|
|
|
||
V rámci předmětu se studenti seznámí se základními pojmy vztahujícími se k oboru speciální pedagogika. Předmět vychází z historického vývoje společnosti v souvislostí s poskytovanou péči o osoby se zdravotním či sociálním znevýhodněním, Definuje předmět, cíl, odbornou terminologii vědního oboru. Absolvováním tohoto předmětu získá student základní poznatky z jednotlivých speciálně pedagogických disciplín s ohledem na problematiku osob se zrakovým, sluchovým, mentálním a tělesným postižením, s poruchou komunikačního systému, s kombinovaným postižením a s poruchami učení a chování. Dále se seznámí se současným systémem školských poradenských institucí a možnostmi vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Podrobněji se bude zabývat specifiky výchovy a vzdělávání děti se zdravotním či sociálním znevýhodněním v předškolním věku.
Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (04.11.2019)
|
|
||
- vypracování zadaného tématu a jeho prezentace - absolvování písemného testu v rozsahu odpřednášených témat Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2019)
|
|
||
Povinná literatura: LUDÍKOVÁ, Libuše, RENOTIÉROVÁ,M. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-2444-1475-9. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. 162 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0095-8. TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha : PedF UK, 2000. ISBN 86039-30-7. Doporučená literatura: FISHER, Slavomil, et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha : Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. Mazánková, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 119 stran. ISBN 978-80-262-1365-9.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 80-7315-198-0. VALENTA, M. A kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6. KUNRTOVÁ, Monika, HORVÁTHOVÁ, Ivana, POTMĚŠIL, Miloň. Podpora komunikačních schopností dětí s kombinovaným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2976-2. KVĚTOŇOVÁ, Lea, PROUZOVÁ, Regina. Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-472-3. POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha : Patra, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2019)
|
|
||
Student se seznámí s jednotlivými probíranými tématy prostřednictvím přednášek: 1. Vývoj vztahu společnosti k osobám se zdravotním či sociálním znevýhodněním z pohledu historie 2. Vývoj oboru SPPG a současné přístupy ve speciálně pedagogické intervenci 3. Vymezení pojmu normality ve vztahu k předmětu SPPG 4. Speciálně pedagigcká diagnostika - vymezení, cíl, metody 5. Metody a zásady používané ve speciálně pedagogické praxi 6. Rodina s dítětem se zdravotním či sociálním znevýhodněním a možnosti odborné intervence 7. Rané péče a školní poradenská zařízení 8. Systém vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami 9. Pracovní uplatnění osob s postižením a možnosti jejich socializace 10. Úloha neziskového sektoru v intervenci zaměřené na osoby se zdravotním či sociálním 11. Legislativní opatření vztahující se k osobám se zdravotním či sociálním zenvýhodněním 12. Jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny - jejich stručný přehled, charakteristika specifik spojených s jednotlivými druhy postižení v souvislosti s vývojem dítěte v předškolním věku Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (19.09.2019)
|