|
|
|
||
Předmět je zaměřen na uvažování o profesní etice, která vyplývá z pomáhajícího charakteru učitelství. Orientuje studenty v jejích zdrojích a významech. Napomáhá uvědomování si smyslu a dopadů hodnotových orientací školních učitelských týmů. Nabízí příležitost k rozvíjení osobních etických principů sebereflexí. Témata: Profesní etika v pomáhajících profesích – zdroje, souvislosti, významy. Učitelství a vzdělávání – hodnoty, vztahy, dilemata. Dětství a dítě – proměny pojetí dítěte a dětství v kontextech historických a současných. Ohroženost dětství a princip ochrany. Práva dítěte v souvislosti s lidskými právy. Práva dítěte – výzva etice učitelství a učitelů. Práva dítěte – vzdělávací obsah ve vztahu k socializaci a personalizaci žáka na 1. stupni ZŠ. Etika profese učitele a etická výchova žáků. Kultura profese. Profesně etický kodex učitele.
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
|
|
||
Uvedení do problematiky o profesní etice, která vyplývá z pomáhajícího charakteru učitelství a orientace v jejích zdrojích a významech. Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (05.01.2019)
|
|
||
Písemná práce v rozsahu 3 - 4 stran dle aktuálního zadání. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (23.01.2019)
|
|
||
Základní studijní literatura: Úmluva o právech dítěte. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014.
Další doporučená literatura: PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov, ManaCon, 1996. KOSOVÁ, B. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Bánská Bystrica: UMB, Pedf, 2013. SPILKOVÁ, V.; TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: UK v Praze, PedF, 2010. ŠVARCOVÁ, I. Etika výchovy. Praha, VŠCHT, 2015Kchv.vscht.cz/files/uzel/0017037/Etika vychovy studijni text k projektu – final.pdf. BRAVENÁ, N. Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti. Praha: UK v Praze, PedF, 2016. ISBN 978-80-7290-773-1. Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
|