|
|
|
||
Předmět uvádí studenty do situace předškolního vzdělávání v Evropě a jeho aktuálních proměn. Zabývá se jeho současnými problémy a poukazuje na hlavní vývojové tendence v evropském kontextu. Věnuje se také otázkám pedagogické práce s dětmi předškolního věku pocházejícími z rozmanitého sociokulturního prostředí. Studenti se seznámí s vybranými zahraničními pedagogickými přístupy, koncepty, kurikuly a úspěšnými programy reagujícími na proměňující se situaci předškolních zařízení a institucionální předškolní výchovy v Evropě. Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. Kreditová zátěž: 2 ECTS: 24 hodin přímá výuka, 36 hodin studium literatury, videomateriálu, práce v Moodle.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: Kreditová zátěž: 2 ECTS: 24 hodin přímá výuka, 36 hodin studium literatury, videomateriálu, práce v Moodle. Výuka bude probíhat prezenčně dle rozvrhu v SIS, popř. distančně v případě nařízení PedF UK zohledňujícím epidemiologické podmínky. Distanční výuka probíhá v MS Teams na odkazu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aS7sgKe_UgrrAvs6Z3fL9IH575qrhoesPVfuUvHzxF-01%40thread.tacv2/conversations?groupId=01e7f913-5026-4c87-a9ad-c00e9a543b1c&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d. Přístup do týmu získají studenti od vyučující na začátku semestru. Poslední úprava: Maršálková Lucie, Mgr. (08.09.2022)
|
|
||
Podmínkou splnění předmětu je aktivní účast na seminářích (90% docházka), práce v Moodle a zpracování seminární práce dle zadání pedagoga. Poslední úprava: Maršálková Lucie, Mgr. (08.09.2022)
|
|
||
European Commission/EACEA/Eurydice. Description of national education systems. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en. European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. OECD. Education Policy Outlook: Czech Republic, 2020, available at: www.oecd.org/education/policy-outlook/country-profile-Czech-Republic-2020.pdf. European Commission/EACEA/Eurydice. Eurydice Brief: Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8. OECD. Engaging Young Children: Lessons from Research about Quality in Early Childhood Education and Care, Starting Strong, OECD Publishing, Paris, 2018. http://dx.doi.org/10.1787/9789264085145-en. OECD. Starting Strong 2017: Key OECD Indicators on Early Childhood Education and Care, OECD Publishing, Paris, 2017. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276116-en OECD. Starting Strong V: Transitions from Early Childhood Education and Care to Primary Education, OECD Publishing, Paris, 2017. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276253-en. EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6. EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE/EUROSTAT. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. 2014 Edition. Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2014. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam Předškolní vzdělávání ve Francii, v Německu a Švýcarsku Předškolní vzdělávání v Anglii a Švédsku Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání Předškolní vzdělávání jako nástroj překovávání sociokulturních překážek Podpora rodiny a dítěte Zahraniční exkurze Jazyková podpora pro děti Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|