|
|
|
||
Předmět je zaměřen na osobnostní rozvoj studentů vztahující se k zvolenému oboru. Týká se konkrétních oblastí komunikace, dialogu, diskuse, argumentace a poznávání sebe sama v souvislostech nové na učitelskou profesi zaměřené studijní skupiny. V sociálním rozvoji jsou interakční procesy orientovány na ochotu poznávat druhé, přijímat shody a odlišnosti v názorech a osobních preferencích. Interaktivní metody se zaměřují na rozvoj kooperace v různém uskupení studentů, prohlubují vzájemné poznávání a podněcují důvěru pro soužití ve skupině. Východiskem k aktivitám studentů jsou metody sociálně psychologického výcviku a dramatické výchovy.
Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (26.09.2017)
|
|
||
Cílem je rozvíjet profesní citlivost, empatické jednání s dovedností aktivně naslouchat, akceptovat druhého člověka, podpořit etiku zpracování informací a inkluzivního přístupu. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (26.09.2017)
|
|
||
Komunikace se studentkami obou paralelních skupin prostřednictvím SIS. Postupné zadávání témat seminárních úkolů a následné individuální zpětné vazby studentkám. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (18.11.2020)
|
|
||
Zápočet je získáván za aktivní účast v seminářích. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (26.09.2017)
|
|
||
Základní literatura GILLERNOVÁ, I., HERMOCHOVÁ, S., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele. Praha: SPN, 1990. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6. HERMOCHOVÁ, S. Metody aplikované sociální psychologie. Praha: FF UK v Praze, 1989. KOPŘIVA, P., a kol. Respektovat a byt respektován. 3.vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0. MOTSCHNIG, R., NYKL, L. Komunikace zaměřená na člověka. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-361-9. KOŤÁTKOVÁ, S. Pohledy na komunikaci učitelky mateřské školy I. In Problémové dítě a hra A 2.4. Praha: J. Raabe, 2004, 20s. KŘIVOHLAVÝ J. Povídej-naslouchám. Praha: Návrat, 1993. ISBN 80-85495-18-X. Vávra, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-128-0. VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-06-4. VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80- 247-4473-5. Další doporučená literatura JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2009. ISBN 978- 80- 247-1594-0. KOŤÁTKOVÁ, S. Působení na profesní orientaci studentů prostřednictvím kurzu Osobnostní a sociální výchova v souladu s principy humanistického přístupu. Spilková, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, s. 68-82. ISBN 80-7315-081-6. Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
|
|
||
Základem jsou interaktivní a skupinové metody. Východiskem k aktivitám studentů jsou metody sociálně psychologického výcviku a dramatické výchovy. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (14.10.2018)
|
|
||
Předmět je zaměřen na osobnostní rozvoj studentů vztahující se k zvolenému oboru. Týká se konkrétních oblastí komunikace, dialogu, diskuse, argumentace a poznávání sebe sama v souvislostech nové na učitelskou profesi zaměřené studijní skupiny. V sociálním rozvoji jsou interakční procesy orientovány na ochotu poznávat druhé, přijímat shody a odlišnosti v názorech a osobních preferencích. Interaktivní metody se zaměřují na rozvoj kooperace v různém uskupení studentů, prohlubují vzájemné poznávání a podněcují důvěru pro soužití ve skupině. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (14.10.2018)
|