|
|
|
||
Kurz navazuje na kurzy č. 18 a 25. Kurz obsahuje jak část didakticko-teoretickou, tak část praktickou: pozorování v mateřské škole nebo případná přímá práce s dětmi, analýza situací a diskuse. Kurz inovován: zaměřenost na didaktické struktury.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
Cílem č. 1 je prohloubit didaktické myšlení posluchačů tak, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy. Kurz je koncipován tak, aby absolventi dokázali vhodně promýšlet aktivity rozvíjející předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti s přihlédnutím k individuálním potřebám dětí, ke složení kolektivu, a to v prostředí mateřské školy, v daném systému a s daným ŠVP. Cílem č. 2 je rozvinout schopnost budoucích učitelů vhodně reagovat na danou situaci, tedy i zvládat dílčí diagnostiku dítěte v průběhu hry. Oproti původní akreditaci je tento cíl rozšířen o prohloubenou diagnostiku vzheldem k pojmu číslo v roli počtu a vzhledem k problematice časoprotorové orientace s využitím výsledků výzkumu vyučujícícho. Od 2020 cílená práce s didaktickou strukturou. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
V případě on-line výuky bude probíhat přímá práce s dítetem přenášená kamerou,násedná analýza a diksuse MicrosoftTeams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a17bd43dff27d4b7d97ca0875f11f1f2a%40thread.tacv2/conversations?groupId=d00a6001-9857-4ad9-85e7-952d47178139&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
Studenti si připraví předem avizované pomůcky a budou pracovat souběžně s dětmi nebo následně dle instrukce vyučujícícho tak, aby bylo možné porovnat práci dospělého a díěte v dané aktivitě. Vzhledem k počtu kreditů se předpokládá, že příprava na seminář a studium mimo seminář odpovídá 55 h. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (01.02.2022)
|
|
||
1) 80% účast 2) Závěrem kurzu je zápočet za aktivní účast v kurzu (příprava aktivity, realizace, analýza), ve které má student prokázat schopnost propojit teoretické poznatky s didaktickými pohledy. Dílčí podmínkou je aktivní zapojení do specifických diagnostických aktivit v rámci inovací kurzu. 3) Práce projde obhajobou v diskusní skupině. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
BEDNÁŘOVÁ, J. a R. ŠMARDA Orientace v čase. Praha: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0022-0. HEJNÝ, M. a Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2014. 978-80-262-0901-0. KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1. KASLOVÁ, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016. KASLOVÁ, M. (2015) Pre-school child and natural number. In Kreiner, K. and N. Vondrová (ed.) Proceedings CERME9, (2035 - 2037). Prague: Charles University Faculty of Education. ISBN 978-80-7290-844-8 HLAVLÍKOVÁ, J. Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc. DP UK PEF 2018 .... KASLOVÁ, M. Cesta k práci s číslem. Praha: Pro futuro consulting, 2014. LÁTAL, I. Počítání s kostkáčem. Praha: Česká televize 2006. ISBN 80-85005-63-8. MLČOCHOVÁ, M. a kol. Šimonovy listy 1 - 16. Praha: Kosmas, 2009 – 2011. SWOBODA, E. & R. MAMCZUR Kafelki wisienki. Rzeszow: Universitet, 2010. ISBN 978-83-62032-20-4. VANČUROVÁ, E. 5x Filip. Praha: Albatros, 1984. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
PROLÍNÁ SE UKÁZKA S ANALÝZOU A VLASTNÍ PRÁCE STUDENTŮ S DĚTMI S NÁSLEDNOU DISKUSÍ Využíváme fakultních mateřských škol a mateřských škol zapojených do projektu OPPV SC1. V případě on-line výuky se posílí sledová jednoho dítěte a analýza jeho reakcí, tvorba zásobníku aktivit, rozvíjejících tytéž či podobné schopnosti jako v ukázce, rozvíjející tentýž pojmotvorný proces v alternacích. Vedle rozvíjejících aktivit jsou nad původní rámec zařazeny diagnostické aktivity, ke kterým probíhá společná analýza a interpretace sledovaných jevů. MAteriály k diagnostickým aktivitám dostávají studenti přímo, aby nemohlo dojít k šíření Dg aktivit jinak než osobním předáním. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (29.01.2021)
|
|
||
Okruhy: 1) rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jednoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmtematické gramostnosti typ 1 2) diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a garfické a gestické modely a diagnostika schopnosti zpracování časoprostorových údajů; pojem celek a jeho části - rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční 3) gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v prgrafické práci s celkem a částmi; didaktická struktura - tvorba, využití v plánování a reflexi 4) porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra 5) kompletace a substituce v manipulativních, grafických a akustických aktivitách; cesta k celé větě 6) pravda a nepravda - vyhodnocení pravdivosti sdělení a lokální důkaz; hry na pravděpodobnost 7) stolní hry s pravidly: vybrané strategie seznamování s pravidly 8) volitená témata dle zájmu studentů Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|