PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj matematické gramotnosti - OPB01M118A
Anglický název: Development of mathematical literacy
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 30 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Je prerekvizitou pro: OPB01M125A
Je záměnnost pro: OKB01M118A
Anotace -
Cílem č. 1 podnítit autonomní myšlení posluchačů, zvýšit jejich intelektuální sebevědomí, odstranit obavy z matematiky. Cílem č. 2 je vytvořit představu toho, co tvoří podstatu matematiky, respektive matematického myšlení a komunikace.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (13.11.2019)
Cíl předmětu

Cílem č. 1 podnítit autonomní myšlení posluchačů, zvýšit jejich intelektuální sebevědomí, odstranit obavy z matematiky.

Cílem č. 2 je vytvořit představu toho, co tvoří podstatu matematiky, respektive matematického myšlení a komunikace.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (25.09.2018)
Deskriptory

při on-line výuce použijeme Microsoft Teams, název týmu RMGps MK

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (30.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu

Převažující způsob práce je diskuse k předloženým problémům a k nastudované literatuře.

Každé přednášce předchází studium studenta z úvodních materiálů, každý výukový blok bude zahájen krátkým testem z toho, co bylo uloženo prostudovat (zvládnutí 10 krátkých testů povinnou podmínkou k připuštění k závěrečnému testu).
Předpokládá se průběžné studium a plnění domácí přípravy s pravidelnýcm využitím Moodlu.

 Studující obou forem studia (PS, KS) budou mít materiály k pravidelné  přípravě umístěné v systému Moodle tak, aby mohli konzultovat řešení v následující výuce. Kombinované studium je děleno do čtyř setkání s požadavkem účasti 100 %, v prezenčním studiu je minimální prezence stanovena na 80 %. V letošní situace (2020/2021), kdy lze přepokládat zčásti výuku on-line, budou na počátku semestru převládat přednášky, případná výuka on-line se bude opírat o samostudium studenta s využitím Moodlu a on-line konzultace.

Závěrem kurzu je zápočtový test. Minimum bodů na zápočet je stanoveno na 70 %. Student má prokázat, že je schopen zadané problémy vyřešit a postup okomentovat.

 

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle,

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta."

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2021)
Literatura

 

CAROLL, L. Logika hrou. Praha: Pressfoto, 1972. 59-303-70.

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (76 – 101). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.

KASLOVÁ, M. Transformace v předmatematické gramotnosti. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (102-119). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.

KASLOVÁ, M. Celek a jeho části.  Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014 (bez ISBN).

BENTELY, P. J. Kniha o číslech. Praha: Rebo, 2013. ISBN 978-80-255-0649-3.

OPAVA, Z. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.

TANSKÁ, N. Co mi řekl semafor. Praha: Albatros, 1988.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (25.09.2018)
Metody výuky

Přednáška se opírá jednak o samostudium, jednak shrnuje dosavadní poznatky, které vycházejí z nově nabytých zkušeností získaných při řešení problémů konstruktivistickými postupy.

Celkově převažuje diskuse na předloženými problémy.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (25.09.2018)
Sylabus

Předmět se opírá o stoprocentní zvládnutí učiva matematiky ZŠ. Okruhy: 1) Úvod do logiky a logického myšlení; řešení problémů; práce s informací. 2) Pojmotvorný proces; matematické pojmy – vznik v historii; rozvíjení matematických pojmů – podmínky (pojmy číslo; geometrický útvar 2D a 3D); modely a reprezentace pojmů; komunikace v matematice (slovní i grafická včetně obrazové); čára a její role. 3) Úvod do metod řešení problémů (uvažování, usuzování, přiřazování, porovnávání, určování počtu, výběr, vylučování, strom řešení, poměřování, měření, odhad a ověření). 4) Zobrazení v geometrii 2D a 3D (shodná i podobná); shodná rozložitelnost v teorii i praxi. 5) Celek a jeho části; struktura celku; dekompozice, kompozice a korekce.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (13.11.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK