|
|
|
||
Rozvoj komunikativních dovedností studentů, seznámení se s ortoepií českého jazyka, technikou řeči, verbální a neverbální složkou komunikace. Příprava a přednes projevu, přizpůsobení projevu publiku. Praktická řečnická cvičení.
1. Ortoepie českého jazyka (výslovnost vokálů, ráz, výslovnost cizích slov), základní příručky
2. Ortoepie českého jazyka (výslovnost konsonantů, asimilace znělosti, neutralizace)
3. Suprasegmentální prvky (intonace, tempo, rytmus, přízvuk slovní a větný)
4. Neverbální komunikace (mimika, gesta, proxemika, haptika, kulturní a biologická podmíněnost neverbální komunikace)
5. Komunikace monologická a dialogická, vedení dialogu, argumentace, manipulace a obrana proti ní
6. Řečnické figury, využití metafor a frazeologie k ozvláštnění projevu
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Distanční výuka bude probíhat následujícím způsobem: přednáška formou samostudia (materiály budou přihlášeným studentům zaslány přes SIS) a jeho následné reflexe na seminářích, které budou probíhat na platformě MS Teams.
seminář sudé pondělí od 10:45: Připojit se ke schůzce přes Microsoft Teams<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3acfbf71b32cf74b73a3b5853b0d978930%40thread.tacv2/1601208819610?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22525f2ba5-4e16-4e29-b768-7a0ef9bfcffa%22%7d>
seminář sudé pondělí od 12:35: Připojit se ke schůzce přes Microsoft Teams<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a2171e0bab35b4483b64d569741a5c3e1%40thread.tacv2/1601209418482?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22525f2ba5-4e16-4e29-b768-7a0ef9bfcffa%22%7d>
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast v kurzu (řečnická cvičení). Podmínkou k udělení klasifikovaného zápočtu je zdařilé řečnické cvičení na téma blízké budoucí profesi studentů / studentek a s přihlédnutím k věkové kategorii žáků předškolního věku. Řečnické cvičení musí odpovídat zásadám spisovného kultivovaného jazykového projevu, které budou stanoveny na první přednášce. Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0. HAVLOVÁ, I., ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Š., MĚCHUROVÁ, A. Kapitoly z rétoriky. Praha: Karolinum, 1991. HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-x. ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2965-7. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole aneb Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany: H & H, 1998. ISBN 80-86022-41-2.
Doporučená literatura: DOHERTY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7. KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1829-6. LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2309-8.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
1. Ortoepie českého jazyka (výslovnost vokálů, ráz, výslovnost cizích slov), základní příručky - praktická cvičení 2. Ortoepie českého jazyka (výslovnost konsonantů, asimilace znělosti, neutralizace) - praktická cvičení 3. Suprasegmentální prvky (intonace, tempo, rytmus, přízvuk slovní a větný) - praktická cvičení 4. Neverbální komunikace (mimika, gesta, proxemika, haptika, kulturní a biologická podmíněnost neverbální komunikace) - praktická cvičení 5. Komunikace monologická a dialogická, vedení dialogu, argumentace, manipulace a obrana proti ní - příprava a nácvik projevu 6. Řečnické figury, využití metafor a frazeologie k ozvláštnění projevu - práce s textem, příprava a nácvik projevu
Součástí kurzu jsou řečnické výstupy studentů.
Poslední úprava: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
|