|
|
|
||
Anotace
Terminologie. Udržitelný rozvoj, udržitelný život, dobrovolná skromnost, ekologická stopa, nosná kapacita prostředí, ekologická rovnováha, homeostáze, pilíře UR.
Pokrok civilizace v oblastech hygieny, zdraví, zásobování potravinami a pitnou vodou, energiemi, vytápěním, dopravy a ochrany přírody. Environmentální rizika.
Příklady z praxe. Problematiky řezaných květin. CITES (Ukradená divočina).
VUR na školách. Sledované oblasti (voda, odpady, vzduch ve třídě, školní pozemky, sociální klima). Ekoškola. Příklady dobré praxe. PP Úsporná opatření ve škole. Film Zeměloď pluje.
Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (22.12.2018)
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o udržitelném rozvoji, jeho pilířích (environmentální, ekonomický, sociální, kulturní) a o tom, jak lze či je třeba znalosti aplikvoat do škol (výchova k udržitelnému rozvoji). Seznamovat studenty také s novinkami z oboru. Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (22.12.2018)
|
|
||
Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem: 1) Aktivní účast + zpracování úkolů dle zadání Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 2) Přezkoušení + zpracování úkolů dle zadání Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující. Zadávaný úkol: studenti dostanou na výběr z několika témat, která budou zpracovávat - jedná se o přípravu do výuky, její realizaci a reflexi. Zadávané úkoly budou sdělovány na seminářích, popř. je možné je sledovat na http://cevv-uk-pedf.blog.cz/
Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (22.12.2018)
|
|
||
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Metodický portál, Články: "Důvody realizace výchovy k udržitelnému rozvoji" [online]. 07. 06. 2010.[cit.24. 09. 2010.]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: https://clanky.rvp.cz/clanek/a/8849/8847/DUVODY-REALIZACE-VYCHOVY-K-UDRZITELNEMU-ROZVOJI.html/
http://cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/$pid/MZPMSFHV0HSB Ivan Rynda Udržitelný rozvoj http://cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/$pid/MZPMSFHV0HSB/$FILE/tur.pdf Johan Norberg Pokrok - Deset důvodů, proč se těšit na budoucnost
https://www.youtube.com/watch?v=-GXyVB0MnAQ https://www.youtube.com/watch?v=JT0aiDLHNNU Jančaříková, Základy ekologie a problematiky životního prostředí - kapitola Zákaldy ekologie http://www.enviwiki.cz/wiki/Z%C3%A1klady_ekologie_a_problematiky_%C5%BEivotn%C3%ADho_prost%C5%99ed%C3%AD_pro_pedagogy/Z%C3%A1klady_ekologie
Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (22.12.2018)
|
|
||
Viz podmínky ukončení předmětu Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (22.12.2018)
|
|
||
Proč VUR, jak realizovat VUR, ekologická stopa a další nsátroje měření UR, udržitelná skromnost, homeostáze a rovnováha. Autoregulační schopnosti ekosystému i populací. Metodika VUR ve školách. Akční plán strategie VUR. Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (22.12.2018)
|
|
||
Kurz je podporován v Moodle. Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia. Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (22.12.2018)
|