|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (08.09.2017)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (08.09.2017)
BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2. ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin : Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978 3 503 09883 5. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (08.09.2017)
1. Didaktika literatury - Vymezení disciplíny vůči literární vědě, pedagogice a didaktice cizích jazyků; vztah této disciplíny k lingvodidaktice a didaktice reálií. Problémové kruhy zkoumání.Základní termilonologie: literární kompetence, čtenářská kompetence, literární socializace, čtenářská socializace. Seminář: rozdělení praktických cvičení. Náměty k reflexi: Cizojazyčná literatura jako součást maturitní zkoušky? Ano či ne? Konkrétní autoři? Ano či ne? Výběr autorů? 2. Textový korpus uměleckých textů v rámci vyučování cizímu jazyku: metody sestavování korpusu cizojazyčné literatury a kritéria tohoto procesu: dějiny literatury versus genologie (žánrová mapa textů); mezipředmětové vztahy (německy psaná literatura jako součást světové literatury); databanka učebních a dalších alternativních materiálů; osobní zkušenost a kompetence učitele jak další faktor ovlivňující sestavení korpusu. Literární reálie jako další možnost sestavování textového korpusu. Seminář: Lyrika - rytmus, rým, melodie versus Konkrétní poezie. Náměty k přemýšlení: Synestetické učení jazyka: „Phonetik mit Hand und Fuß“. 3. Model literární komunikace. Cvičení: práce s drobnou prózou. 4. Algoritmus práce s textem. Cesta "dovnitř do textu" - metody perceptivní (recepční) esteticky. Tradiční analýza textu. Cesta "ven z textu" - metody aktivně receptivní (produkčně orientované) estetiky směřující ke komunikaci, k reflexi a volnému mluvenému i psanému projevu, spojení verbálního projevu s dalšími technikami. Cvičení: práce s velkou epikou (románem, novelou). 5. Literatura a média. Práce s literárním textem jako filmovou předlohou. Cvičení: práce s filmem. 6. Tvořivá dramatika Cvičení: konkrétní poezie 7. Hudební texty Workshop I 8. Workshop II |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (08.09.2017)
Návrh didaktizace jednoho literárního textu podle vlastního výběru. Podmínky k udělení zápočtu: celkem 3 pokusy. Jednotlivé kroky: Úvodní krok: Prezentace didaktizace na semináři. Forma PPP 1. pokus: Třístránkové rozpracování prezentace na základě zpětné vazby ze semináře. 2. pokus: Zdokonalení práce na rozsah 5 stránek. 3. pokus: Odevzdání práce a rozhovor o práce nejpozději 1 týden před zkouškovým obdobím. Forma odevzdání: moodle. |