|
|
|
||
Předmět reflektuje vztah většinové společnosti k lidem s jinakostí promítnutím do mytologie, filosofie i organizace společnosti. Kurz se zaměřuje zejména na pokusy o periodizaci tohoto vztahu a dále jsou řešeny následující okruhy: - problém výskytu, přežití a lidské existence lidí s postižením; -právní vědomí, zákonodárství a člověk s postižením s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání resp. sociální a zdravotnické péče; - konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami; - speciálně pedagogické principy a metody; - socializace z dějinného pohledu; - integrace jako kontinuální proces.
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (05.02.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je reflektovat problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice a ukázat vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti člověka se znevýhodněním k právu na vzdělání všech. Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (05.02.2019)
|
|
||
Přednáška: V případě nařízení distanční formy výuku výuka proběhne dle rozvrhu prostřednictvím platformy MS Teams. Výuka by probíhala zpravidelným zadáváním úkolů emailem, které budou studenti pravidelně reflektovat a na tyto reflexe budou dostávat průběžnou zpětnou vazbu. Toto by bylo kombinováno dle přesných instrukcí a opět dle rozvrhu s online setkáními prostřednictvím MS Teams Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
Seminární práce a písemný test. Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
Povinná literatura:
MUŽÁKOVÁ, M.: (2016) Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 9788072908745.
TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým občanům. In: Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X.
TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7.
Dle výběru po dohodě s vyučujícím pět článků z časopisu Speciální pedagogika Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (05.02.2019)
|
|
||
1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním 2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn 3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim 4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením 5. Vývoj institucionalizované péče ve prospěch lidí s postižením, nejvýznamnější lékaři a pedagogové v tomto procesu 6. Spolková činnosti ve prospěch lidí s postižením, lidé s postižením a svépomocné organizace 7. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků 8. Pohledy na vnímání odlišného v totalitních režimech 9. Inkluze jako pochopení druhého Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (05.02.2019)
|