|
|
|
||
Pedagogická praxe připravuje studenta na vzdělávání a podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní základní a střední škole. Jejím cílem je vytvořit příležitosti pro propojení teoretických znalosti a dovedností s pedagogickým působením v praxi a pro nezbytnou změnu kvality vědomí studenta, konkrétně, více uvědomovaný přístup k sobě samému a k žákům se speciálně vzdělávacími potřebami.
Student koná praxi ve vybrané nebo střední škole pod supervizí vyučujícího a určeného odborníka, který na daném pracovišti působí. Je veden k přemýšlení o pojetí výuky a výukových strategiích školy a učitelů v souvislosti s inkluzivním vzděláváním. Aplikuje v praxi znalosti a dovednosti získané ve výuce didakticky zaměřených předmětů. Hospituje u učitelů dle zvolených předmětů nebo třídy. Seznámí se s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu, sleduje metody, které používá speciální pedagog při speciálněpedagogické diagnostice v rámci intervence v edukačním procesu. Pod vedením pedagoga připravuje a realizuje svou přímou pedagogickou činnost (vlastní výstupy), kterou pod odbornou supervizí reflektuje. O své pedagogické činnosti vede záznamy do portfolia. Součástí praxe je reflexe probíhající v procesu formativního hodnocení.
Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (29.09.2021)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka: · seminář 12 hodin · praxe 24 hodin Příprava: · zpracování úkolů a práce se studijními materiály 44 hodin Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (17.09.2023)
|
|
||
Studenti konají pedagogickou praxi v požadováném rozsahu podle studijního plánu na vybraných středních školách. Lze uskutečnit i na střední škole, ve které sami pracují. O své pedagogické činnosti vedou záznamy formou portfolia, které předloží k zápočtu. Zároveň předloží potvrzení školy o vykonání pedagogické praxe. Před zahájením praxe absolvují elektronický kurz v Moodle "Proškolení studentů před pedagogickými praxemi". Osvědcení předloží k zápočtu. Veškeré úkoly jsou odevzdávány prostřednictvím elektronické podpory studia v moodle. Student se povinně zúčastní vstupního informačního semináře, kde obdrží podrobné instrukce k celému programu praxe. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (17.09.2023)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 141 s. ISBN 9788021054974. BARTOŇOVÁ,M., VÍTKOVÁ, M et a kol. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno 2016. ISBN 978-80-7315-255-0 BARTOŇOVÁ,M., VÍTKOVÁ, M et a kol. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Brno 2007. ISBN 978-80-7315-140-9 BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7 HUPKOVÁ, M., PETLÁK, E. Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris, c2004. 135 s. ISBN 8089018777. 58 KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307. MULLER,O a kol. Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. UP Olomouc 2001. ISBN 80-244-0231-9 NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084. ELLIOTT, J. a M. PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: GradaPublishing, 2002. 206 stran. ISBN 8024701820. Aktuální legislativní dokumenty (školský zákon, vyhlášky, RVP a ŠVP pro ZŠ, SŠ. Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (29.09.2021)
|