Praktické působení studentů na školách a zařízeních pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti
budou uplatňovat své teoretické znalosti z přednášek a seminářů a své vlastní zkušenosti budou porovnávat s
realitou profese. Souvislá oborová praxe I bude probíhat převážně ve formě základní orientace a hospitace ve
vybraných předmětech. Student volí jeden typ školy a jeden druh postižení podle vlastní volby(může být i škola, na které učí). V závislosti na
výběru místa praxe se seznámí s náplní práce třídního učitele, vychovatele, pedagoga volného času, speciálního
pedagoga, školního metodika prevence, výchovného poradce, školního psychologa, sociální pracovnice apod.
Vyberte si jednoho z uvedených pracovníků školy nebo zařízení a na základě pozorování a rozhovorů se
seznamte se specifiky jeho práce.
Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (05.02.2020)
Student's practical activities in primary schools, schools and institutions for people with special educational needs. Students will apply their theoretical knowledge of lectures and seminars and compare their own experience with the reality of the profession. Continuous practice I will be mainly in the form of basic orientation and observation in selected subjects (prefered are subjects from the second specialization, for example Czech language, art). The student chooses one type of schools and one kind of disability according to his choice. Depending on the choice of the place of practice, the student will get acquainted with the content of the work of the class teacher, tutor, free time pedagogue, special pedagogue, school prevention methodist, educational consultant, schools psychologist, social officer, etc. and talk about the specifics of the work.
Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (09.02.2020)
Deskriptory -
Vzhledem k epidemiologické situaci může praxe probíhat online formou. Lze také domluvit s garantem praxe (dr. Zemková) do 5.3.2021 náhradní plnění dle propozic kabinetu praxe.
Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (15.02.2021)
Due to the epidemiological situation, it is possible to complete the practice online. It is also possible to agree with the guarantor of the practice (dr. Zemková) until March 5, 2021 about substitute performance according to the propositions of the cabinet of the practice.
Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (10.03.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Vzhledem k epidemiologické situaci může praxe probíhat online formou i na škole, kde student působí. Lze také domluvit s garantem praxe (dr. Zemková) do 5.3.2021 náhradní plnění dle propozic kabinetu praxe. Požaduje se vytvoření portfolia, které bude obsahovat stručný popis pedagogogické činnosti se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami. Každý student před započetím praxe absolvuje Elektronický kurz před praxemi. K zápočtu nutno poslat vytištěný "Certifikát úspěšného splnění kurzu", potfolio a potvrzení o vykonané praxi v rozsahu stanoveným učebním plánem (může být i pracovní smlouva).
Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (15.02.2021)
Due to the epidemiological situation it is possible to complete the practice online or at school where the student works. It is also possible to agree with the guarantor of the practice (dr. Zemková) until March 5, 2021 about substitute performance according to the propositions of the cabinet of the practice. It is required to create a portfolio with a brief description of pedagogical activities with a pupil with special educational needs. Each student must complete an eletronic course "Training before Practice". The printed "Certificate of successful completion of the course", the practice portfolio and the confirmation of the practice to the extent specified in the curriculum (employment contract is also possible) is neccessary to granting credits.
Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (10.03.2021)
Literatura -
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovištích a o změně některých zákonů
Vyhláška MŠMT č. 27/2016, o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání dětížáků a studentů mimořádně nadaných.
Vyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
PIPEKOVÁ, J., (ed): Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006 .ISBN 80-7315-120-0.
LANG, G a kol. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
HENNIG, G. a kol. Antistresový program pro učitele, Praha Portál, 1995. ISBN80-7178-093-6.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele, Praha, Portál, 1991. ISBN 80-7178-022-7.
Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (21.02.2021)
Basic study literature and study aids:
Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovištích a o změně některých zákonů
Vyhláška MŠMT č. 73/205 Sb, o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání dětí žáků a studentů mimořádně nandaných.
Vyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
Recommended study literature and study aids:
PIPEKOVÁ, J., (ed): Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006 .ISBN 80-7315-120-0.
LANG, G a kol. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
HENNIG, G. a kol. Antistresový program pro učitele, Praha Portál, 1995. ISBN80-7178-093-6.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele, Praha, Portál, 1991. ISBN 80-7178-022-7.
Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (10.03.2021)