Výuka v předmětu je zaměřena na problematiku vzdělávání žáků-cizinců, žáků s odlišným mateřským jazykem a žáků z etnických (národnostních) menšin v českých školách, pozornost je věnována také diagnostice vzdělávacích potřeb těchto žáků a obecné podpoře multikulturality ve školním prostředí.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
The subject is focused on education of pupils - foreigners, pupils with different mother tongue and pupils from ethnic (national) minorities in Czech schools, attention is also paid to diagnostics of educational needs of these pupils and to general support of multiculturalism in school environment.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na pedagogickou práci v multikulturním a multietnickém prostředí.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
Deskriptory
Výuka v LS 2020/2021 bude až do odvolání probíhat online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Na výuková setkání se studenti přihlašují prostřednictvím týmu s názvem shodujícím se s názvem předmětu.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (03.02.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Aktivní účast na výuce (min. 70%), zpracování seminární práce, absolvování zkoušky (v případě neúspěchu 2 opravné pokusy).
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
Active participation in lessons (min. 70%), elaboration of seminar work, passing the exam (in case of failure, 2 corrective attempts).
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Literatura -
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.
Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.
GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. s. 85 – 111. ISBN 978-1-4129-9695-2.
Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.
Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3.
Radostný, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s.ISBN 978-80-254-9175-1.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2018)
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty.[Intercultural education: a handbook not only for secondary school teachers: Project Variants.]. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.
Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.
GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. p. 85 – 111. ISBN 978-1-4129-9695-2.
Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.
Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. [Before we start multicultural education: from group concepts to personality.] Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3
Radostný, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. [Pupils with different mother tongue in Czech schools.] 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s.ISBN 978-80-254-9175-1.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Sylabus
Tematické vymezení předmětu: 1.Žáci - cizinci ve školách v ČR z hlediska zastoupení zemí původu a kulturních specifik. Školská legislativa a práva žáků z etnických menšin. 2.Jazyková vybavenost žáků z etnických menšin a související dopady do vzdělávání. Etnolekt u romských žáků. 3.Žáci s odlišným mateřským jazykem a jejich speciální vzdělávací potřeby. Podpůrná opatření podle platné legislativy. 4.Metodika zapojení žáků z etnických menšin do sociálního kolektivu třídy a do vzdělávacích procesů. 5.Diskriminace, disproporční zastoupení žáků z etnických menšin ve vzdělávacích programech. 6.Multikulturalismus a multikulturní vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a ve školní praxi. 7.Neziskové organizace aktivní v oblasti podpory žáků z etnických menšin.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)