Cílem předmětu Didaktika informační a komunikační technologie 03 je rozvíjet u studentů učitelství kompetence v oblasti didaktiky informační a komunikační technologie nezbytné pro řešení metodických otázek informačně technologické výchovy, připravit studenty učitelství na jejich druhou souvislou pedagogickou praxi (a po jejím skončení tuto praxi analyzovat a reflektovat) a na budoucí působení při realizaci vzdělávacího procesu ve školním prostředí.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (10.11.2021)
The aim of the subject of Didactics of Information and Communication Technology 03 is to develop the competence of the teachers in the field of didactics of information and communication technology necessary for solving methodical questions of information and technological education and to prepare the students of teaching in their second continuous pedagogical practice and analyze and reflect this practice.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (10.11.2021)
Deskriptory
V případě distanční výuky bude kurz probíhat v řádně rozvrhované době (dle SIS) a v prostředí Google Meet. K připojení do online výuky je třeba pouze webový prohlížeč. Online výuka bude probíhat na adrese:
/URL zde bude v případě distanční výuky doplněna/
Pro podporu studia bude též využit LMS Google Classroom:
název kurzu Google Classroom: Didaktika ICT 03 ZS 2021/2022
URL: https://classroom.google.com/
kód kurzu: bude sdělen na prvním výukovém setkání výuce (v případě distanční výuky bude zaslán zapsaným účastníkům kurzu e-mailem prostřednictvím SIS)
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (16.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínky pro zakončení předmětu:
zápočet
Aktivní práce v prezenčních seminářích, průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata. V případě neúčasti na prezenční výuce přesahující 30% z celkového počtu v SISu rozvrhované a reálně uskutečněné výuky daného předmětu a studijní skupiny (paralelky) vypracuje studující náhradní úlohy dle pokynů vyučujícího, a to nejpozději do 9.1.2022, 23,59 hod. Zadání úloh si studující vyžádá od vyučujícího předmětu osobně nebo e-mailem v dostatečném předstihu (nejméně 2 týdny) před termínem odevzdání.
Vytvoření a včasné odevzdání závěrečné práce - nejpozději do 9.1.2022, 23,59 hod. Prací se rozumí vlastní tvůrčí projekt z oblasti v předmětu probíraných programovacích a algoritmizačních prostředí a jazyků. Práci je třeba odevzdat skrze on-line kurz nebo cloudové prostředí - dle konkrétní specifikace vyučujícího (přesné zadání závěrečné práce je sděleno studujícím na prvním prezenčním setkání a současně je všem studujícím v podpůrném on-line prostředí zpřístupněna jeho textová podoba). Závěrečná práce se odevzdává výhradně v elektronické podobě prostřednictvím elektronického systému / cloudového prostředí.
Pro zápočet je v souladu se studijními předpisy stanoven 1 pokus nedojde-li k individuální dohodě mezi vyučujícím a studujícím, která stanoví jiný počet pokusů.
zkouška
Prezentace a obhajoba závěrečné práce - vlastního tvůrčího projektu z oblasti v předmětu probíraných programovacích a algoritmizačních prostředí a jazyků.
Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě práce a související rozpravě tematicky orientované do oblasti zaměření předmětu.
Požadavky na práci a další informace: - Práce bude mít podobu praktického projektu z oblasti v předmětu probíraných programovacích a algoritmizačních prostředí a jazyků. - Podmínkou je rovněž zhotovení základní dokumentace k projektu (např. prezentace, doprovodné materiály, fotografie, video). - Pro projekt lze využít vybraná programovací a algoritmizační prostředí, popř. didaktické vybavení (např. BeeBot, OzoBot apod.), ev. robotické sady LEGO WeDo verze 1 a 2.0 (apod.). - Tematickým omezením projektu je jeho využitelnost při výuce na ZŠ nebo SŠ.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (10.11.2021)
Conditions for finishing the course:
credit
Active work in attendance seminars, continuous solution of tasks reflecting the topics discussed.In the case of non-attendance less than 30% of the total number of SIS allocated and actual tuition of the subject and the study group (parallel), the student prepares substitute assignments according to the instructions of the teacher, no later than 9.1.2022, 23,59 hours. Task assignment is requested by the student in person or by e-mail in sufficient time (at least 2 weeks) prior to the submission deadline. Creation and timely submission of the final thesis - no later than 9.1.2022, 23,59 h.Work is understood as a creative project from the area in the subject of the programming and algorithm environment and languages.Work must be submitted through an online course or cloud environment - according to the teacher's specification (exact assignment of the final work is communicated to the student at the first part-time meeting, while at the same time all text is presented to the student in the supporting online environment).The final thesis is delivered exclusively in electronic form via the electronic system / cloud environment.
exam
Presentation and vindication of the final thesis - own creative project from the area of the subject of the programming and algorithmic environment and languages discussed. Demonstration of the appropriate level of knowledge in the defense of work and the related debate thematically oriented to the area of the subject.
Final thesis requirements and other information: - The work will take the form of a practical project from the area of the subject of the programming and algorithmic environment and languages discussed. - The condition is also the preparation of basic documentation for the project (eg. presentation, accompanying materials, photographs, video). - The selected programming and algorithm environment,didactic equipment (eg. BeeBot, OzoBot, etc.), ev.LEGO WeDo robotic sets version 1 and 2.0 (and so on). - The thematic limitation of the project is its usefulness in teaching at primary or secondary schools.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (10.11.2021)
Literatura
Informatické myšlení - Web pro podporu školské informatiky; Dostupné z URL: .
KALAŠ, I., MAYEROVÁ, K. Základy programování ve Scratchi pro 5. ročník základní školy. Dostupné z URL: .
VANÍČEK, J., NAGYOVÁ, I., TOMCSÁNYIOVÁ, M. Programování ve Scratchi pro 2. stupeň základní školy. Dostupné z URL: .
ČERNOCHOVÁ, M., ŠTÍPEK, J., VAŇKOVÁ, P. Programování ve Scratchi II (projekty pro 2. stupeň základní školy). Dostupné z URL: .
PROCHÁZKA, J., LAPEŠ, J., TOCHÁČEK, D. Edukační robotika s LEGO® WeDo 2.0 pro 1. stupeň základní školy. Dostupné z URL: .
BLAHO, A., SALANCI, L., ŠIMANDL, V. Základy programování v jazyce Python pro střední školy. Dostupné z URL: .
NOVÁK, M., PECH, J. Arduino: Učebnice pro střední školy. Dostupné z URL: .
BRENNAN, K., BALCH, C., CHUNG, M. Creative Computing. Harvard Graduate School of Education, 2014.
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism. Dostupné z URL: .
KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 2013.
PECINA, P., ZORMANOVÁ L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
SCRATCH. Dostupné z URL: .
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2001.
HILLIS, W.D. Vzor v kameni. Jednoduché myšlenky, které řídí počítače. Academia : Praha, 2003.
KALAŠ, I., BLAHO, A. Comenius Logo: tvorivá informatika. Bratislava : CL Group, 1998. 1. a 2. díl.
PAPERT, S. Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas, 1980.
PEKÁROVÁ, J. Metodické přístupy k utváření představ žáků ZŠ/ nižšího stupně víceletých gymnázií o principu programování počítače. Rigorózní práce. UK FMFI v Bratislave, 2009.
ŠANDOVÁ, H. Metodické přístupy k utváření představ žáků ZŠ/ nižšího stupně víceletých gymnázií o principu programování počítače. Diplomová práce. PedF UK v Praze, 2015.
VARGA, M., BLAHO, A., ZIMANOVÁ, R. Algoritmy s Logom. Informatika pre gymnáziá. Tematický zošit. Bratislava : SPN, 1999.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (10.11.2021)
Sylabus -
Předmět je orientován na konstruktivistické a konstrukcionistické přístupy k výuce na základní a střední škole, implementaci logovské kultury, respektování výukových stylů žáků a pojetí práce učitele v závislosti na technologiích dostupných ve školní praxi. Hlavní pozornost je věnována metodickým otázkám rozvoje algoritmického myšlení na ZŠ a SŠ, např. i s využitím programovacích jazyků/prostředí Imagine, Logo, Scratch, BeeBot SW, LEGO WeDo SW, LEGO Mindstorms NXT/EV3 SW, OzoBot SW (Ozoblockly) apod. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro potřeby plnění cílů informatické, resp. informačně technologické výchovy a kurikulárních dokumentů a měl by motivovat studenty učitelství k tvůrčímu přístupu k výuce informatických předmětů. Předmět umožňuje hlouběji nahlížet do možností propojení informačních a komunikačních technologií s jinými předměty v rámci mezipředmětové spolupráce.
Od roku 2021 je významný prostor v rámci předmětu věnován aktualizaci obsahu kurikulárních dokumentů (RVP / ŠVP) v souvislosti s tzv. "malou revizí RVP", tj. inovací vzdělávací oblasti Informatika na ZŠ (do budoucna i SŠ), a kontextům této aktualizace zejména ve sférách: vzdělávací oblasti, metodické přístupy, didaktické postupy (aj.)
Potřebná komunikace studentů a vyučujících bude realizována prostřednictvím virtuálního vzdělávacího prostředí Moodle nebo Google Classroom. Budou zde umístněny studijní opory, zadány úkoly, požadavky a další potřebné informace k průběhu studia i ukončení předmětu. Studenti budou během semestru zpracovávat individuální i skupinové úkoly odevzdávané prostřednictvím kurzu virtuálního vzdělávacího prostředí Moodle nebo Google Classroom, ve kterém bude rovněž poskytována možnost individuální i skupinové konzultace s vyučujícím. Témata zápočtových prací se budou dotýkat hlavních tematických celků předmětů a budou orientována zejména na dětské programovací jazyky a možnosti jejich využití ve výuce nebo metodické aspekty výuky algoritmizace a programování.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (10.11.2021)
The subject is oriented into the constructivist approaches to teaching at primary and secondary school, implementation of logo culture, respecting the pupils' learning styles and the concept of teacher work depending on the technologies available in school practice. The main attention is paid to the methodological questions of the development of algorithmic thinking at elementary and secondary schools, eg. using the programming languages (Imagine, Logo, Scratch, BeeBot SW, LEGO WeDo SW, LEGO Mindstorms NXT / EV3 SW, Ozoblockly etc.) contributes to the development of the didactic thinking of the teaching staff for the fulfillment of the objectives of the informatics, information technology education and curriculum documents, and should motivate the students of teaching to create a creative approach to the teaching of ICT. The course allows a deeper insight into the possibilities of interconnection of information and communication technologies with other subjects within the frameworkof inter-subject cooperation.
Since 2021, a significant space within the course has been devoted to updating the content of curricular documents (RVP / ŠVP) in connection with the so-called "small revision of RVP", ie innovation in the field of Informatics at primary schools, lower secondary schools (in the future also secondary schools) in spheres: educational areas, methodological approaches, didactic procedures (etc.)
The necessary communication of students and teachers will be realized through the Moodle Virtual Learning Environment or Google Classroom. Students will be provided with assignments, requirements and other necessary information for the course and completion of the subject. During the semester, students will be able to process individual and group assignments delivered through a Moodle Virtual Learning Environment or Google Classroom, which will also provide the opportunity for individual and group consultation with the teacher. The course assignment topics will touch upon the main thematic units of the subjects and will be oriented especially on the children's programming languages and the possibilities of their use in the teaching or the methodological aspects of the teaching of algorithmization and programming.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (10.11.2021)