Cílem předmětu je
1) rozvíjet didaktické kompetence a didaktické myšlení budoucích učitelů IT tak, aby dokázali v informaticky zaměřených předmětech rozvíjet digitální gramotnost a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ, a podporovat jejich didaktickou kreativitu.
2) poskytnout budoucím učitelům hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování informaticky zaměřených předmětů a na realizaci vzdělávacích cílů informatické a informačně-technologické výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ.
Předmět poskytne studentům učitelství hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování předmětů zaměřených na vzdělávací oblast informační a komunikační technologie a na realizaci vzdělávacích cílů informačně-technologické výchovy s cílem rozvíjet digitální gramotnost a informatické myšlení žáků ve vzdělávání na ZŠ a SŠ. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro potřeby plnění cílů informačně-technologické výchovy s využitím digitálních technologií ve školní praxi. V návaznosti na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny předmět aplikuje a rozvíjí poznatky těchto disciplín v informačně-technologické výchově s důrazem na rozvoj informatického myšlení a rozvíjení digitální gramotnosti. V předmětu se klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje se aplikační a integrační pojetí informačně-technologické výchovy s ICT.
Předmět představuje vyučovací metody, organizační formy a didaktické principy a jejich specifika pro zajištění výuky informaticky zaměřených předmětů a ICT na ZŠ a SŠ.
Pozornost je věnována konstruktivistickým a konstrukcionistickým přístupům k rozvíjení informatického myšlení žáků a k přípravě a realizaci výuky ICT a informaticky zaměřených předmětů. Zaměřuje se na specifika didaktického trojúhelníka a didaktické transformace učiva v informační výchově a diagnostické metody pro hodnocení práce žáků a učitelů, výsledků a dopadu informační výchovy. Teoretickým východiskem pro studium oborové didaktiky zaměřené na informatiku bude transdisciplinární didaktiky jako didaktiky, která se opírá o studium transformace obsahu v příslušném oborovém kontextu.
V případě přechodu prezenční výuky na fakultě na distanční výuku v souvislosti s opatřeními COVID-19 bude bezkontaktní výuka realizovaná v MS Teams vždy v časech výuky podle rozvrhu.
Současně budou posíleny studijní opory v prostředí Moodle, kde studenti budou dostávat úkoly k vypracování, odevzdávat řešení, poskytovat zpětnou vazbu spolužákům a komunikovat v čase mimo on-line výuky realizované v Teams.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (24.09.2020)
The main aim of the course is to provide ICT student teachers with a deeper theoretical background of field didactics, especially of transdisciplinar didactics, focused on requirements and specifics of teaching subjects ICT / Informatics in order to develop computational thinking and digital literacy of pupils in primary and secondary schools. The subject contributes to the didactic thinking development of ICT student teachers with the aim to be able to complete objectives of ICT / Informatics in school practice. Following the general pedagogical-psychological disciplines, the course applies and develops student teacher´s knowledge needed for teaching ICT /Informatics school subjects with an emphasis on computational thinking and digital literacy development.
The course emphasizes systemic understanding of teaching and explains integration concepts of ICT /Informatics education.
The course introduces also constructivist and constructionist approaches to ICT /Informatics education, teaching methods supporting creative pupil´s activities in ICT /Informatics education. It focuses also on specifics of a didactic triangle and didactic transformation of ICT / Informatics curriculum and methods for assessing pupil´s work. The course also deals with questions how to use ICT to make teachers more effective in designing, monitoring, organizing, managing and evaluating teaching. The theoretical basis for the study of subject didactics focused on Informatics will be trans-disciplinary didactics which is based on the study of content transformation in the relevant field context.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky k zápočtu:
1) Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce.
2) Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenční výuky.
3) Zápočtová práce 1: Encyklopedie: ukázka problému z vybraného oboru, který není možné řešit bez počítačů.
4) Zápočtová práce 2: Soubor pojmových map.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
Literatura -
ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998.
JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.
KALHOUS, Z., OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání.
SENTANCE, S., BARENDSEN, E., SCHULTE, C. (Eds.) (2018) Computer Science Education. Perspectives on Teaching and Learning in School. Bloomsbury, 2018.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Efektivní práce s informacemi ve škole. Praha : Portál, 1997.
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013.
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. (2017) Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, 2017.
SLAVÍK, J. et al. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky.ZČU : Plzeň, 2020.
STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
učebnice ICT a informaticky zaměřených předmětů pro ZŠ v ČR, na Slovensku, v Rusku, Velké Británi, aj.
strategické materiály MŠMT pro vzdělávání (Strategie 2020, Strategie 2030+)
materiály týkající se revize vzdělávací oblasti ICT (Informatika a ICT)
učebnice pro informatiku, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998.
JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.
KALHOUS, Z., OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání.
SENTANCE, S., BARENDSEN, E., SCHULTE, C. (Eds.) (2018) Computer Science Education. Perspectives on Teaching and Learning in School. Bloomsbury, 2018.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Efektivní práce s informacemi ve škole. Praha : Portál, 1997.
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013.
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. (2017) Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, 2017.
SLAVÍK, J. et al. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky.ZČU : Plzeň, 2020.
STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
ICT or Informatics textbooks used in school education in the Czech Republic, Slovakia, Russia, UK, Bulgaria etc.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky ke zkoušce: Na závěr prezenční části si každý student vybere námět pro didaktický projekt, který vypracuje ke zkoušce. 1) Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu při řešení a obhajobě didaktického projektu. 2) Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
Requirements for the exam:
1) choose a topic for his/her didactic project to be developed for the exam that is designed as a lesson plan in accordance with a complex template
2) develop three concept maps for three informatics concepts.
3) demonstrate the appropriate level of knowledge in the field of the subject in solving a didactic project. Discussion about didactic project and possible discussion about credit work.
4) demonstrate the appropriate level of knowledge in defense of final work in the subject area.
During the seminars, each student chooses a topic for his / her didactic project which he / she will develop for the exam.
1) To demonstrate knowledge in the field of Didactics of ICT and Informatics applied in solution and defense of the didactic project. 2) To demonstrate the appropriate level of knowledge in the field of Didactics of ICT and Informatics.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (04.11.2022)
Sylabus -
DIDAKTIKA INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE A JEJÍ PŘEDMĚT
Předmět a úkoly didaktiky informační a komunikační technologie, její pojetí jako nástroj pro učitele. Informační výchova a vzdělávací oblast ICT jako součást všeobecného vzdělávání a jejich postavení v systému výchovy.
VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ CÍLE INFORMAČNÍ VÝCHOVY, VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTŮ ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE NA ZŠ A SŠ Postavení informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT v kurikulu ZŠ a SŠ. Vymezení cílů informační výchovy, vzdělávací oblasti ICT a předmětů zaměřených na počítačové technologie v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní a vymezení funkce a významu těchto cílů pro činnosti žáků.
VYUČOVACÍ METODY VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Vymezení pojmu vyučovací metoda. Klasifikace vyučovacích metod podle jejich uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu, jejich výběr, funkce a použitelnost pro informační výchovu. Konstruktivistické přístupy k informační výchově a ke vzdělávací oblasti ICT. Metody pro podporu učení na základě chyby a omylu, na základě objevování vlastní činností (learning by doing), na poznávání řešením problémů (problem solving), na základě objevitelské vědecké činnosti (inquiry learning), na základě wiki-learning.
ORGANIZAČNÍ FORMY VHODNĚ VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Klasifikace organizačních forem a jejich použitelnost pro potřeby informační výchovy (individuální, hromadná, frontální, individualizovaná, projektová, diferencovaná, skupinová, kooperativní, týmová výuka, exkurze, experimentální/laboratorní cvičení, field-trip, výuka v počítačové laboratoři). Otevřené vyučování. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT. Komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování.
DIDAKTICKÉ PRINCIPY/ZÁSADY A PODMÍNKY VYUČOVACÍHO PROCESU ZAMĚŘENÉHO NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT
UČEBNÍ ÚLOHY VE VÝUCE INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT Typologie úloh pro osvojování a rozvíjení poznatků a dovedností (intelektových, senzomotorických, pracovních a komunikativních) žáků v informační výchově a vzdělávací oblasti ICT. Typologie problémových úloh (podle složitosti a obtížnosti, podle postupů při jejich řešení).
TVORBA ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT JAKO SOUČÁST DIDAKTICKÉ TRANSFORMACE Učivo jako jeden z klíčových systémových prvků výuky. Učivo informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT, jeho výběr, kategorizace, struktura a uspořádání v pedagogických dokumentech. Didaktická analýza učiva informační výchovy a ICT.
BEZPEČNOST A HYGIENA PRÁCE V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
DIDACTICS OF ICT INFORMATICS EDUCATION AND ITS SUBJECT OF STUDY
EDUCATIONAL OBJECTIVES OF ICT AND INFORMATICS EDUCATION AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGIES
TEACHING METHODS SUITABLE FOR ICT AND INFORMATICS EDUCATION AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGIES
Constructivist and constructionist approaches to learning in informatics education
Teaching methods to support learning based on errors, learning by doing, problem solving, inquiry based learning, wiki learning, DIY as a teaching approach to learning and digital literacy developmnet
ORGANIZATIONAL FORMS APPROPRIATE AND APPLICABLE IN INFORMATICS AND ICT EDUCATION AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGIES
DIDACTIC PRINCIPLES / CONDITIONS APPLICABLE IN INFORMATICS AND ICT EDUCATION AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGIES
SPECIFIC APPROACHES TO DIGITAL LITERACY AND COMPUTATIONAL THINKING DEVELOPMENT AND TO DEVELOPMENT OF PUPIL´S COMPETENCES FOR HANDLING STRUCTURES
LEARNING TASKS AND PROBLEMS FOR INFORMATICS AND ICT EDUCATION AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGIES
Tasks taexonomy for acquiring and developing knowledge and skills (intellectual, sensorimotor, working and communicative) in ICT and Informatics education (typology by complexity and difficulty, according to their solutions). Competitions for children. Talented pupils in Informatics and Computer Science.
SCHOOL EDUCATIONAL PROGRAM DESIGN FOR THE EDUCATIONAL AREA "ICT AND INFORMATICS" AS A PART OF DIDACTICAL TRANSFORMATION
Curriculum as a key elemnet of the educational system. Didactic analysis of curriculum for ICT and Informatics education.
SAFETY AND WELL-BEING RELATED TO APPLICATIONS OF ICT, COMPUTER SCIENCE AND INFORMATICS IN LIFE AND LEARNING
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)