|
|
|
||
Lingvistická část kursu se bude věnovat nejnovějším publikacím z oblasti pragmatické lingvistiky a psycholingvistiky a možnostem jejich využití jako inspirace pro inovaci v jazykovém vyučování. Kurs rovněž představí Nový encyklopedický slovník češtiny (eds. Karlík – Pleskalová – Nekula, NLN 2016), zejm. v jeho internetové podobě, a ukáže možnosti práce s ním. Požadavky k zápočtu: Student napíše recenzi (cca 2-4 strany) na jednu z novějších českých lingvistických publikací dle vlastní volby. Prosím odevzdat vytištěnou verzi do konce května 2021. Prezentace zvolené publikace v semináři včetně inspirace pro učitele. Literárněvědná část se bude zabývat současnými diskusemi o tom, jak psát dějiny literatury. Tato diskuse se v posledním desetiletí rozvinula na základě podnětů z obecné historie, kde tato debata rovněž proběhla. Na základě těchto diskusí, zpochybnivších dosavadní lineárně kauzální model psaní dějin, se objevily pokusy nalézt jiné metodologické koncepty, umožňující zachytit literární vývoj méně schematicky. Kritická reflexe výsledků, k nimž jednotlivé badatelské týmy dospěly, bude rovněž předmětem naší pozornosti. Je zřejmé, že výuka literatuře, která je u nás na všech stupních škol tradičně založena literárněhistoricky, nemůže zůstat stranou těchto metodologických výzev. Literárněvědný blok proto vyústí v promýšlení možností, jak literárně historickou část výuky inovovat. Požadavky k zápočtu: písemná práce na téma inovace literárněhistorického principu ve výuce literatury na druhém stupni základní školy/ na střední škole. Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
|
|
||
Požadavky k zápočtu (lingvistika): Student napíše recenzi (cca 2-4 strany) na jednu z novějších českých lingvistických publikací dle vlastní volby. Prosím odevzdat vytištěnou verzi do konce května 2021. Požadavky k zápočtu (lit. teorie): Student si vybere jedno téma, které ho inspiruje a kterým by se chtěl zabývat. Úvod do problematiky obstará navržená on-line přednáška (níže) Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (28.03.2022)
|
|
||
Bílek, Patr A. Hledání jazyka interpretace Culler, Jonathan: Studie k teorii fikce Doležel, Lubomír: Heterocosmica Doležel, Lubomír: Identita literárního díla Doležel, Lubomír: Occidental poetics Eco, Umbeto: Teorie sémiotiky Eco, Umberto: Lector in fabula Fish, Stanley: S úctou věnuje autor Genette, Gerard: Fikce a vyprávění Herman, David: Přirozený jazyk vyprávění Iser, Wolfgang: Teorie literatury. Aktuální perspektiva. Kubíček. Hraba-Bílek: Naratologie. Strukturální analýza vyprávění Kubíček, Tomáš: Felic Vodiočka. Názor a metoda. Margolin, Uri: Kognitivní věda, činná mysl a literární vyprávění Lingvistická část: Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing. Smolík, F.; Seidlová Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing. Chejnová, P. (2015). Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. Nová čeština doma a ve světě, vol. 2015, no. 2, 89–97. Chejnová, P. (2016). Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum. Chejnová, P. (2015). How to Ask a Professor: Politeness in Czech Academic Culture. Praha: Karolinum. Ewald, J. D. (2016). The Inbox: Understanding and Maximizing Student Instructor E-mail. Equinox Publishing: Sheffield, UK. Nový encyklopedický slovník češtiny (eds. Karlík – Pleskalová – Nekula, NLN 2016)
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
|
|
||
Okruhy: Principy otevřeného díla, český strukturalismus a sémiotická analýza textu, sémiotika a obrat k znakovému pojetí nejenom textu, naratologie a obrat k vyprávění, současná situace literární teorie v pluralitě metod. Okruhy lingvistická část: současné výzkumy v oblasti psycholingvistiky a pragmatiky ve vztahu k učitelské profesi (poruchy jazykového vývoje, dysfázie, dyslexie, pragmatická dimenze komunikace, pragmatický výzkum nových forem komunikace). Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
|