Anotace:
Předmět uvádí oblast literatury pro děti a mládež (dále LPDM) v kontextech celonárodního/světového písemnictví a současně s ohledem k jeho specifičnosti i současným preferencím (výchova ke čtenářství, vnímání umění v širším smyslu slova, intermedialita v LPDM aj.). Kurs je veden problémově, směřuje k upevnění analytických a interpretačních dovedností studentů, které jim v praxi poslouží k samostatné orientaci v početném literárním poli tvorby pro nedospělé, zvláště v současné původní české i překladové literatuře.
Blok 1/zaměření: základní teoretické problémy oblasti literatury pro děti a mládež
Blok 2/zaměření: problematika základního žánrového spektra literární tvorby pro děti a mládež a jeho prostupnosti
Blok 3/zaměření: současný literární život a současná tvorba pro děti a mládež
Výuka bude probíhat on-line, v čase přiděleném tomuto předmětu rozvrhem, prostřednictvím MS Teams. Konkrétní program semestru, doplňující pokyny a materiály budou studentům zasílány hromadným mailem.
Poslední úprava: Brožová Věra, PhDr., Ph.D. (04.10.2020)
Annotation
The subject presents the field of the children´s and young adult literature (related to further on as „LPDM", „literatura pro děti a mládež") in the context of both the national and world literature and, at the same time, with regard to its identifying characteristics and present preferences (reading education, understanding the art in the broad sense of the word, intermediality in „LPDM", and so on). The course is based on problem teaching and it aims at strengthening the analytic and interpretation skills of the students, in practise helping them in the distinctive orientation in the rich literary field of the production for non-adult readers, particularly in contemporary original Czech and translational literature.
Section 1/ focus: basic theoretical problems of the field of the children´s and young adult literature
Section 2 / focus: problems of the basic genre spectrum of the children´s and young adult literature and its penetrability
Section 3 / focus: present literary life and contemporary literary output for children and young adult readers
Poslední úprava: Brožová Věra, PhDr., Ph.D. (04.10.2020)
Podmínky zakončení předmětu
podmínky zakončení kurzu v ZS akademického roku 2020/2021
1. Kurz bude ukončen ústní kolokviální on-line zkouškou, která prověří základní teoretickou a literárněhistorickou orientaci v oboru a přehled v oblasti současné české literární produkce i základních kanonických textů české a světové literatury tohoto pole. Studenti před kolokviem zašlou seznam přečtených 30 titulů z oblasti LPDM, v němž budou zastoupeny různé literární žánry a soupis prostudované odborné literatury.
2. Podmínkou přístupu ke kolokviální on-line zkoušce je uznání krátké (cca 3 NS) písemné interpretační analýzy (recenze, kritika, popř. odborné pojednání) intencionálního literárního díla LPDM, poprvé v Čechách vydaného maximálně před patnácti lety.
Poslední úprava: Brožová Věra, PhDr., Ph.D. (04.10.2020)
Literatura
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA
SEGI LUKAVSKÁ Jana: Dětský implicitní čtenář jako klíč k literatuře pro děti?, Česká literatura 65, 2017, č. 1, s. 90-107 MANDYS P. a kol.: 2 x 101 knih pro děti a mládež : nejlepší a nejvlivnější knihy, Praha: Albatros, 2013 ŠUBRTOVÁ M. a kol: Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé, Praha: Libri, 2012 DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V.: Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé, Praha: Libri, 2007 MOCNÁ D., PETERKA, J. a kol: Encyklopedie literárních žánrů, Praha-Litomyšl: Paseka, 2004 DĚJINY ČESKÉ LITERATURY PO ROCE 1945, I.-IV., hl. red. Janoušek P., Praha: Academia, 2007, 2008 - zde kapitoly věnované literatuře pro děti a mládež ŠUBRTOVÁ, M. a kol.: Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010, Brno : MU, 2011 URBANOVÁ, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury, Olomouc: Votobia, 2003 TOMAN, J.: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1992
DOPORUČENÁ ROZŠIŘUJÍCÍ LITERATURA SEGI LUKAVSKÁ, J.(ed.): Dítěti vstříc. Teorie literatury pro děti a mládež, Brno-Praha: Host-Ústav pro českou literaturu AV ČR v. v. i., 2018 VÁLEČNÉ DĚTSTVÍ A MLÁDÍ (1939-1945) V LITERATUŘE A PUBLICISTICE, ed. Jana Čeňková, Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. PROKŮPEK, T., KOŘÍNEK, P. a kol.: Dějiny československého komiksu 20. století, Praha: Akropolis, 2014 ŠVEC, Š.: Česky psané časopisy pro děti (1850-1989), Praha : Karolinum : Národní muzeum, 2014 ŠIDÁK, P.: Úvod do studia genologie: Teorie literárního žánru a žánrová krajina, Praha: Akropolis, 2014 BROŽOVÁ, V.: Karafiátovi Broučci v české kultuře, Praha: ARSCI, 2011 NOVÁKOVÁ, L.: Proměny české pohádky : k historii žánru ve čtyřicátých letech 20. století, Brno: MU, 2009 K FENOMÉNU JAROSLAV FOGLAR, eds. R. Hamanová, D. Lábusová, Praha: Památník národního písemnictví, 2008 ŠUBRTOVÁ, M.: Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež, Brno: Masarykova univerzita, 2007 ČEŇKOVÁ, J. a kol.: Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury, Praha: Portál, 2006 URBANOVÁ, S.: Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. (Reflexe české tvorby a její recepce), Olomouc: Votobia, 2004 BETTELHEIM, B.: Za tajemstvím pohádek. Proč a jak je číst v dnešní době, Praha: NLN, 2000 PROPP, V. J.: Morfologie pohádky a jiné studie, Praha: H & H, 1999 ŠMAHELOVÁ, H. Návraty a proměny, Praha: Albatros, 1989 VŠETIČKA, F.: Čtyři hlasy. O kompoziční výstavbě poezie pro děti, Ostrava: Profil, 1989 NEZKUSIL, V.: Studie z poetiky literatury pro děti a mládež, Praha: Albatros, 1983 CHALOUPKA, O., NEZKUSIL V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I.-III, Praha:Albatros, 1973-1979 KOPÁL, J.: Literatúra a detský aspekt, Bratislava: SPN, 1970
Poslední úprava: Brožová Věra, PhDr., Ph.D. (04.10.2020)