|
|
|
||
Úvod do problematiky didaktiky českého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku ČJ u žáků se SVP ve fázích přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky ČJ na 2. stupni ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou jazykového vyučování a slohu u žáků se SVP integrovaných v hlavním vzdělávacím proudu (především u žáků se zrakovým postižením, specifickými vývojovými poruchami školních dovedností, poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením více vadami) a prohloubit tak jejich orientaci v oboru didaktiky ČJ. Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
V případně prezenční výuky probíhá seminář standardním způsobem v místnosti dle rozvrhu. V případě distanční výuky bude výuka realizována prostřednictvím MS Teams. Na setkání bude zaslán pokyn k připojení (odkaz na MEET), a to nejpozději den před konáním seminárního setkání. Kopie odkazu bude zaslána hromadným emailem přes SIS a bude vložena i zde, aby se mohl každý připojit.
https://teams.microsoft.com/dl/launcher/launcher.html?url=%2F_%23%2Fl%2Fmeetup-join%2F19%3Ameeting_NDY0YzU3YTEtMDMxMS00MjU4LTk2OWUtMWI5YTJmNjBhZWE5%40thread.v2%2F0%3Fcontext%3D%257b%2522Tid%2522%253a%25225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%2522%252c%2522Oid%2522%253a%2522a02e3a3b-d765-4795-8675-d09ce66ca2db%2522%257d%26anon%3Dtrue&type=meetup-join&deeplinkId=79adaec1-db87-419c-bc1a-2dc96efcc5ea&directDl=true&msLaunch=true&enableMobilePage=true&suppressPrompt=true Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
|
|
||
Literatura Štěpáník, S., Hájková, E., Eliášková, K., Liptáková, Ľ.,Szymańska, M. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus. Eliášková, K. (2019). Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In Štěpáník et al., Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (s. 191–211). Praha: Karolinum. Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK: Praha. Jucovičová, D., Žáčková, H. (2007). Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha : D&H. Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov : Vydavatelstvo Prešovskej univerzity. Kolektiv autorů. (2014). Praktické metodické postupy při edukaci dětí a žáků s PAS. Brno: ZŠ Brno, Štolcova. Kratochvílová, J. a kol. (2012). Vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách. Praha: NÚV. Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha : Fortuna. odborné časopisy - např. Didaktické studie, Speciální pedagogika aj. Časopisecké příspěvky: Pišlová, Simona. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, 22(3), s. 241–247. Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71. Elišková, K. (2018). K výuce českého jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, 10(1), s. 135–144. Eliášková, K. (2019). Prostředky neverbální komunikace v mluvních projevech žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 11(1), 157–164. Doporučené internetové zdroje: Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/) Maturita bez handicapu: Podrobná charakteristika uzpůsobení podmínek. Nová maturita [online]. Praha, 50 s. Dostupné z: http://www.novamaturita.cz/maturita-bez-handicapu-1404033473.html Plány IVP a PLPP: Šablony formulářů ke stažení. Metodický portál RVP [online]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10466
V semináři může být zadávána ke studiu další či alternativní studijní literatura. Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
Okruhy: Aktuální didaktické problémy jazykové výuky u žáků se SVP Cíl a obsah integrované výuky ČJ, odborná literatura a platné kurikulární materiály Žák se zrakovým postižením v hodině ČJ Žák se specifickými vývojovými poruchami školních dovedností v hodině ČJ, Žák s PAS a kombinovaným postižením více vadami v hodině ČJ
Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Eliášková Klára, PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|