PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika českého jazyka I - OKNC2C101A
Anglický název: Czech Language Didactics I
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Záměnnost : OPNC2C101A
Je prerekvizitou pro: OKNC2C105A
Anotace -
Úvod do problematiky didaktiky českého jazyky jako vědecké disciplíny, historie oboru, současný stav. Orientace v odborné literatuře, bezpečná znalost současných učebnicových řad, kurikulárních materiálů, odborných časopisů. Orientace v aktuálních didaktických trendech. Studenti si ověří základní vědomosti a částečně si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku českého jazyka (složky jazyk a komunikační výchova) na ZŠ a SŠ: složky předmětu, cíl a obsah výuky na ZŠ i SŠ - jednotlivé tematické celky, normativní dokumenty, termíny užívané při výuce ČJ, hodnocení a klasifikace, dokáží plánovat svou činnost na základě učebních dokumentů (včetně přípravy na konkrétní vyučovací hodinu ČJ), provést didaktickou analýzu učiva - vytipovat problémy při výuce ČJ, pracovat s učebnicemi a dalšími pomůckami, diktovat diktát, připravit písemnou přijímací zkoušku na SŠ, sledovat odbornou literaturu. Zvláštní pozornost bude věnována praktickým dovednostem při výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
Cíl předmětu

Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
Deskriptory

 Distanční výuka bude probíhat hybridně:

a) v prostředí Moodle – je zde vytvořen kurz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4262 (důležité je to ID kurzu na konci odkazu, tedy 4262), neboť kurzů „Didaktika českého jazyka I“ je tam více. Do kurzu je třeba se zapsat.

Studenti budou plnit průběžně zadané úkoly a odevzdávat je. Nedílnou součástí je samostudium zadané literatury ke konkrétním tématům.

 

b) Výukové bloky budou probíhat online, a to v reálném čase (dle rozvrhu) ve virtuálním univerzitním prostředí MS Teams. Studující se do virtuální místnosti dostanou přes odkaz, který jim vždy bude předem zaslán prostřednictvím SIS. Doporučuji studentům, aby si danou platformu pro on-line výuku vyzkoušeli s dostatečným předstihem.

Studenti budou kromě aktivní účasti při online výuce plnit průběžně zadané úkoly a řešit výukové situace.

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu

Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky:

1. Aktivní účast na sminářích (povolena jedna absence). Vpřípadě více než jedné odůvodněné absence student vypracuje a předloží seminární práci (konkrétní zadání dle domluvy s vyučujícím). 

2. Průběžné plnění všech úkolů v rámci každého studijního úseku včetně studia odborné literatury. Studijní opora pro kombinovanou formu studia je realizována prostřednictvím kurzu LMS Moodle na adrese: http://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4262

3. Mikrovýstup v posledním prezenčním semináři - příprava jedné výukové situace (viz web katedry https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) vztahující se obsahově k Didaktice ČJ I (zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu, pravopis, tvarosloví a obecná poučení o jazyce)

 

Od studentů se očekává aktivní sledování odborných časopisů (především Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Kritické listy aj.) a rovněž znalost pojetí učiva v jednotlivých učebnicových řadách pro 2. stupeň ZŠ a pro SŠ.

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
Literatura

Ke studiu

povinná:

Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.

Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.

Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století I-IV.  Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012-.

Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993.

Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.

Šmejkalová, M., Slavík, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7/1. 2015, s. 111–120. 

Šmejkalová, M. Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40. 

Šmejkalová, M., Chvál, M. Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníku základních škol. Studia Paedagogica. 25/1, 2020, s. 127-154.   

Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012.

Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.

Štěpáník, S. (2019). O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 13–25.

Štěpáník, S. (2018/2019). Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 214–223.

Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.

www.rvp.cz

Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ

odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.

 

doporučená:

Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997.

Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000.

Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992.

Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009.

Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997.

Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997.

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
Požadavky ke zkoušce

Ústní zkouška prověří:

a) teoretickou znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky, domácí i zahraniční

b) praktické dovednosti - výukové situace pro SZK - dostupné na webu katedry (https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html).

Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK