Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví a péče o zdraví. Vymezuje problematiku zdraví a zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Vychází z programu WHO Zdraví 2020, jakožto osnovy evropské zdravotní politiky pro 21. století. Předmět se zaměřuje na problematiku životního stylu a s ním související zdravotní problémy. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou studia oboru výchova ke zdraví, motivovat je k aktivnímu zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie a o otázky výchovy ke zdraví v kontextu výchovy a vzdělávání.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (03.10.2020)
The course presents basic paradigms of health promotion and health care. It defines the issues of health and health literacy and its development priorities. It is based on the WHO Health 2020 program as a curriculum for European health policy for the 21st century. The course focuses on lifestyle issues and related health problems. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with the problems of study of health education, motivate them to an active interest in the issue of human health in the context of European health strategy and issues of health education in the context of education
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit studenty s probematikou studia oboru výchova ke zdraví, motivovat je k aktivnímu zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie a o otázky výchovy ke zdraví v kontextu výchovy a vzdělávání.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (03.10.2020)
The course presents basic paradigms of health promotion and health care. It defines the issues of health and health literacy and its development priorities. It is based on the WHO Health 2020 program as a curriculum for European health policy for the 21st century. The course focuses on lifestyle issues and related health problems. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with the problems of study of health education, motivate them to an active interest in the issue of human health in the context of European health strategy and issues of health education in the context of education
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Literatura -
MACHVÁ,J.KUBÁTOVÁ,D. Výchova ke zdraví. 2.upr.vydání Praha: Grada, 2016 ISBN978-80-247-5351-5
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1.vyd. Praha : Grada, 2010. 127s. ISBN 978-80-247-3231-8.
GILLERNOVÁ, I. KEBZA.V., RYMEŠ M. Psychologické aspekty změn v české společnosti. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2798-1
HOLČÍK, J.; ŽÁČEK, A., KOUPILOVÁ, I. Sociální lékařství. Brno: LF MU. 2011. ISBN 978-80-87192-15-3
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha : Grada Publishing. 2011. s. 296. ISBN 978-80-247-2715-8
Světová zdravotnická organizace. Regionální úřadovna pro Evropu. Zdraví 21 = Health 21: úvod k osnově politiky zdraví pro všechny v Evropském regionu WHO. Praha: Erasmus, [2000]. 27 s. ISBN 80-85047-15-2.
Zdraví 2020: národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014. ISBN 978-80-85047-47-9.
WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (03.10.2020)
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1.vyd. Praha : Grada, 2010. 127s. ISBN 978-80-247-3231-8.
GILLERNOVÁ, I. KEBZA.V., RYMEŠ M. Psychologické aspekty změn v české společnosti. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2798-1
HOLČÍK, J.; ŽÁČEK, A., KOUPILOVÁ, I. Sociální lékařství. Brno: LF MU. 2011. ISBN 978-80-87192-15-3
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha : Grada Publishing. 2011. s. 296. ISBN 978-80-247-2715-8
Světová zdravotnická organizace. Regionální úřadovna pro Evropu. Zdraví 21 = Health 21: úvod k osnově politiky zdraví pro všechny v Evropském regionu WHO. Praha: Erasmus, [2000]. 27 s. ISBN 80-85047-15-2.
Zdraví 2020: národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014. ISBN 978-80-85047-47-9.
VURM, V. a kol. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7254-997-9.
WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky k zápočtu:úspěšné absolvování zápočtového testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75%). Pro získání zápočtu lze využít maximálně tři termíny.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
Passing the credit test - open and closed questions (min. 75%).A maximum of three terms can be used to obtain credit.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
Sylabus -
1. Základní determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.
2. Životní styly současné populace.
3. Socioekonomické změny společnosti a proměny životního způsobu.
4. Kvalita života ve vztahu ke zdraví.
5. Podpora zdraví ve škole.
6. Zdraví 21, Zdraví 2020.
7. Způsoby výchovy k péči o zdraví, hodnota zdraví.
8. Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, informační gramotnost.
9. Úloha asistenta pedagoga v procesu podpory zdraví; empowerment; governance.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
1. Basic determinants of health and possibilities of their influence.
2. Lifestyle of the current population.
3. Socio-economic changes in society and changes in lifestyle.
4. Quality of life in relation to health.
5. Health promotion at school.
6. Health 21, Health 2020.
7. Methods of education for health care, value of health.
8. Information background for health promotion, information literacy.
9. The role of teaching assistant in the process of health promotion;empowerment;governance.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)