|
|
|
||
Předmět se zaměřuje na možnosti rozvoje komunikačních schopností v předškolním věku a žáků v mladším školním věku, na přístupy, které napomáhají předcházet narušení komunikační schopnosti.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnými přístupy rozvoje komunikačních schopností dětí a žáků předškolního a raného školního věku a s přístupy, které napomáhají předcházet narušení komunikační schopnosti. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
|
|
||
Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci bude výuka předmětu probíhat distančně dle rozvrhu na platformě Google Meet (příp. MS Teams a/nebo MOODLE) na linku, který bude studentům zaslán před výukou e-mailem. Materiály ke studiu a prezentace budou studentům zaslány taktéž e-mailem. Poslední úprava: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
Aktivní práce v semináři (účast minimálně 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, prezentace a seminární práce na téma z oblasti prevence vzniku narušení komunikační schopnosti a/nebo možností rozvoje komunikační schopností dětí předškolního a mladšího školního věku. Písemný test (úspěšnost 75 %). Poslední úprava: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
ALLEN, E. K. – MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte. Od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. BARTOŇOVÁ, M.; BYTEŠNÍKOVÁ, I.; VÍTKOVÁ, M. et al. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. KLENKOVÁ, J.; BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. KLENKOVÁ, J.; KOLBÁBKOVÁ, J. Diagnostika předškoláka. Brno: MC nakladatelství, 2005. KUTÁLKOVÁ, D. Budu správně mluvit. Chodíme na logopedii. Praha: Grada, 2011. KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. Praha: Galén, 2009. LIPNICKÁ, M. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál, 2013.
Další relevantní literatura bude doporučována v průběhu výuky. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
|
|
||
Tematické okruhy:
Úvod do logopedie. Organizace logopedické intervence v ČR. Základní pojmy – komunikace a její formy, řeč, jazyk, narušená komunikační schopnost. Základní pojmy z lingvistiky a fonetiky – samohlásky, souhlásky, artikulační okrsky, slabika, melodie, tempo. Fyziologické předpoklady řeči – dýchání, tvorba hlasu, artikulace (artikulační ústrojí), sluchový orgán, centrální nervová soustava. Ontogeneze řeči – chronologické hledisko (prenatální, preverbální, verbální etapa), lingvistické hledisko (jazykové roviny), receptivní a expresivní složka řeči. Podmínky optimálního vývoje řeči u dětí předškolního věku. Vývoj dětské řeči ve vztahu k dalším dílčím oblastem – řeč a motorika, řeč a smysly (sluch, zrak), řeč a lateralita, řeč a myšlení, řeč a paměť. Logopedická prevence v předškolním věku. Péče o správný řečový vývoj dítěte v předškolním věku (podmínky pro správný vývoj, podpora rozvoje řeči, zásady podpory komunikace, role učitelky / učitele MŠ v rozvoji řečových a komunikačních dovedností dětí předškolního věku). Náměty pro praxi. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
|