|
|
|
||
Pedagogická praxe je určena především studentům, kteří nejsou absolventy středních pedagogických škol. Cílem praxe je hlubší seznámení s prostředím mateřské školy, především s prací učitelky a činnostmi dětí předškolního věku. Náplní praxe je pozorování a analyzování dětské hry a práce učitelky. Studentům je doporučeno na základě dohody s vedením mateřské školy komunikovat s dětmi, vstupovat do jejich her a asistovat učitelce.
Studenti, kteří mají předchozí pedagogickou zkušenost (absolventi SPgŠ) vypracují odbornou esej na zadané odborné téma k pedagogické praxi.
Týdenní pedagogická praxe na fakultních mateřských školách.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.02.2018)
|
|
||
Cílem praxe je hlubší seznámení s prostředím mateřské školy, především s prací učitelky a činnostmi dětí předškolního věku. Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.01.2019)
|
|
||
Výuka bude probíhat prezenčně dle rozvrhu v SIS, popř. distančně v případě nařízení PedF UK zohledňujícím epidemiologické podmínky. Termín závěrečného reflektivního setkání bude upřesněn v průběhu semestru na základě společné dohody mezi vyučujícím a studenty. Hodinová zátěž: 4 kredity: 100-120 hodin práce studenta - praxe: 40 hodin za týden praxe - studium literatury a metodických materiálů: 20 hodin - příprava na praxi a zpracování úkolů v Moodle: 20 hodin - příprava na reflektivní setkání: 20 hodin - reflektivní setkání po skončení praxí: 4 hodiny Poslední úprava: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Podmínkou splnění kurzu je: - absolvování týdenní pedagogické praxe na fakultní mateřské škole, - splnění úkolů zadaných vyučujícím v Moodle (odevzdání ve stanovených termínech je podmínkou): vedení portfolia k praxi a plnění dalších dílčích úkolů dle zadání v Moodle; - účast na výuce v rozsahu 100 %. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (02.02.2020)
|
|
||
Základní studijní literatura: MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X. MATĚJČEK Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-006-5. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3. SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9. SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2.
Další doporučená literatura: OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.09.2018)
|
|
||
Praxe Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.01.2019)
|
|
||
Praxe ve FMŠ: asistentské činnosti vedení vybraných úseků pedagogické práce pozorování a analyzování dětské hry a práce učitelky plnění zadaných úkolů Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (16.05.2019)
|