|
|
|
||
Cílem kurzu je studenty seznámit a vést je k osvojení a porozumění vývojovým tendencím v historii předškolní výchovy od nejstarších dob po současnost. Základní důraz je kladen na uvědomění si souvztažností mezi paradigmatem doby, jeho změnou a následnou reakcí a odpovědí výchovné a vzdělávací teorie a praxe (proměna cílů, sociálních struktur, ekonomických podmínek, institucí); součástí je i nalezení české pozice v kontextu evropského a světového vývoje.
Témata se zaměří na:
Vývoj výchovných cílů a jejich proměnu v historii předškolní výchovy, tradici
Péči o děti ve středověku
První koncepci předškolní výchovy v historii – J. A. Komenský
Osvobození dítěte v pojetí J. J. Rousseaua
Proměnu rodiny a vznik veřejných předškolních institucí (opatroven – J. V. Svoboda, dětských zahrádek - F. Froebel, mateřské školy – M. Riegerová - Palacká)
Koncepci „staré školy“ - froebelismu
Reformní hnutí, pedocentrismus, principy
Osobnosti a koncepty reformního hnutí v zahraničí (J. Dewey, E. Keyová O. Decroly, M. Montessori)
Osobnosti a koncepty reformního hnutí v Čechách (hnutí učitelů pokusníků, I. Jarníková, A. Sussová, L. Rathaus)
Vliv principů jednotné školy na mateřskou školu
Teorii akcelerace vývoje dítěte, její dopad na předškolní výchovu a dítě při přechodu z mateřské školy do povinného vzdělávání
Odkaz české historie předškolní výchovy současnosti
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (3 kredity) Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Ústní zkouška na základě okruhů, s nimiž je student seznámen na začátku semestru. Okruhy jsou dostupné v Moodle. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.10.2018)
|
|
||
Základní literatura: ČAPKOVÁ, Dagmar. Předškolní výchova v díle J. A. Komenského, jeho předchůdců a pokračovatelů. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. OPRAVILOVÁ, Eva a Jana UHLÍŘOVÁ. Předškolní výchova v zrcadle pramenů I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-482-2. OPRAVILOVÁ, Eva a Jana UHLÍŘOVÁ. Předškolní výchova v zrcadle pramenů II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-623-9. OPRAVILOVÁ, Eva a Jana UHLÍŘOVÁ. Předškolní výchova v zrcadle pramenů III. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-624-6. UHLÍŘOVÁ, Jana. Role hry v Komenského pedagogické koncepci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-107-9.
Doporučenáliteratura: LENDEROVÁ, Milena a Karel RÝDL. Radostné dětství? Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9. RÝDL, Karel a Eva Šmelová. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. , 2012. ISBN 978-80-244-3033-1. Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
|
|
||
Prostudování literatury, min. 2 titulů z předloženého seznamu povinné a doporučené literatury. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.10.2018)
|
|
||
Témata se zaměří na:
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.10.2018)
|