|
|
|
||
Kurz navazuje na kurzy č. 18 a 25. Kurz obsahuje jak část didakticko-teoretickou, tak část praktickou: pozorování v mateřské škole nebo případná přímá práce s dětmi, analýza situací a diskuse.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2025)
|
|
||
Cílem č. 1 je prohloubit didaktické myšlení posluchačů tak, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy. Kurz je koncipován tak, aby absolventi dokázali vhodně promýšlet aktivity rozvíjející předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti s přihlédnutím k individuálním potřebám dětí, ke složení kolektivu, a to v prostředí mateřské školy, v daném systému a s daným ŠVP. Cílem č. 2 je rozvinout schopnost budoucích učitelů vhodně reagovat na danou situaci, tedy i zvládat dílčí diagnostiku dítěte v průběhu hry tak, aby byli schopni využít zkušenosti ve vlastní praxi s užitím kritické autoreflexe. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2025)
|
|
||
V případě on-line výuky se bude promítat přímá práce s dítětem a následně proběhne analýza, diskuse. Spojení: Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a17bd43dff27d4b7d97ca0875f11f1f2a%40thread.tacv2/conversations?groupId=d00a6001-9857-4ad9-85e7-952d47178139&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Příprava na semináře a studium materiálů představují v hodinové dotaci cca 55 h. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (01.02.2022)
|
|
||
Závěrem kurzu je zápočet za aktivní účast v kurzu (příprava aktivity, realizace, analýza), ve které má student prokázat schopnost propojit teoretické poznatky s didaktickými pohledy Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (01.03.2019)
|
|
||
BEDNÁŘOVÁ, J. a R. ŠMARDA Orientace v čase. Praha: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0022-0. HEJNÝ, M. a Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2014. 978-80-262-0901-0. KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1. KASLOVÁ, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016. KASLOVÁ, M. (2015) Pre-school child and natural number. In Kreiner, K. and N. Vondrová (ed.) Proceedings CERME9, (2035 - 2037). Prague: Charles University Faculty of Education. ISBN 978-80-7290-844-8 HLAVLÍKOVÁ, J. Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc. DP UK PEF 2018 .... KASLOVÁ, M. Cesta k práci s číslem. Praha: Pro futuro consulting, 2014. LÁTAL, I. Počítání s kostkáčem. Praha: Česká televize 2006. ISBN 80-85005-63-8. MLČOCHOVÁ, M. a kol. Šimonovy listy 1 - 16. Praha: Kosmas, 2009 – 2011. SWOBODA, E. & R. MAMCZUR Kafelki wisienki. Rzeszow: Universitet, 2010. ISBN 978-83-62032-20-4. VANČUROVÁ, E. 5x Filip. Praha: Albatros, 1984. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (01.03.2019)
|
|
||
PROLÍNÁ SE UKÁZKA S ANALÝZOU A VLASTNÍ PRÁCE STUDENTŮ S DĚTMI S NÁSLEDNOU DISKUSÍ Studenti si připraví předem avizované pomůcky a budou pracovat souběžně s dětmi nebo následněvdle instrukce vyučujícícho tak, aby bylo možné porovnat práci dospělého a díěte v dané aktivitě. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (15.02.2021)
|
|
||
Zaměření: 1) rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jenoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmtematické gramostnosti typ 1; 2) diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a garfické a gestické modely; pojem celek a jeho části rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční; 3) gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v prgrafické práci s celkem a částmi; 4) porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra Okruhy Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (15.02.2021)
|
|
||
nejsou stanoveny, doporučuje se absolvování předmětu Rozvoj matematické gramotnosti Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (01.03.2019)
|