|
|
|
||
Kurz je podmíněn úspěšným absolvováním kurzu č. 18 RM.
hlavní důraz je kladen na komplexní rozvoj dítěte s důrazem na reálné konstruktivistické přístupy.
Cílem č. 1 podnítit autonomní myšlení posluchačů tak, aby byli schopni propojovat základy matematické gramotnosti a předmatematické gramotnosti s postupy vhodnými pro práci s dítětem od dvou let po jeho vstup do základní školy.
Cílem č. 2 je chápat jistou pluralitu možných postupů a jejich úskalí; uplatňovat kritické myšlení v kontextu předmatematické gramotnosti s přihlédnutím k didaktickým strukturám.
Cílem č. 3. předmět natolik úzce navazuje na RMG, který je zaměřený dominantně na geometrii a logiku včetně prvků didaktiky) a předpokládá jeho zvládnutí natolik, že je student v tomto kurzu schopen oba kurzy propojovat.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
Cílem č. 1 podnítit autonomní myšlení posluchačů tak, aby byli schopni propojovat základy matematické gramotnosti a předmatematické gramotnosti s postupy vhodnými pro práci s dítětem od dvou let po jeho vstup do základní školy. cílem č. 4 je tvořivě přistupovat k nastudované látce tak, že je student na konci kurzu k uvedeným modelovým příkladům vytvářet další a s oporou o autoreflexi aktivity modifikovat pro dané prostředí; Inovace: vše s přihlédnutím k didaktickým strukturám Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
Při výuce on-line bude užit Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8a1b95e865a14d6f90bb0c6680ab4f1a%40thread.tacv2/conversations?groupId=95d6da8c-58b8-434f-871c-8c5bde125bd0&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Kromě přímé výuky odpovídá studium tohoto předmětu 80 h, za předpokladu, že student plně pochopil předmět, který je prerekviziou tohoto předmětu a zvládá učivo matematiky ZŠ v plném rozsahu. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (01.02.2022)
|
|
||
100% účast na výuce a plnění úkolů na moodlu. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1. KASLOVÁ, M. (2015) Polytechnická výchova a příprava na školní matematiku – mozaiky a cesta k míře. In J. Slowík, J. (ed.) Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v MŠ. (20 – 38) Plzeň: ZČU. ISBN 978-80-261-0560-2. KASLOVÁ, M. Labyrinty – metodické listy pro mateřské školy. Praha: RAABE, 2006. (případně stránky RVP MŠMT) KASLOVÁ, M. Malí počtáři – polytechnická výchova a předmatematická gramotnost (18 stran). Mladá Boleslav: VISK, 2015. (18 stran, projekt ESF bez ISBN) KASLOVÁ, M. Rytmnizace, pravidelnosti, řady. Metodické listy RAABE. Praha: Raabe 2002. KUPČÁKOVÁ, M. Zobrazení prostoru kreslením a modelováním. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (120-154). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978 – 80-7015-0222-1. SANDBERG I. a L. SANDBERG O malé Aničce, Praha, Albatros, 1988 STOPENOVÁ A. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. IN: ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III PREŠOV – OLOMOUC, (61 – 70). PREŠOV: ROKUS, 2004. ISNB 80-7220-182-4. SWOBODA, E. How to introduce young children to the repeating geometric patterns. [In] Novotná, J. a H. Moraová (ed.) Proceedings of SEM’13 Conference, (314 -321). Prague : Charles University, Faculty of Education, 2013. ISBN 978-80-7290-637-6. a dále literatura zadaná pro předchozí předmět RMG, který je nutnou podmínkou pro tento předmět Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
Výuka probíhá formou přednášky v kombinaci s prvky dílny. Teorie je propojována s modelovými situacemi. Inovace: Oporou je moodle a kontrola průběžného plnění úkolů na moodlu. Studenti si ve vlastní praxi vyzkouší vybrané aktivity (rozvíjející, diagnosticé, případně terapeutické). K ověření míry pochopení slouží pracovní listy, které vyučující zašle studentům nebo jim je rozdá při výuce. Student má možnost kterýkoli z okruhů (přednášený či prostudovaný) s vyučujícím konzultovat. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
Zakončení studia: ústní zkouška Student dostává dvě otázky (jedna zaměřená na pregeometrickou a prelogickou přípravu dítěte; druhá na preartimetickou); jedním zdrojem jsou přednášky a případné konzultace, druhým rozsáhlejším zdrojem je domácí příprava studenta (studium z doporučených i dalších pramenů, případně konzultace) Zkouška nesleduje reprodukční schoopnosti studenta, zaměřuje se na míru pochopení dané problematiky; v didaktické oblasti se očekává propojení matematické podstaty otázky s možnými didaktickými zpracováními (buď s akcentem na výhody a úskalí, nebo na možné gradace či individualizace). Inovací je zasazení aktivity do didaktické struktury. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
V ZS jsou podporující dva předměty: 1. Základy logiky a rozvíjení logického myšlení I 2. Vybrané kapitoly z předamtematické gramotnosti I V LS jsou podporující předměty čtyři: 1. Vybrané akpitoly z předmatematické gramotnosti II, 2. Základy logického myšlení a rozvíjení logického myšlení II 3. Didaktika předmatematické gramotnosti II s exkurzí 4. Nově 2020: Nadprůměrné dítě v matematice Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
Okruhy: 1) Rozvoj prelogického myšlení (pravdivost; negace a vylučovací proces; stromy třídění; uvažování a usuzování); proces zobecňování (i slovní zásoba - kvantifikované výroky - někdo, každy, všicni, nikdo, aspoň jeden, ani jeden); tvorba výroků dosazováním z DO; dokazování. 2) Cesta ke slovní úloze (od tvorby představ, metody řešení po komunikaci; včetně slovních úloh s geometrickou tématikou). 3) Pojem kvantity neurčité, pojem číslo v kontextu mateřské školy (role čísla, rozvíjející a diagnostické aktivity); počátky finanční gramotnosti. 4) Prostorová orientace (na jeden nebo více orientačních bodů), prostorová paměť (statická i dynamická) a prostorová představivost; manipulativní a kinestetické aktivity propojené na rozvoj slovní zásoby; práce s modelínou, obrázkem, skládankami, stavebnicemi (vývoj stavby), práce s papírem, provázkem a podobně. 5) Orientace v čase respektive časoprostoru (jeden či více orientačních bodů; časový úsek; tok času; porovnávání časových úseků); pozorování – příčinnost/ následnost a čas; časový odečet (např. sluneční hodiny). 6) Poznávání tvarů (pojmotvorný proces, komparace, tvorba apod. v návaznosti na prostorovou představivost v kurzu RMG), zaplňování prostoru, identifikační a korekční postupy; práce s těstem, se sypkým materiálem a s vodou; prvky topologie (vnitřek, vnějšek, hranice, překrývání, dotýkání); cesta k míře; celek a jeho části; druhy celků (návaznost na shodná zobrazení, vývoj stavby). 7) Cesta ke grafickému znaku; práce s modely, obrázky, plánky a předlohami; práce s informací. 8) Možné a jisté; práce s možnostmi; prvky kombinatorického myšlení; závislosti, rytmizace a pravidelnosti; substituce a práce s klíčem; práce s labyrinty (typ: hotový bez podmínky, s podmínkou, „polotovar“); prvky pravděpodobnosti ve hrách i mluvě dítěte. Inovace: ukázky aktivit jsou zasazeny do didaktických struktur. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
CAROLL, L. Logika hrou. Praha: Pressfoto, 1972. 59-303-70. KASLOVÁ, M. Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (76 – 101). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1. KASLOVÁ, M. Transformace v předmatematické gramotnosti. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (102-119). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1. KASLOVÁ, M. Celek a jeho části. Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014 (bez ISBN). BENTELY, P. J. Kniha o číslech. Praha: Rebo, 2013. ISBN 978-80-255-0649-3. OPAVA, Z. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989. TANSKÁ, N. Co mi řekl semafor. Praha: Albatros, 1988. Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ MOODLE Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|
|
||
jediným požadavkem je zvládnutí a uzavření předmětu: Rozvoj matematické gramotnosti Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
|