Seminář se zaměří na základní literárně-didaktické okruhy práce s literaturou pro předškolní děti, bude zaměřen na literární i didaktickou interpretaci vybraných textů pro předškolní děti dle modelu EUR. Bude sledováno rozvíjení didaktické znalosti obsahu u budoucích učitelů mateřských škol s důrazem na integrativní model čtenářské gramotnosti, jehož cílem je rozvoj širokého spektra dovedností, které umožňují hlubší prožitek z knihy, chápání souvislostí a porozumění textu, tedy o integraci výtvarných, pohybových, hudebních či dramatických činností při zapojení všech smyslů Semináře budou realizovany prostřednictvím konstruktivistických metod výuky s akcentem na skupinovou i individuální práci.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (28.11.2021)
The seminars is focused on key issues of the didactics of teaching literature, namely on possible conceptions of literary education at elementary and secondary schools. It includes the reflection of current state, methods of literary education, the analyses of textbooks and readers, and on the assessment of the results of teaching.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2020)
Cíl předmětu
Cílem kurzu je z hlediska studenta učitelství předškolní pedagogiky uvažovat o smysluplné práci s knihou a textem v dětském kolektivu MŠ. Náplní kurzu je především práce s konkrétními knihami dětské literatury a úryvky z nich a další aktivity spadající do rámce předškolní literární výchovy.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (28.11.2021)
Deskriptory
Bude aktualizováno na základě vývoje epidemiologické situace
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Aktivní účast na semináři
Seminární práce, v níž student prokáže orientaci v literatuře pro děti předškolního věku a schopnost interpretace literárního textu, dovednost pracovat s vybranou knihou vhodnými metody E-U-R, které by motivovaly děti ke čtení, rozvíjely u nich dovednosti předcházející čtení a orientovaly je ve světě.
Zpracování min. 5 miniúkolů, které prohlubují porozumění textu a práci s textem
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (28.11.2021)
Active participation in the seminar
Seminar work in which the student demonstrates an orientation in literature for preschool children, the ability to interpret a literary text, the ability to work with a selected book with appropriate E-U-R methods that would motivate children to read, develop pre-reading skills and orient them in the world.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2020)
Literatura -
ČERNOUŠEK, Michal: Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra., OPRAVILOVÁ, Eva.:Rok v mateřské škole – kurikulum předškolní výchovy, Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
KÁDNEROVÁ, Boţena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. v Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie, Jinočany: H & H, 2002, ISBN 80-7319-020-6.
MATĚJČEK, Zdeněk: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte, Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
MOCNÁ, Dagmar, PETERKA, Josef a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha- Litomyšl: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
PETERKA, Josef: Teorie literatury pro učitele, Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-045-5
PROPP, Vladimir Jakovlevič: Morfologie pohádky a jiné studie, ed. Hana Šmahelová, přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Jinočany: H & H, 2008 ISBN 978-80-7319-085-9
SIROVÁTKA, Oldřich: Česká pohádka a pověst v lidové tradici a v dětské literatuře, Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
STRNADOVÁ, Karla, Eva BIČIŠŤOVÁ a Eva VEBEROVÁ. Literární výchova v mateřské škole: dílčí metodická příručka k programu výchovné práce pro mateřské školy. Praha: VÚP Praha, 1989.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2020)
ČERNOUŠEK, Michal: Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra., OPRAVILOVÁ, Eva.:Rok v mateřské škole – kurikulum předškolní výchovy, Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
KÁDNEROVÁ, Boţena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. v Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie, Jinočany: H & H, 2002, ISBN 80-7319-020-6.
MATĚJČEK, Zdeněk: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte, Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
MOCNÁ, Dagmar, PETERKA, Josef a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha- Litomyšl: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
PETERKA, Josef: Teorie literatury pro učitele, Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-045-5
PROPP, Vladimir Jakovlevič: Morfologie pohádky a jiné studie, ed. Hana Šmahelová, přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Jinočany: H & H, 2008 ISBN 978-80-7319-085-9
SIROVÁTKA, Oldřich: Česká pohádka a pověst v lidové tradici a v dětské literatuře, Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
STRNADOVÁ, Karla, Eva BIČIŠŤOVÁ a Eva VEBEROVÁ. Literární výchova v mateřské škole: dílčí metodická příručka k programu výchovné práce pro mateřské školy. Praha: VÚP Praha, 1989.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2020)
Sylabus
V souladu s integrativním modelem čtenářské pregramotnosti budou představeny možnosti interpretace knihy a práce s knihou k podpoře porozumění textu a motivaci pro budoucí čtenářství.
Ukázky budou vycházet i z různých literárních druhů, žánrů a typů knih, konkrétně:
1) Beztextové knihy, wimmelbuchy - výzvy pro dospělého jako zprostředkovatele knihy
2) Obrázkové knihy, zejména pro dvouleté děti a práce s nimi
3) Próza s dětským hrdinou, próza se zvířecím hrdinou
4) Naučná literatura pro děti a práce s ní
5) Rozvoj prosociálních vztahů
6) Způsoby zprostředkování tématu jinakosti/odlišnosti, životu s handicapem
7) Práce s poezií v mateřské škole
8) Využití čtenářských kostek dle modelu EUR k hlubšímu porozumění textu
9) Čtenářský koutek v MŠ
10) Rozvoj emoční inteligence skrze práci s dětskou literaturou
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (28.11.2021)