Předmět Základy informační pregramotnosti pro předškolní vzdělávání II navazuje na převážně teoreticky orientovaný obsah předmětu Základy informační pregramotnosti pro předškolní vzdělávání I. Předmět je zaměřený prakticky a orientuje se na možnosti práce v mateřské škole s využitím konkrétních typů interaktivních technologií. Cílem předmětu je rozvíjet digitální gramotnost studentů oboru Učitelství pro mateřské školy a na základě teoretických vědomostí aplikovat příslušné technické prostředky do prostředí předškolního vzdělávání. Zároveň předmět vytváří prostor pro konkrétní ukázky zařazení technických prostředků do výuky, podporuje tvůrčí myšlení studentů a rozvíjí jejich algoritmické myšlení s cílem vybavit je příslušnými kompetencemi pro informačně-technický rozvoj dětí v mateřské škole. Obsahem předmětu je praktické seznámení s konkrétními typy interaktivních technických prostředků a příslušnou softwarovou podporou. Studenti jsou vedeni k vlastnímu využívání technických zařízení, vytváření příslušných digitálních materiálů, evaluaci dostupných digitálních materiálů a tedy k následné aplikaci v didaktické techniky v mateřské škole.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Subject Introduction to Information Pre-Literacy for Pre-school Education II to build on the predominantly theoretic content of the subject Introduction to Information Pre-Literacy for Pre-school Education I. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to develop digital literacy of students in the field of Education for kindergartens and, on the basis of theoretical candidates, to apply their technical means to the pre-school environment. The direct course is designed for specific facilities that can be used for teaching, for the creators of students' thinking and for the development of their algorithmic thinking with the aim of equipping them with relevant competences for information and technological development of children in kindergarten. The content of the course is reasonable with specific types of interactive technical means and appropriate software support. Students are led to their own equipment, processing of personal materials, evaluation of digital materials and thus to applications in didactic techniques in kindergarten.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Deskriptory
Vzhledem k současné situaci bude první část předmětu probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.
Pokud to bude jen trochu možné, druhé setkání proběhne prezenčně vzhledem k tomu, že je potřeba pracovat s různým hardwarem a specifickým softwarem.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
creation of didactic materials for work with interactive devices and robotic toys
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Literatura -
DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupné z URL: <http://www.tykva.net/files/UJAK/ucebni_pomucky.pdf>.
KLEMENT, M. Metody realizace a hodnocení interaktivní výuky. Olomouc. 2011.
LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc. 2010. ISBN 978-80- 244-2489- 7
PIKNER, M. Využití stavebnice Lego při výuce. Zlín: UTB, 2008.
Další podklady a materiály jsou poskytovány prostřednictvím Moodle kurzu.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupné z URL: <http://www.tykva.net/files/UJAK/ucebni_pomucky.pdf>.
KLEMENT, M. Metody realizace a hodnocení interaktivní výuky. Olomouc. 2011.
LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc. 2010. ISBN 978-80- 244-2489- 7
PIKNER, M. Využití stavebnice Lego při výuce. Zlín: UTB, 2008.
Additional materials and materials are provided through the Moodle course.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Požadavky ke zkoušce
Vytvoření 4 didaktických materiálů pro práci s interaktivními zařízeními a robotickými hračkami.
V případě, že opětovně dojde k přechodu z prezenční výuky na distanční výuku v souvislosti s přijímanými opatřeními bude výuka realizovaná online v době standardně rozvrhované výuky prostřednictvími aplikace MS Teams. Současně bude posílena distanční výuka a s výukou související komunikace v prostředí Moodle. Studenti by se měli takto přizpůsobené výuce účastnit stejným aktivním způsobem jako v případě běžné výuky. Kurz bude nutné minimalizovat na softwarová využití daných technologií.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (15.09.2020)