Cílem předmětu Základy informační pregramotnosti pro předškolní vzdělávání I je seznámit studenty bakalářského studia studijního oboru Učitelství pro mateřské školy s významem informační pregramotnosti u dětí předškolního věku a vybavit je příslušnými vědomosti pro práci s technickými zařízeními a jejich softwarovou podporou.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (03.02.2020)
Learning outcomes and aims of the course is to acquaint students of the bachelor study program in the field of teaching for preschool education with the importance of information literacy and give them relevant knowledge for work with technical equipment and software support.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (03.02.2020)
Aktivní účast v on-line kurzu. Požadavky na zakončení předmětu: v rozsahu 1 normostrany A4 vytvořit textový návrh aktivity z dětmi v MŠ využívající technických výukových prostředků z oblasti ICT (např. robotická stavebnice, programovatelná hračka, SW pro podroru algoritmizace apod.) případně doplněný o doprovodné přílohy (např. grafické materiály atd.). Práce se odevzdává výhradně v elektronické podobě nahráním do Google Classroom. Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (29.01.2021)
Literatura
DOSTÁL, J. (ed.). Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2941-0.
DOSTÁL, J. Elektrotechnické stavebnice a jejich význam pro vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4665-3.
HAUSNER, M. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, c2007, 72 s. ISBN 978-80-903897-0-0.
ČERNÁ, M. Inspiromat pro učitelky MŠ: náměty, metodické rady, hry a inspirativní aktivity na podporu schopností a dovedností předškolních dětí. Praha: Forum, 2014. ISBN 978-80-87983-03-4.
SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010.
SYSLOVÁ, Z. a L. CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7882-6.
TOCHÁČEK, D. a J. LAPEŠ. Edukační robotika. Praha: PedF UK, 2012, ISBN 978-80-7290-577-5.
další studijní materiály dostupné prostřednictvím elektronického kurzu / on-line elektronické podpory
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (03.02.2020)
Sylabus -
Posláním předmětu je představit možnosti rozvoje informačně technických činností dětí v mateřské škole a tvůrčí činnosti zprostředkované technologiemi. Obsahově se předmět zaměřuje na utváření vědomostí zaměřených na podporu konstruktivního preprimárního vzdělávání prostřednictvím interaktivních zařízení, stavebnic a didaktických hraček, digitálních učebních materiálů, možnosti vytváření základů algoritmického myšlení u dětí v mateřské škole a praktické ukázky tvůrčích činností dětí předškolního vzdělávání k podpoře vytváření základů digitální gramotnosti. Studenti se v průběhu předmětu seznámí se soudobými interaktivními technologiemi a technickými výukovými prostředky v kontextu jejich využití v mateřské škole.
Realizace kombinované formy je podporována virtuálním vzdělávacím prostředím Google Classroom. Ke každému celku výuky je pro studenty k dispozici výukový materiál určený k samostudiu a zadání úloh pro samostatnou práci studentů. Studentům jsou zadány úkoly k samostatnému řešení vztahující se k tématům interaktivních zařízení a technických výukových prostředků a jejich zapojení do předškolního vzdělávání.
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (29.01.2021)
The aim of the course is to introduce possibilities of development of information, technical and creative activities for children in preschool education. The content of the course is focused on the formation knowledge aimed at supporting constructive pre-primary education through interactive devices, building programming blocks and didactic toys, digital learning resources, possibilities of creating the basics of algorithmic thinking and practical demonstrations of creative activities for the support of developement of digital literacy in preschool education. During the course the students acquaint themselves with contemporary interactive technologies and technical educational means in the context of their use in preschool education.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (03.02.2020)