|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s jazykovým vývojem předškolního dítěte. Témata: rozvoj komunikativních dovedností dětí předškolního věku, komunikativní dovednosti učitele, ortoepie, rozvoj slovní zásoby, řečové strategie, chápání gramatických kategorií u dětí předškolního věku, kulturní specifika v komunikaci, genderová specifika v komunikaci, základní poznatky psycholingvistiky ve vztahu k řečovému vývoji, pragmatická dimenze komunikace.
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
V případě online výuky bude probíhat prostřednictvím ZOOM Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
Požadavky k udělení zápočtu: aktivní účast v kurzu , praktická seminární práce zaměřená na rozvoj komunikace dětí - odevzdání do konce května 2025. Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
Pišlová, S.: Pojďme se učit. Praha: PedF UK, 2011. Pišlová, S.: Jazykové hry. Praha : Fortuna, 1996. Pišlová, S., Čížková, M., Linc, V. Pojďme si hrát. Praha: Fortuna, 1994. Ptáčková, J.: Než půjdu do školy. Praha: Portál, 2012. Tymichová, H.: Nauč mě číst a psát. Praha: SPN, 1985. Opravilová, E. Než půjdeš do školy. Praha: Blug, 1995. Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno. Univerzita J. E. Purkyně, 1979. Piaget, J., Inhleder B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. Koukolík, F. Před úsvitem, po ránu. Eseje o rodičích a dětech. Praha: Karolinum, 2008. Chejnová, P. Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum, 2016. Chejnová, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: Pedf UK, 2016. online Smolík, F. - Seidlová Málková, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. Průcha, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|
|
||
Cvičení rozvíjející komunikativní dovednosti dětí (receptivní i produktivní). Základní jazykové roviny - fonetická, morfologická, syntaktická, lexikální, textová a pragmatická. Aplikace psycholing. poznatků do školní praxe. Gender v komunikaci. Kulturní specifika v komunikaci. Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
|