Předmět seznamuje posluchače s problematikou multikulturality ve společnosti a fenomény ovlivňujícími soužití většinové společnosti s menšinami, postavením cizinců a etnických menšin v ČR. Dále je věnována pozornost otázkám vzdělávání dětí a žáků z etnických menšin a podpůrným opatřením ve vzdělávání těchto žáků.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
The subject is focused on the issue of multiculturalism in society and the phenomena influencing the coexistence of majority society with minorities, the position of foreigners and ethnic minorities in the Czech Republic. Attention is also paid to the education of children and pupils from ethnic minorities and support measures in the education of these pupils.
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
Cíl předmětu
Cílem výuky je připravit posluchače na jejich budoucí pedagogickou praxi v multikulturním prostředí a v multietnických žákovských kolektivech.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
Podmínky zakončení předmětu -
Aktivní účast na výuce (min. 70%), zpracování a obhájení seminární práce, absolvování zkoušky (v případě neúspěchu dva opravné pokusy).
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar paper + test (in case of failure two corrective attempts).
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Literatura -
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.
Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.
Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.
Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.
Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3.
Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2018)
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty.[Intercultural education: a handbook not only for secondary school teachers: Project Variants.]. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.
Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. [With Vietnamese children at Czech schools.] Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.
Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.
Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.
Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. [Before we start multicultural education: from group concepts to personality.] Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3.
Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. [Education of the Roma.] Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Sylabus
Tematické vymezení předmětu: 1.Kultura a kulturní diverzita. Koncepce multikulturalismu a její pojetí ve vzdělávání. 2.Stereotypy, předsudky, rasismus. 3.Etnocentrismus, postoje české veřejnosti k etnickým a národnostním menšinám. 4.Cizinci a etnické menšiny v ČR, národnostní menšiny. 5.Etnické menšiny ve vzdělávacím systému ČR, legislativní souvislosti. Afirmativní akce. 6.Vzdělávání žáků – cizinců, podpůrné mechanismy. 7.Diskriminace menšin ve vzdělávání. 8.Multikulturní výchova jako oblast vzdělávání. 9.Specifika ve vzdělávání romských žáků. 10.Specifika ve vzdělávání vietnamských žáků.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)