|
|
|
||
Předmět umožňuje studentům orientovat se v problematice specifických poruch učení. Pozornost je věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků, systému vzdělávání a poradenství. Studenti sledují působení speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti a volené přístupy a intervence k žákům s SPU v rámci multidisciplinární spolupráce.
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (07.10.2018)
|
|
||
Předmět je zaměřen na vymezení vhodných přístupů vůči jedincům se specifickými poruchami učení (SPU). Definuje osobnost jedince s SPU, možnosti reedukace a metody práce s žáky se SPU. Absolvováním předmětu student získá základní povědomí a znalosti o vhodných přístupech a metodách reedukace žáků se SPU. Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (07.10.2018)
|
|
||
Požadavky k udělení zápočtu 1. aktivní účast ve výuce, 2. zpracování seminárního úkolu 3. vytvoření reedukační pomůcky pro žáka s SPU
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (07.10.2018)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole. Brno: MU. BARTOŇOVÁ, M. (ed.) (2018) Specifické poruchy učení. Brno: Paido. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (25.09.2018)
|
|
||
1) Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení 2) Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup 3) Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí 4) Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení 5) Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení 6) Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení 7) Strategie a styly učení u žáků na střední škole 8) Diagnostické domény, specifika školského poradenského pracoviště (PPP) 9) Základní metody výuky čtení a psaní, specifika metod (analyticko-syntetická metoda, splývavé čtení, globální metoda) 10) Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti) 11) Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců 12) Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři 13) Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí. 14) Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody 15) Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU 16) Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU 17) Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení identifikování potřeb-motivace 18) Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU. 19) Základní problematika dyskalkulie. 20) Narušená komunikační schopnost u žáků s SPU (fonologická fonetická, morfologicko-syntaktická, lexikální a sémantická stránka řeči u žáků se specifickými poruchami učení). 21) Specifika přístupů k jedincům s SPU v dospělosti Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (25.09.2018)
|