|
|
|
||
Speciálně pedagogické působení u jedinců s více vadami, možnosti výchovy a stimulace v raném, předškolním, školním
věku, problematika dospělých osob s kombinovaným postižením, vliv multisenzoriální stimulace. Možnosti edukace u nás a
v zahraničí. Reedukace smyslového vnímání u kombinovaně postižených, stimulace hybnosti a řeči, rozvoj psychomotoriky
prostřednictvím jednotlivých terapeutických konceptů - využití bazální stimulace, orofaciální terapie, psychomotorická
teorie.
Rehabilitační a podpůrná opatření, asistivní technologie.
Součástí výuky je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy.
Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.01.2017)
|
|
||
HÁJKOVÁ, V. (ed.) a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, 2009. ISBN 978-80-904464-0-3.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí a tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická východiska. Praha : TRITON, 2001. ISBN: 80-7584-192-7. JELÍNKOVÁ, M. Aktivity volného času pro osoby s těžkým a kombinovaným postižením. Praha : Modrý klíč, 1997. ISBN 80-902494-0-X. VÍTKOVÁ, M., ŘEHŮŘEK, J., KVĚTOŇOVÁ – ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3LUDÍKOVÁ, L Vzdělávání hluchoslepých 1. Praha : Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 3. Praha : Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-256-1. OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5. VÍTKOVÁ, M. Rehabilitace a podpůrná opatření u multihandicapovaných dětí (MADLENER, I., odborný překlad). In: VÍTKOVÁ, M. (ed.). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1. vydání. Brno: Paido, 1999, s. 44-74. VÍTKOVÁ, M. Sociální učení - otevřená koncepce podpory (STRITMATTER, R. odborný překlad). In: VÍTKOVÁ, M. (ed.). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1. vydání. Brno: Paido, 1999, s. 81-93. práce s aktuálními českými a zahraničními studiemi, sledování trendů podpory osob s kombinovaným postižením Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.01.2017)
|
|
||
Požadavky pro splnění předmětu: Studenti Oborového studia speciální pedagogiky. účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů v rámci seminářů. Ústní zkouška Studenti oboru Psychologie a speciální pedagogika: samostudium, práce s doporučenými zdroji + ústní zkouška Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (01.10.2018)
|
|
||
V rámci předmětu jsou půběžně probírána následující témata: 1. Možnosti rané podpory dětí s kombinovaným postižením, model: představy o těle, o čase, o prostoru. Metoda aktivního učení Lilly Nielsen 2. Osoby se zrakovým a kombinovaným postižením, etiologie, klasifikace, speciálně pedagogická diagnostika, možnost podpory 3. Osoby se sluchovým a kombinovaným postižením: etiologie: syndromová onemocnění, klasifikace, speciálně pedagogická diagnostika, možnost podpory 4. Osoby s mentálním a kombinovaným postižením: možnosti budování komunikace 5. Speciálnš pedagogické terapie jako možnost podpory osob s kombinovaným postižením 6. Metody budování komunikace osob s kombinovaným postižením, využití moderních technologií 7. Speciálně pedagogická diagnostika jako východisko podpory osob s kombinovaným postižením Předmět je podpořen systémem Moodle. Požadavky pro splnění předmětu: Studenti Oborového studia speciální pedagogiky. účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů v rámci seminářů. Ústní zkouška Studenti oboru Psychologie a speciální pedagogika: samostudium, práce s doporučenými zdroji + ústní zkouška Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (01.10.2018)
|
|
||
Studium je podpořeno systémem Moodle. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (01.10.2018)
|