|
|
|
||
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v oboru sociologie výchovy a školy, seznámit se s tím, jak o škole a výchově uvažuje sociologie, jak je analyzuje a teoretizuje. Akcent je v přednášce položen na výklad základní terminologie a fundamentálních konceptů a v semináři se studenti věnují četbě a interpretaci významných děl (P. Willis - Learning to Labor ap.) a aktuálním otázkám v kontextu české školy.
Kurz je ukončen písemnou zkouškou.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (06.02.2018)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou sociologie výchovy, společenských souvislostí fenoménu socializace-enkulturace. Poslední úprava: DOUBEK/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)
|
|
||
HAVLÍK, R. KOŤA, J.. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7. GIDDENS, A. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4. Bourdieu, P. Teorie jednání. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3. Doubek D., Levínská, M. Bittnerová, D. Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. Praha: Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-87398-18-0 HAVLÍK, R. NOVOTNÁ M. PROKOP, J. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993. 66 s. ISBN 80-7066-781-8. Illich, I. Odškolnění společnosti. Praha : Slon, 2001. ISBN 80-85850-96-6. Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha : Slon 2004. ISBN 80-86429-29-6 PROKOP, J. Sociologie výchovy a školy. 1. vyd. Liberec : Technická univerzita, 2001. ISBN 80-7083-579-6. RABUŠICOVÁ, M. POL, M. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. Pedagogika, Praha: PedF UK, 1996, roč. 1996, č. 2, s. 105-116. ISSN 0031-3815. Ogbu, J. U. Black American Students in an Affluent Suburb. A Study of Academic Disengagement. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, Inc, 2003. ISBN: 978-0805845167. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0924-X STACK, C. All our kin. New York : Basic Books, 1975. ISBN 0-06-131982-1. WILLIS, P. Learning to Labor: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. New York : Columbia University Press, 1981. Poslední úprava: DOUBEK/PEDF.CUNI.CZ (29.02.2016)
|
|
||
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v oboru sociologie výchovy a školy, seznámit se s tím, jak o škole a výchově uvažuje sociologie, jak je analyzuje a teoretizuje. Akcent je v přednášce položen na výklad základní terminologie a fundamentálních konceptů a v semináři se studenti věnují četbě a interpretaci významných děl (P. Willis - Learning to Labor ap.) a aktuálním otázkám v kontextu české školy.
1. Úvod: sociologie výchovy v kontextu sociologie, psychologie a pedagogiky. 2. Základní sociologická paradigmata: funkcionalismus, teorie konfliktu, symbolický interakcionismus. 3. Důležité sociologické pojmy z hlediska sociologie výchovy: Sociální struktura, třída, etnicita, socializace, sociální kontrola, sociální stratifikace, sociální mobilita. 4. Výzkumné přístupy v sociologii výchovy. 5. Významné sociologické teorie výchovy a vzdělávání. 6. Škola jako sociální systém. 7. Školní procesy - vyjednávání, reprodukce, strategie. 8. Profese učitele a její sociologické souvislosti. 9. Žáci, studenti, vrstevnická skupina. 10. Rodina a vzdělání, problematika sociální reprodukce a kulturního kapitálu. 11. Role vzdělání v sociální stratifikaci a sociální mobilitě. 12. Sociální inkluze a exkluze. Poslední úprava: DOUBEK/PEDF.CUNI.CZ (29.02.2016)
|