Umělecké dílo ve veřejném a soukromém prostoru a ve výchovné situaci. Umělecké organizace a instituce: typy, poslání,
koncepce, sbírky. Programy metodických center galerií a uměleckých muzeí. Výchovná situace, poslání a funkce interpreta
a animátora výtvarného umění. Umělecké dílo, divák, recipient. Percepce a apercepce uměleckého díla.
Návrhy animací a dílčí etudy v systému umělecké dílo - animátor - recipient.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Artwork in public and personal area and in the educational situation. Art organizations and institutions: types, role,
conception, collections. Educational programs in galleries and Art museum. Educational situation, function of interpret and
lector of visual art. Artwork, viewer, recipient. Perception and aperception of Artwork.
Project of educational program in Gallery in the framework ?artework ? lector ? recipient?.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Cíl předmětu -
Cíle:
Od reflexe chápání funkcí obrazu v současné kultuře a reflexe animační praxe k tematizaci a konceptové analýze specifického edukačního modelu , k rozpoznání kontextů a plurality interpretací. Vytvoření návrhu edukačního modelu v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu. Struktura scénáře animace a editace edukativních materiálů pro muzeum/galerii.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Attainment targets:
To be able to analyse main concepts of good gallery education practice and to respect plurality of interpretations in cultural contexts, reflecting up on multiple functions of an image in contemporary culture. Designing an educational model for a particular cultural artefact, designing and editing of educative materials for the gallery and museum of art.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Literatura -
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 1, Praha Uk a UPM 2011 FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 2, Praha, UK a UPM, 2013 GOMBRICH, E.: Příběh umění. Odeon, Praha 2001. GOMBRICH, E.: Umění a iluze. Odeon, Praha 1985. HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998. KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. PALEK, B.: Sémiotika. Praha, Karolinum 1997
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (12.10.2016)
EAGLETON, T.: Idea kultury. Brno, Host, 2001. ECO, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha, Nakladatelství Svoboda FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha, Nakladatelství H+H, 2008. HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998. KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. KESNER, L. (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H, 1997.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (12.10.2016)
Metody výuky -
přednáška/seminář
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
lecture/seminar
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky k zápočtu:
Vedení reflexivních záznamů, portfolia materiálů, odevzdání dílčích studií na zvolené téma.
Zkouška: Obhajoba portfolia, didaktická analýza a interpretace navrženého a testovaného edukačního modelu pro galerii nebo muzeum.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Evaluation: Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submition of pilot studies on a chosen theme.
Examination: Defending of the personal portfolio, didactic analysis and interpretation of a designed and tested model of education for the gallery or museum.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Sylabus -
Teorie:
Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Tvorba významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a instituce.
Praxe:
Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů.
1. Galerie Rudolfinum, Mgr. Marian Pliska, lektorské oddělení Galerie Rudolfinum(pliska@rudolfinum.org). 2. Programová nabídka lektorského oddělení NG Veletržní palác 3. Programová nabídka lektorského oddělení U(P)M, Mgr. Vladimíra Jinochová (education@upm.cz , 251093295).
Příprava vlastního projektu.
Klíčová slova:
Kultura, vizuální kultura, kulturní rozhraní. Umění, interpretace, sémiotika, reflexivní praxe. Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt. Muzeum, muzeum umění, galerie. Animace, edukativní program. RVP - rámcový vzdělávací program.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Visual sign, symbol, symbolic systém, visual text, context. Narrativity, myth, discourse, gender, subject. Museum of Art, gallery, educational and educative programme. RVP educational framework.
Theory:
Contemporary museums and galleries viewed as media of communication. Gallry education in the context of contemporary pedagogical theories including theory of art education. Notion of discursive layers influencing understanding of artworks. Meaning making: meaning of visual sign in the contexts of culture, history of art, society and gender. Image as a text, its cultural coding, visual/pictorial discourse and cultural institutions.
Practice:
Workshops in galleries, analysis od case records and professional programmes: 1. Galerie Rudolfinum, Mgr. Marian Pliska, lektorské oddělení Galerie Rudolfinum(pliska@rudolfinum.org). 2. Programová nabídka lektorského oddělení NG Veletržní palác 3. Programová nabídka lektorského oddělení U(P)M, Mgr. Vladimíra Jinochová (education@upm.cz , 251093295).
Designing of a pilot programme, peer review.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)