|
|
|
||
Autorské fotografické cykly na vlastní téma a jejich prezentace. Fotografie součást výtvarného konceptu. Fotografie a
knižní ilustrace. Fotografie jako prostředek vlastního vyjádření, tvorby a její možnosti při výtvarné výpovědi na základě
transformace a selekce skutečnosti
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
|
|
||
orientace v pojmech y odborn0 literaturz.fotografie jako redukovaný prvek celku světa; výběr a selekce; reflexe světa prostřednictvím fotografického obrazu, možnosti; reflexe vlastní fotografické tvorby jako východisko k definování didaktických problémů ve výtvarné výchově; možnosti práce s autorskou fotografií; paralely se současnou uměleckou a fotografickou produkcí; autorské koncepty; aplikace konkrétních teoretických pojmů do uvažování o koncepci výuky fotografie v rámci výtvarné výchovy; vlastní flexibilní uvažování nad řešenými problémy a hledání paralel s tradičními i současnými proudy ve vzdělávacích koncepcích předmětu výtvarné výchovy; reflexe vlastní výtvarné tvorby na základě teoretických (filosofických) pramenů ze zadané a vlastní literatury Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
|
|
||
Základní studijní literatura:
BAXANDAL, M.: Stíny a světlo. Umění a vizuální zkušenost. Brno: Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-86598-58-6 CÍSAŘ, J. (ed.): Co je fotografie? Praha: Herman a synové, 2004. 365 s.ISBN 80-239-5169-6 EDWARDES, G.: Naučte se fotografovat dobře krajiny. 100 rad a typů. Brno: Zoner Press 2005. ISBN 80-86815-30-7 Kesner, L. ml.: Vizuální teorie. Praha 1997 FLUSSER, V.; Za filozofii fotografie. Praha: Hynek, 1994. FLUSSER, V.; Příběh ďábla. Praha: PrahaGemaArt, 1997. FLUSSER, V.; Do univerza technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. Fotografické monografie z vydavatelství TORST, KANT, FOTOMIDA, FOTOFO, ODEON FOTR, L.; Adobe Photoshop jednoduše. Brno: Computer Press, 2003. FRANKEOVÁ, F.; Umění i praxe vědecké fotografie. Praha: MT Press, 2002. FROST, L.; Kreativní fotografie od A do Z. Brno: Computer Press, 2003. HEDGECOE, J.; Fotografujeme na kinofilm. Praha: 2003. HORROCSK, CH.; Marshal McLuhan a virtualita. Praha: Triton, 2002. Koetzle, Hans-Michael, Slavné fotografie - Historie skrytá za obrazy 1, Taschen 2003 ISBN 3-8228-2576-X Koetzle, Hans-Michael, Slavné fotografie - Historie skrytá za obrazy 2, Taschen 2003 McLUHAN, M.; Jak rozumět médiím. Praha: 1991. McLUHAN, M.; Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. KOLEKTIV AUTOR Ů: Co je fotografie, Praha VIDEOPRESS, 1989 KOLEKTIV AUTOR Ů: Česká fotografická avantgarda 1918-1948, Praha KANT, 1999 SONTAGOV Á, S.: O fotografii. Paseka, Praha 2003 ŠMOK, J.: Snímková technika, skripta FAMU, Praha, 1973 TAUSK, P.: P řehled současné fotografie, skripta FAMU, Praha, 1985 TAUSK, P.: D ějiny fotografie, skripta FAMU, Praha, 1980
ŠAMŠULA, P., ŠMÍD, J. - Cyklus článků v časopise Výtvarná výchova:
Část desátá - Fotografie ve výtvarné výchově II Fotografie v koncepci univerzitních studií VV In Výtvarná výchova 3-4 2007
Část devátá - Fotografie ve výtvarné výchově I Přístupy k fotografii a východiska pro práci na základní škole, aktuální pohled na diplomovou práci a praktické ověření fotografie na základní škole In Výtvarná výchova 2/2007
Část osmá - Fotografie a výtvarné umění VI Fotografie, biblická témata a parafráze uměleckých děl In Výtvarná výchova 4/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část sedmá - Fotografie a výtvarné umění V Fotografie a reklama, moc, politika (?a kultura společnosti) In Výtvarná výchova 3/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část šestá - Fotografie a výtvarné umění IV Fotografie a lidská identita (2), In Výtvarná výchova 2/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část pátá - Fotografie a výtvarné umění IV Fotografie a lidská identita (1) In Výtvarná výchova 1/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část čtvrtá - Fotografie a výtvarné umění III Fotografie a násilí In Výtvarná výchova ? 2005, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část třetí - Fotografie a výtvarné umění II Fotografie jako obraz člověka In Výtvarná výchova 2/2005, RS 5096 ISSN 1210-3691
Část druhá - Fotografie a výtvarné umění I In Výtvarná výchova 1/2005, RS 5096 ISSN 1210-3691 Vančát, J.: Tvorba vizuálních zobrazení. Gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha 2000 Doporučená studijní literatura: ANG, T.; Průvodce digitálního fotografa. Praha: Knižní klub, 2003. ANG, T.; Digitální fotografie pro pokročilé. Praha: Slováry, 2004. Barthes, R.: Světlá komora. Bratislava 1994. BUSSELLE, M.; Jak lépe fotografovat: fotografie krajiny. Praha: Slovart, 1999
Birgus, V., Mlčoch, J.: Česká fotografie 20. století. Praha: UPM a Kant, 2005. ISBN 80-86217-89-2. ČESKÁ FOTOGRAFICKÁ AVANTGARDA 1918-1948. Praha: Kant, 1999. Císař, K.: Co je to fotografie? Hermann a synové, Praha 2004 Fotografick é monografie z vydavatelství TORST, KANT, FOTOMIDA, FOTOFO, ODEON McLuhan, M.: Jak rozumět médiím. Praha 1991 Moucha, J.: Zážitek arény, FOTOFO, Bratislava 2004 Vančát, J.: Tvorba vizuálních zobrazení. Gnozeologický a komunikační Aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha 2000
Časopisy: Výtvarná výchova, Ateliér, Foto video, Photo life, National Geographic aj.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
|
|
||
přednáška/seminář Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.07.2008)
|
|
||
Požadavky ke kontrole:
Klasifikovaný zápočet: Předkládání zadávaných úkolů během semestru - jejich prezentace. Splnění seminárních úkolů v určených termínech, vypracování a odevzdání semestrální práce v určeném rozsahu a termínu a odevzdání autorského CD a portfolia s digitálními snímky v programu POWER POINT. Teoretická práce (písemná reflexe) dle konkrétního zadání, s nimž jsou studenti seznámeni na začátku semestru Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
|
|
||
fotografie a obraz jako východiska pro výtvarnou výchovu fotografie, skutečnost a hledání ?podpovrchových" kvalit, objevování jiných úhlů pohledů při zkoumání reality, pohyb a jeho záznam ve fotografii, komparace fotografie a výtvarného umění na základě daných kritérií a východisek Teorie a praxe:
1. OBRAZ - fotografie 2. Svět jako vnímaný prostor; tématické celky; záměr a potřeby sdělení a využití fotografických obrazů; výběr témat jako východisek pro autorskou prezentaci a portfolio 3. Skutečnost a její transformace do plošného řešení - fotografického obrazu 4. Vytváření autorské prezentace fotografických cyklů v programu PowerPoint - autorské portfolio jako východisko pro didaktický ?fotoprojekt"; 5. Kompoziční rozbory fotografických obrazů; kompozice, její zákonitosti a možnosti, dynamika a statika fotografického obrazu, linie, barva, tvar - kvality fotografického obrazu 6. Fotografie jako stopa, otisk, informace 7. Využití fotografického obrazu; fotografie jako východisko a předloha pro potřeby výtvarné koncepce ve výuce 8.Ateliérová fotografie 9. Využití možností programů na úpravu digitálních fotografií
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
|