Předmět poskytuje prostor pro praktické využití didaktických dovedností studentů speciální pedagogiky při tvorbě programů zaměřených na podporu zdraví žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Předloženy jsou konkrétní náměty pro zařazování učiva z oblasti "Člověk a zdraví" do výuky (správná výživa, prevence závislostního chování, poskytování první pomoci), postupy při tvorbě školních projektů podporujících zdraví, vč. programů prevence rizikových projevů chování žáků.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)
The course provides special education students with space to practice their teaching skills in developing programs aimed at health promotion of pupils with special educational needs. It presents specific suggestions for integrating the 'Human and health' topics into education (right nutritional habits, prevention of addictive behavior, providing first aid), procedures of creating health promoting school projects, incl. programs of risk behavior prevention of pupils.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.06.2015)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je umožnit studentům speciální pedagogiky získat hlubší vhled do teoretických základů didaktického zpracování problematiky výchovy ke zdravému životnímu stylu v zaměření na žáky se specifickými vzdělávacími potřebami a rozvíjet jejich dovednosti realizovat výchovu ke zdraví.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)
The aim of the course is to provide students of special needs education with a deeper insight into the theoretical didactic foundations of Education towards healthy lifestyle with focus on pupils with special educational needs and develop their skills to practice health education
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.06.2015)
Literatura
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1
FRAŇKOVÁ, S., DVOŘÁKOVÁ, V. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha: Karolinum, 2003
HAVLÍNOVÁ, M. aj. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. Praha: Portál, 1998.
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna, 2006.
MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2014.
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl I a II. (učebnice pro ZŠ) Praha: Fortuna, 1998.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky k zápočtu:
seminární práce, aktivní účast v panelových diskuzích
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2016)
Sylabus -
Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.
Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.
Způsoby výchovy ke zdravému životnímu stylu, které respektují zdraví jako stav fyzické, psychické a sociální pohody.
Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v kurikulárních dokumentech a možnosti implementace cílů výchovy ke zdraví v základním a speciálním vzdělávání.
Cíle a obsah výchovy ke zdraví ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, holistický přístup ke zdraví.
Strategie a školní programy prevence rizikových projevů chování žáků
Úloha motivace ve výchově ke zdraví, aktivizace učení žáků.
Formy a metody výchovy ke zdravému životnímu stylu (výchova ke správné výživě, pohyb a relaxace, prevence rizikového chování, ochrana za mimořádných událostí a laická první pomoc aj.)
Aktuální problémy výchovy k partnerství a rodičovství
Škola podporující zdraví - komplexní program rozvíjení zdravotní gramotnosti
Projekty podpory zdraví ve školách (příprava, realizace, hodnocení) - hospitace, asistentská praxe
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2016)
Health determinants and possibilities to influence them.
Health literacy and its role in health care, development priorities.
Methods of education towards healthy lifestyle respecting health as a state of physical, mental and social well-being.
Educational area 'Human and health' as a part of curricular documents and possibilities of implementing health education aims in primary and special education.
Objectives and content of health education in the education of pupils with special educational needs, holistic approach to health.
Strategy and school programs for risk behavior prevention
The role of motivation in health education, learning activation.
Forms and methods of education towards healthy lifestyle (education towards nutritional habits, sport and relaxation, risk behavior prevention, protection for extraordinary events and laic first aid etc.)
Current issues of education towards partnership and parenthood
Health-promoting school - a comprehensive program developing health literacy
Health promoting projects in schools (preparation, implementation, evaluation) - assessment, assistant practice
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2016)