|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámení studentů s historickou disciplínou, jejíž poznání prohloubí znalosti získané v úvodu do studia dějepisu a v kurzech českých a obecných dějin. Na úvod budou vysvětleny základní pojmy týkající se vymezení regionu, forem a metod jeho historického zkoumání a postavení historické regionalistiky v rámci české a evropské historiografie, včetně podrobné typologie příslušné literatury. Následné přednášky se zaměří zejména na relevantní písemné prameny, dále pak na prameny kartografické, ikonografické a fotografické.
Náplní seminární části kurzu bude v první fázi práce s edicemi pramenů. Následovat bude detailnější seznámení s vybranými odbornými a popularizačními díly s důrazem na schopnost studentů je samostatně kriticky hodnotit. Podmínkou udělení zápočtu je vypracování recenze odborné či popularizační práce týkající se studentem zvolené lokality v rozsahu 3 normostran (lze ji nahradit ústní prezentací v semináři).
Poslední úprava: FOLTYN/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2014)
|
|
||
Aplikace a prohloubení poznatků a kompetencí získaných v úvodu do studia dějepisu a dalších předmětech na prostředí konkrétní lokality a regionu. Poslední úprava: FOLTYN/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2014)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je osmdesátiprocetní účast na seminářích a vypracování recenze odborné či popularizační práce týkající se studentem zvolené lokality v rozsahu 3 normostran (lze ji nahradit ústní prezentací v semináři). Poslední úprava: Beránková Iva, PhDr. (29.10.2019)
|
|
||
Základní doporučené tituly: Petr Vorel, Základy historické regionalistiky, Pardubice 2005 František Roubík, Příručka vlastivědné práce, 2. dopl. vydání, Praha 1947 Dušan Foltýn a kol., Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha 2008 Pozn.: Podrobný rozbor typů relevantní literatury je obsahem samostatné přednášky. Poslední úprava: FOLTYN/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2014)
|
|
||
Přednášky a seminář. Poslední úprava: Beránková Iva, PhDr. (29.10.2019)
|
|
||
1. Úvod do HR
2. Typologie literatury v HR
3. Písemné prameny a archivní fondy
4. Kartografické, ikonografické a fotografické prameny
5. Hmotné nemovité prameny a památková péče
6. Hmotné movité prameny a sbírkové instituce
7. Kulturní krajina jako pramen HR
8. Metodologické problémy HR
9. Využití HR ve výchovné a vzdělávací praxi Poslední úprava: FOLTYN/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2014)
|