|
||
Osvojení základních znalostí o bezobratlých živočiších, jejich tělesné stavbě, biologii, ekologii a životních projevech. Postupně budou probrány všechny kmeny, jejich charakteristika, systematické členění a hlavní zástupci. Důraz bude kladen na hospodářsky významné, různým způsobem zajímavé druhy ze světové i naší fauny.
Cílem praktických cvičení je především demonstrovat studentům vybrané druhy bezobratlých živočichů s jejich typickými životní projevy a morfologickými znaky a anatomií. Studenti jsou dále seznamováni s ekologií jednotlivých taxonů a možnostmi demonstrace a způsobů získávání, eventuálně chovu, živočichů pro potřeby školní praxe. Studenti si rovněž osvojují techniku mikroskopování a přípravy různých typů preparátů, techniku pitvy a naučí se pozorovat a pozorované správně zaznamenat.
Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
|
|
||
Předmět seznamuje své posluchače s diverzitou bezobratlých živočichů, jejich fylogenezí a systematikou; anatomií a morfologií stejně jako ekologií a etologií. Posluchači tak získají všeobecný přehled o této vysoce diversifikované skupině. Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
|
|
||
Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky:
- 80% účast na cvičeních (jsou povoleny dvě absence z deseti cvičení) - odevzdání protokolů (pouze z hodin, na kterých byl student přítomen a bez pitvy hlemýždě) - poznávačka deseti objektů; pro úspěšné složení poznávačky je třeba pojmenovat a systematicky zařadit nejméně sedm z nich
Přesné termíny poznávačky vyhlašuje vedoucí cvičení. Zkoušení bude probíhat v lednu a bude-li to potřeba, také v únoru. Poznávačka je ústní a adeptovi při ní bude předloženo deset obrázků, trvalých preparátů nebo živých objektů ze seznamu organismů, poskytnutého na cvičení. Mimo název organismu a jeho systematické zařazení (stačí česky) jsou stejně jako u biologie jednobuněčných organismů vyžadovány dvě další informace (morfologie, biologie a ekologie organismu a další). Požadavky na protokoly budou specifikovány na prvním cvičení. Každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny zápočtu.
Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné zkoušce. Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky. Součástí testu je také krátká poznávačka, zaměřená na zástupce středoevropské fauny (zadána ve formě perokreseb přímo v zadání). Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (08.09.2017)
|
|
||
Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů (Selected chapters from autecology and demecology of animals). Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str. Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
|
|
||
Prezenční výuka: Přednášky, cvičení
V případě distanční výuky tato bude probíhat off-line. V Moodlu je k dispozici 13 lekcí v powerpointu připravených pro samostudium v rámci distanční výuky. Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být vždy do další lekce (tzn. do následující středy) zaslány vyučujícímu na mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz. Případné dotazy a připomínky pište přednostně během středy (den výuky dle rozvrhu), samozřejmě ale můžete i kdykoli jindy. Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, názvy, odborné termíny a vhodné příkladové druhy, které se musí znát, znázorněny červeně. Prezentace jsou k dispozici v Moodlu: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3340#section-0 Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
|
|
||
Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky:
- 80% účast na cvičeních (jsou povoleny dvě absence z deseti cvičení) - odevzdání protokolů (pouze z hodin, na kterých byl student přítomen a bez pitvy hlemýždě) - poznávačka deseti objektů; pro úspěšné složení poznávačky je třeba pojmenovat a systematicky zařadit nejméně sedm z nich
Přesné termíny poznávačky vyhlašuje vedoucí cvičení. Zkoušení bude probíhat v lednu a bude-li to potřeba, také v únoru. Poznávačka je ústní a adeptovi při ní bude předloženo deset obrázků, trvalých preparátů nebo živých objektů ze seznamu organismů, poskytnutého na cvičení. Mimo název organismu a jeho systematické zařazení (stačí česky) jsou stejně jako u biologie jednobuněčných organismů vyžadovány dvě další informace (morfologie, biologie a ekologie organismu a další). Požadavky na protokoly budou specifikovány na prvním cvičení. Každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny zápočtu.
Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné zkoušce. Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky. Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny. Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
|
|
||
Předběžný rozvrh přednášky
1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka). 2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) ) 3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza 5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace 7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy) 13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka ) 14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)
Předběžný rozvrh cvičení Orientační náplň blokového cvičení je následující: Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika (členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
|
|
||
Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů (Selected chapters from autecology and demecology of animals). Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str. Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
|