PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Výběrový seminář: Křesťanské umění v době renesance a baroka 2 - KDKU211
Anglický název: Selective Seminar: Christian Art in the Renaissance and the Baroque 2
Zajišťuje: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: KDKU334
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D.
Neslučitelnost : KDKU334
Je neslučitelnost pro: KDKU334
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (29.01.2021)
V letním semestru bude pozornost zaměřena na provoz a produkci výtvarných dílen v Itálii, například ve Florencii nebo Mantově, ale zvl. na nám blízké benátské prostředí, což přinese celistvější obraz o uměleckém dění v Evropě v oblasti dílenské praxe a jejích proměn během 16. století. Vedle problematiky rukodělnosti umělce se budeme věnovat i umělecké fantasii a etickému rozměru umělce. Studenti zpracují vybraná témata formou kratších referátů (cca 30 min.), jež se budou vzájemně doplňovat a obohacovat.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (01.02.2021)

Artists’ Social Position in Renaissance

Ø   General monographs

Rudolf and Margot Wittkower, Born under Saturn: the Character and Conduct of Artists. A Documented History from Antiquity to the French Revolution, London 1963

D. S. Chambers, Patrons and Artists in the Italian Renaissance, London 1970

Andrew Martindale, The Rise of the Artist in the Middle Age and Early Renaissance, London 1972 Knihovna NG

Hannalore Glasser, Artists’ Contracts of the Early Renaissance, New York-London 1977

Michael Baxandall, Pittura ed esperienze sociali nell’Italia del Quattrocento, Torino 1978, v anglické verzi z London 1974 v Knihovna NG, sign. B2441

Patronage in the Renaissance, ed. by Guy Fitch Little, Stephen Orgel, Princeton 1981

Bruce Cole, The Renaissance Artist at Work. From Pisano to Titian, London, 1983, Knihovna NG, sign. A 2152, dlouhodobá zápůjčka v Anežském klášteře.

Martin Warnke, Hofkünstler. Zur Vorgeschichte des modernen Künstlers, Köln 1985

Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii, revidovaná edice v angličtině 1987, česky Praha 1996: kap. 3 – Umělci a spisovatelé; kat. 4 – Patroni a zákazníci

Bram Kempers, Painting, Power and Patronage. The Rise o the Professional Artist in Renaissance Italy, London, 1987

Patronage, Art and Society in Renaissance Italy, ed. by F. W. Kent, P. Simons, J. C. Eade, Oxford, 1987

Randolph Starn, Loren Partridge, Arts of Power. Three Halls of State in Italy, 1300-1600, Berkeley-Los Angeles-Oxford, 1992

André Chastel, Umělec, in: Eugenio Garin (ed.), Renesanční člověk a jeho svět, Praha 2003, s. 185-208; zahraniční verze: L’uomo del Rinascimento, Roma-Bari 1992

Mary Hollingsworth, Patronage in Renaissance Italy. From 1400 to the Early Sixteen Century, London 1994

Alessandro Conti, Der Weg des Künstlers. Vom Handwerker zum Virtuosen, Berlin 1998 (già “L’evoluzione dell’artista”, in Storia dell’arte italiana, 2, Torino 1979, pp. 115-264), Knihovna MZ

Francis Ames-Lewis, The Intellectual Life of the Early Renaissance Artist, New Haven/London, 2000

Ø   Case Studies

H. Trevor Roper, Princes and Artists. Patronage and Ideology at Four Habsburg Courts, 1517-1633, London 1976, Knihovna NG, sign. B4826

Fernando Checa, Felipe II mecenas de las artes, Madrid 1992

Marcello Fantoni, La corte del Granduca. Forma e simboli del potere mediceo fra Cinque e Seicento, Roma, 1994

Ø   Articles

Peter Burke, “L’artista: momenti e aspetti”, in Storia dell’arte italiana, 2, Torino 1979, pp. 83-113

Artists’ Social Position in Renaissance (Venice)

Ø   Monographs

Elena Favaro, L’arte dei pittori in Venezia e i suoi statuti, Firenze 1975

Michel Hochmann, Peintres et commanditaires à Venise, 1540-1628, Roma 1992

Workshop’s pratice

Ø   General monographs

Martin Wackernagel, Der Lebensraum des Künstlers in der florentinischen Renaissance: Aufgaben und Auftraggeber, Werkstatt und Kunstmarket, Leipzig 1938, Knihovna NG, sign. C2868

William George Constable, The Painter’s Workshop, London 1954, Knihovna NG, sign. B4221

Ettore Camesasca, Artisti in bottega, Milano 1969, Knihovna NG, sign. B1885

Francis Kelly, The Studio and the Artist, Newton Abbot 1974

Francis Ames-Lewis and Joanne Wright, Drawing in the italian renaissance workshop, London 1983, Knihovna NG, sign. KB2752

The Artist’s Workshop, Proceedings of the Symposium The Artist’s Workshop (Washington, D.C., 10-11 March 1989), ed. by Peter M. Lukehart, Washington 1993, Knihovna NG, bez sign.

Il mestiere dell’artista, ed. by Michela Di Macco, Roma 1995 (Ricerche di Storia dell’arte, 55)

The Craft of Art. Originality and Industry the Italian Renaissance and Baroque Workshop, ed. by Andrew Ladis, Carolyn Wood, Athens (GA)-London 1995

La bottega dell’artista tra Medioevo e Rinascimento, ed. by Roberto Cassanelli, Milano 1998, v německé verzi vydané v Zürichu 1998, Knihovna NG, sign. D2055

Carmen C. Bambach, Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice, 1300-1600, Cambridge 1999

 

Ø   Case studies

Michael Baxandall, The limewood sculptors of Renaissance Germany, New Haven 1980

Gaspare de Fiore, I modelli di disegno nella bottega del Rinascimento, Milano 1984

Alessandro Guidotti, Il mestiere del ‚dipintore‘ nell’Italia due-trecentesca, in: La pittura in Italia. Il Ducento e il Trecento, Tomo secondo, Milano 1986, s. 529-540

Janice Shell, Pittori in bottega. Milano nel Rinascimento, Torino 1995

Anabel Thomas, The Painter’s Practice in Renaissance Tuscany, Cambridge-New York 1995

Ø   Articles

Annamaria Bernacchioni, “Le botteghe di pittura. Luoghi, strutture, attività”, in Maestri e botteghe: pittura a Firenze dalla fine del Quattrocento, exhib. catalogue (Firenze, 1992-1993), Milano 1992, pp. 23-33

Francis Ames-Lewis, “Il disegno nella pratica di bottega del Quattrocento”, in La pittura nel Veneto. Il Quattrocento, ed. by Mauro Lucco, Milano, II, 1990, pp. 657-685

Jill Dunkerton, Susan Foister, Dillian Gordon, Nicholas Penny, From Giotto to Dürer. Early Renaissance Painting in the National Gallery, New Haven-London 1991, pp. 136-151

Alessandro Nova, “Salviati, Vasari, and the re-use of drawings in their working practice”, in Master Drawings, XXX (1992), pp. 83-108

Michel Hochmann, “Le dessin dans la peinture vénitienne: nouvelle recherches”, in Revue de l’art, CLX (2008), 2, pp. 11-22

Italian Workshops in the Renaissance

Ø   Monographs

Everett Fahy, Some Followers of Domenico Ghirlandaio, New York-London 1976

John A. Gere, Drawings by Raphael and his Circle from British and North American Collections, New York 1987

Martin Clayton, Raphael and his Circle. Drawings from Windsor Castle, London 1999 (Introduction, pp. 9-23)

Rudolf Hiller von Gaertringen, Raffaels Lernerfahrungen in der Werkstatt Peruginos, München-Berlin 1999

David Alan Brown, Leonardo da Vinci. Arte e devozione nella Madonne dei suoi allievi, Cinisello Balsamo 2003

Ø   Articles

John Shearman, “The Organization of Raphael’s Workshop”, in The Art Institute of Chicago Centennial Lectures, Chicago 1983, pp. 41-57 (“L’organizzazione della bottega di Raffaello”, in John Shearman, Studi su Raffaello, ed. by Barbara Agosti, Vittoria Milani, Milano 2007, pp. 83-95)

Rudolf Hiller von Gaertringen, “Uso e riuso del cartone nell’opera del Perugino. L’arte fra vita contemplativa e produttività”, in Pietro Vannucci il Perugino, Atti del Convegno Internazionale di studio (Perugia-Città della Pieve, 25-28 ottobre 2000), ed. by Laura Teza, Perugia 2004, pp. 335-350

Francesco Federico Mancini, “Considerazioni sulla bottega umbra di Perugino”, in Pietro Vannucci il Perugino, Atti del Convegno Internazionale di studio (Perugia-Città della Pieve, 25-28 October 2000), ed. by Laura Teza, Perugia 2004, pp. 329-334

 

Florentine Workshops in the Renaissance

         Monographs

Raffaele Ciasca, Statuti dell’Arte dei Medici e Speciali, Firenze, Camera di Commercio e Industria 1922

Raffaele Ciasca, L’Arte dei Medici e speziali nella storia e nel commercio fiorentino dal secolo XII al XV, Firenze 1927

Umberto Dorini, Statuti dell’Arte di Por Santa Maria del tempo della Republica, Firenze 1934

Alfredo Doren, Le Arti florentine, Firenze 1940

Alessandro Guidotti, Botteghe e produzione ‚artistica‘ nella Firenze del Tre e Quatrocento, in: Lorenzo Ghiberti, ‚materia e ragionamenti‘, kat. výst., Museo dell’Accademia e Museo di San Marco, Firenze 1978, s. 260-263

Anabel Thomas, The Painter’s Practice in Renaissance Tuscany, Cambridge 1995

Werner Jacobsen, Die Maler von Florenz zu Begin der Renaissance, München 2001

Daniela Parenti, Dalle arti alle gallerie florentine: percorso di alcune testimoniaze di arte civica, in: Maria Monica Donato, Daniela Parenti, Dal Giglio al David. Arte civica a Firenze fra medioevo e rinascimento, kat. výst., Galleria dell’Accademia, Firenze 2013, s. 87-97

        

Case studies

Jean K. Cadogan, Agnolo Gaddi’s carem and the Opera del Duomo in Florence, in: Cecilia Frosinini (ed.), Agnolo Gaddi and the Cappella Maggiore in Santa Croce in Florence, Milano 2014, s. 55-71

 

Venetian Workshops in the Renaissance

Ø   Monographs

Giovanni Bellini and the Art of Devotion, ed. by Ronda Kasl, Indianapolis 2004

Hans Dieter Huber, Paolo Veronese. Kunst als soziales System, München 2005

Giorgio Tagliaferro e Bernard Akema, con Matteo Mancini e Andrew John Martin, Le botteghe di Tiziano, Firenze 2009

Ø   Articles

Hans Tietze, “Master and Workshops in the Venetian Renaissance”, in Parnassus, XI (1939), 8, pp. 34-35, 45

Hans Tietze, “Meister und Werkstatte in der Renaissancemalerei Venedigs”, in Alte und Neue Kunst, I (1952), pp. 89-98

Erica Tietze-Conrat, “An Unpublished Madonna by Giovanni Bellini and the Problem of the Replicas in His Shop”, in Gazette des Beaux Arts, XXXIII (1948), pp. 379-382

Felton Gibbons, “Practices in Giovanni Bellini’s Workshop”, in Pantheon, XXIII (1965), 3, pp. 146-155

David Rosand, “Veronese and Company: Artistic Production in a Venetian Workshop”, in Veronese and His Studio in North American Collections, exhib. catalogue (Birmingham, 1 October-15 November 1972; Montgomery, 5-31 December 1972), Birmingham 1972, pp. 5-11

Augusto Gentili, “Giovanni Bellini, la bottega, i quadri di devozione”, in Venezia Cinquecento, I (1991), 2, pp. 27-60

Maria Clelia Galassi, “La produzione ‘seriale’ nella bottega di Giovanni Bellini: indagini sulle due Madonne del Museo di Castelvecchio”, in Verona illustrata, XI (1998), pp. 3-11

Nicos Hadjinicolaou, “Reflexiones sobre el taller del Greco”, in El Greco y su taller, exhib. catalogue (Athens, 16 October 2007-5 January 2008), ed. by Nicos Hadjinicolaou, Atene 2007, pp. 17-39

Artists’ “Libri di conti” and economic strategies (Venice)

Ø   Monographs

Paolo Farinati, Giornale (1573-1606), ed. by Lionello Puppi, Firenze 1968

Lorenzo Lotto, Il «Libro di spese diverse» con aggiunta d lettere e documenti diversi, ed. by Pietro Zampetti, Venezia-Roma 1969

Giovanni da Udine, I libri dei conti, ed. by Liliana Cargnelutti, Udine 1987

Michelangelo Muraro, Il Libro Secondo di Francesco e Jacopo Dal Ponte, Bassano 1992

Libretto dei conti del pittore Tiberio Tinelli (1618 - 1633), ed. by Bianca Lanfranchi Strina, Venezia 2000

Ø   Articles

Michelangelo Muraro, “I conti in tasca a Lorenzo Lotto”, in Notizie da Palazzo Albani, XIII (1984), pp. 144-164

Michelangelo Muraro, “Bassano: dare e avere per pitture fatte”, in Venedig und Oberdeutschland in der Renaissance. Beziehungen zwischen Kunst und Wirtschaft, ed. by Bernd Roeck, Klaus Bergdolt, Andrew John Martin, Sigmaringen 1993, pp. 77-90

Paul Hills, “Tintoretto’s Marketing”, in Venedig und Oberdeutschland in der Renaissance. Beziehungen zwischen Kunst und Wirtschaft, ed. by Bernd Roeck, Klaus Bergdolt, Andrew John Martin, Sigmaringen 1993, pp. 107-120

Tom Nichols, “Price, ‘Prestezza’ and Production in Jacopo Tintoretto’s Business Strategy”, in Venezia Cinquecento, VI (1996), 12, pp. 207-233

Francesca Bottacin, “Tiberio Tinelli. un artista veneziano del Seicento nel suo studio”, in Studi veneziani, n.s., XL (2000), pp. 239-255

Art market in Renaissance (Italy)

Ø   Monographs

Richard Goldthwaite, Wealth and the Demand for Art in Italy, 1300-1600, Baltimore 1993

The Art Market in Italy, 15th-16th Centuries/Il mercato dell’arte in Italia, secc. XV-XVII, ed. by Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew, Sara F. Matthews-Greco, Modena 2003

Mapping markets for paintings in Europe, 1450-1750, ed. by Neil De Marchi, Hans J. van Miegroet, Turnhout 2006

Art market in Renaissance (Venice)

Ø   Articles

Peter Humfrey, The Venetian Altarpiece of the Early Renaissance in the Light of Contemporary Business Practice, in “Saggi e memorie di storia dell’arte”, 15 (1986), pp. 65-82

Bernard Aikema, Tesori ponentini pe rla Serenissima. Il commercio d’arte fiamminga a Venezia e nel Veneto fra Quattro e Cinquecento, in Tra Committenza e Collezionismo. Studi sul mercato dell’arte nell’Italia settentrionale durante l’età moderna, Atti del Convegno Internazionale di Studi (Verona, 30 Novembre–1st December 2000), ed. by Enrico Maria Dal Pozzolo, Leonida Tedoldi, Vicenza, 2003, pp. 35-48

Enrico Maria Dal Pozzolo, Cercar quadri e disegni nella Venezia del Cinquecento, in Tra Committenza e Collezionismo. Studi sul mercato dell’arte nell’Italia settentrionale durante l’età moderna, Atti del Convegno Internazionale di Studi (Verona, 30 Novembre–1st December 2000), ed. by Id., Leonida Tedoldi, Vicenza, 2003, pp. 49-65

J. Hinton, “By Sale, By Gift. Aspects of the Resale and Bequest of Goods in Late Sixteenth-Century Venice”, in Journal of Design History, 15 (2002), 4, pp. 254-262

Isabella Cecchini, “Collezionismo e mondo materiale”, in Il collezionismo d'arte a Venezia. Dalle origini al Cinquecento, ed. by Michel Hochmann, Rosella Lauber, Stefania Mason, Venezia 2008, pp. 165-191

 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (01.02.2021)

Provoz malířských dílen na rozhraní 14. a 15. století ve Florencii

Významné malířské dílny ve Florencii v 2. polovině 15. století

Malířská dílna Andrea Mantegny v Mantově

Benátské malířské dílny 16. století

Dvorní malíř

Umělcova fantasie jako doplněk k jeho rukodělnosti v tvůrčím procesu

Ovlivňuje morálka umělce kvalitu jeho díla? Umělcova povaha, umělec narozen ve znamení Saturna, Melancholie

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (29.01.2021)

Podmínkou je minimálně 75% účast v hodinách, referát na zvolené téma o délce 30 minut s připravenou obrazovou prezentací a odevzdání písemné verze referátu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK