PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Teorie masové komunikace - KSTE073
Anglický název: Theories of mass communication
Zajišťuje: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, --- [HT]
letní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 42 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Juan Ignacio Provecho López
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Ing. Tereza Fatková (10.02.2016)
Cílem studia je vytvořit teoretický rámec a základ pro další předměty, jejichž zaměření je více praktické. Studenti si mají osvojit základní pojmový aparát teorie masové komunikace, objasňují se různé koncepce masové komunikace, jejich vývoj a současný stav. Pozornost je věnována jednotlivým mediím, jejich organizacím a dalším elementům masově komunikačního procesu, publiku, obsahu a účinkům působení. Dále pak úlohou medií v procesu socializace, ve volném čase a zábavě. Především však vztahu ke vzdělávání, náboženství a politice i sociálním a kulturním důsledkům rozvoje nových technologií.
Výuka předmětu bude probíhat ve dvou sobotách:

5.3.2016 15:35 - 17:05
19.3.2016 15:35 - 16:20
Literatura
Poslední úprava: VYMAZAL (27.01.2012)

Povinná literatura:

Jirák- Köpplová: Masová media. Praha, Portál 2009

Doporučená literatura:

McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál 2009

Jirák - Köpplová: Media a společnost, Praha, Portál 2003

Postman, N.: Ubavit se k smrti. Praha MF 1999

Ramonet, I.: Tyranie medií. Praha MF 2003

Eriksen, T.H.:  Tyranie  okamžiku. Brno, Doplněk 2005

Meyerowitz, J..: Všude a  nikde.. Praha, Karolinum 2006

Media, náboženství a kultura (ed.V.Nekvapil, R.Vévoda).  Praha, VOŠP 2007

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: VYMAZAL (27.01.2012)

Požadavky pro atestaci:   Vědomosti v rozsahu přednášené látky a předepsané literatury a zpracování recenze na 1 knihu z odborné literatury.

 

Přehled tematických celků:

1. Sociální komunikace, její různá pojetí a typologie. Srovnání interpersonální a mediální komunikace.

2. Masová komunikace - znaky a struktura masově komunikačního procesu.

3. Vývoj vztahů sociálního a komunikačního systému

4. Tisk - specifické rysy tištěného slova

5. Vývoj zvuku a obrazu na mediálním poli.  Rozhlas  a film, specifické rysy.

6. Televize a její specifické rysy. Internet a nová media.

7. Mediální organizace, jejich struktura a ekonomika.

8. Žurnalistika a publicistika jako profese. Novinářská etika

9. Recipienti v masové komunikaci. Masa a publikum, jeho struktura

10.Obsah medií jako informace a vyprávění. Zprávy a jejich hodnota. Mediální texty a jejich čtení.

11.Účinky působení medií. Hodnocení, typologie.

12.Media jako riziko. Násilí v mediích a vliv problematických složek obsahu. Únik a manipulace

13.Media a zprostředkování skutečnosti,  konstrukce sociální reality. Vnímání času a prostoru

14. Teorie masové komunikace jako mezioborová  disciplína. Předmět a oblasti jejího výzkumu

15. První názory na media a první modely masové komunikace.

16. Teorie masové společnosti a masové kultury.

17. Stadium všemocných medií a éra propagandy. Teorie omezených  účinků.

18. Media v pojetí klasického marxismu a frankfurtské školy.

19. Sociální funkce medií. Strukturální funkcionalismus a symbolický interakcionismus

20. Technologický determinismus. Teorie informační společnosti

21. Normativní teorie medií: autoritářské a liberální, teorie sociální odpovědnosti aj.

22. Media jako činitel socializace, rodina, výchova a vzdělávání. Volný čas a zábava.

23. Media a náboženství. Blízkost a vzdálenost.

24.  Křesťanský přístup k mediím. Media a církev. Křesťanská media

25. Media a politické instituce. Ideologie, propaganda a veřejné mínění. Media v čase globalizace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK