PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Katechetická praxe - KPED108
Anglický název: Catechetical Practice
Zajišťuje: Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2016 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, --- [HS]
letní s.:0/0, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Anotace
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (31.10.2019)
Volitelný předmět Katechetická praxe navazuje na teoretické základy katechetiky a didaktiky náboženské výchovy. Umožňuje studentovi, aby formou náslechu a přípravy několika katechetických setkání a jejich realizace prakticky vyzkoušel, jak může pro různé skupiny v různé situaci vytvořit prostředí pro komunikaci o křesťanské víře podporující prohlubování vztahu s Bohem a s lidmi.


Cíl předmětu
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (01.10.2014)

Vytvořit nebo rozvinout komunikativní kompetenci studentů v oblasti katecheze:

  • setkat se v praxi s formou iniciační katecheze, katecheze s biblickým textem a liturgické katecheze;
  • promyslet obsah katechetického setkání vzhledem k naplňování úkolů katecheze (prohloubení poznání evangelijního poselství, výchova k liturgii, diakonii a misii);
  • zvolit vhodný model katechetického setkání s ohledem na účastníky a účel katecheze;
  • zvolit vhodnou didaktickou metodu k motivaci a k uvedení do tématu;
  • zvolit vhodnou didaktickou metodu k vytvoření prostoru pro komunikaci o tématu katecheze (individuální prostor k meditaci, společná meditace např. uměleckého díla, textu apod., sdílení zkušeností apod.)
  • výběr pomůcek
  • realizovat katechetické setkání se zvolenou skupinou a provést sebereflexi svého podílu na jejím průběhu. 
Metody výuky
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (01.10.2014)

METODY VÝUKY

 

Náslech na katechetickém setkání:

  • student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím tohoto předmětu vytipuje nejméně tři místa, kde se konají pravidelná katechetická setkání, a to z každé skupiny alespoń jedno:
    • katecheze dětí předškolního věku nebo katecheze prvokomunikantů (mimo výuku náboženství) nebo katecheze dětí za přítomnosti rodičů (může být i v rodině);
    • katecheze dětí školního věku nebo mladých lidí ve společenství (může jít i o přípravu k biřmování);
    • katecheze s dospělými (studenti, manželské páry, zájmová skupina, senioři apod.);

 

  • výběr zkonzultuje s vyučujícím předmětu (osobní konzultace);
  • při náslechu zapíše své poznatky do připraveného formuláře a požádá katechetu, v jehož třídě náslech probíhal, o potvrzení účasti;
  • vyplněné formuláře odešle vyučujícímu předmětu.

 

Příprava a realizace katechetického setkání:

  • student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím tohoto předmětu vytipuje nejméně tři skupiny, v nichž mu umožní připravit a moderovat katechetické setkání;
  • výběr zkonzultuje s vyučujícím předmětu Katechetická praxe (e-mailem);
  • student zpracuje písemně pro každou skupinu scénář pro jiný typ katecheze:
    • iniciační (v rámci prekatechumenátu nebo katechumenátu nebo přípravy prvokomunikantů nebo biřmovanců);
    • liturgickou katechezi (mystagogie liturgických znamení nebo biblické souvislosti liturgických modliteb nebo uvedení do modlitby);
    • katechezi s biblickým textem pro jakoukoliv skupinu. Při katechezi s biblickým textem může uplatnit kterýkoliv z modelů katecheze, ale musí jeho výběr odůvodnit;
  • po realizaci katechetických setkání písemně zpracuje sebereflexi a hodnocení úrovně své komunikativní kompetence v katechezi, odešle ji spolu s písemnými přípravami vyučujícímu předmětu a domluví si ústní konzultaci. 
Sylabus
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (01.10.2014)

Katechetická praxe probíhá individuálně a je řízená vyučujícím tohoto předmětu.

Spolupráce mezi studentem a vyučujícím spočívá ve výběru místa praxe a v ústním vyhodnocení výsledků praxe, které si připravuje student.

Student získává nebo si prohlubuje svoji komunikativní kompetenci v oblasti křesťanské víry. Cílem je učit se vytvářet v cílové skupině příležitosti a prostředí pro poznávání víry, komunikaci o ní a její sdílení tak, aby to vedlo k prohlubování vztahu s Bohem a s lidmi.

Možností poznat a vyzkoušet si různé typy katechetických setkání napomáhá studentovi uvědomovat si potřebu individuálního přístupu k odlišným skupinám účastníků katecheze. 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (01.10.2014)

Absolvování předmětu katechetika (může probíhat souběžně) a didaktika náboženské výchovy. Zkušenost s katechezí ve farnosti nebo jiném společenství křesťanů je výhodou.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (01.10.2014)

Předmět je zakončen zápočtem, který bude udělen na poslední ústní konzultaci. Předpokladem je splnění všech kroků uvedených v oddíle "Metody výuky".

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK