PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Muzea, galerie, sbírky - KDKU028
Anglický název: Museums, Galleries, Collections
Zajišťuje: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2015 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Filip Wittlich, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Filip Wittlich, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (23.09.2019)
V rámci přednášek budou studenti obeznámeni s vývojem sběratelství uměleckých předmětů od antiky po současnost. Charakter sběratelství se postupně vyvíjel a sběratelské zájmy jednotlivých osobností podléhaly buď obecněji rozšířenému dobovému vkusu nebo byly naopak silně podmíněny vlastním zájmem sběratele. V průběhu staletí podlehli sběratelské vášni uměleckých předmětů jak římští císařové, tak i králové v době středověku i novověku. Právě reprezentativní královské sbírky sloužily posléze mnohým aristokratům, a později i zámožným měšťanům nebo bohatým podnikatelům, jako vzor, který se snažili napodobit. Na tvorbu uměleckých kolekcí mělo vliv jak společenské postavení sběratele, tak jeho finanční možnosti, které mu umožňovaly získat na uměleckém trhu žádoucí umělecká díla. Pro mnohé panovníky pracovala řada uměleckých agentů a poradců. Trh s uměním se velmi výrazně rozvíjel především v Nizozemí a Itálii a umělecká díla ze zaalpské i předalpské oblasti mohla prostřednictvím vybudované sítě agentů a uměleckých obchodů fluktuovat. Tento fenomén se dále rozvíjel i v průběhu 19. století, kdy do sféry evropského uměleckého trhu vstupují rovněž američtí magnáti. S nárůstem počtu uměleckých předmětů bylo zapotřebí rozvíjet i prostor vyhraněný prezentaci dílčích kolekcí. Od skromných privátních prostor situovaných většinou v sídle sběratele, případně jeho zahradě, se postupně, v souvislosti s myšlenkami osvícenství začaly soukromé umělecké sbírky zpřístupňovat veřejnosti. V této souvislosti bylo zapotřebí artikulovat rovněž specifický výstavní prostor, který by odpovídal nárokům kladeným na výstavní prostory. Bylo nutné zajistit dobré osvětlení, zabezpečit vhodné klimatické podmínky, zabezpečit výtvarná díla před dotyky návštěvníků apod. V průběhu 19. století byla založena řada „národních“ muzeí, která akcentovala umělecké poklady daného národa – státu. I v průběhu 20. století se vyvíjí muzejní a galerijní architektura, která pracovala s prostorem tzv. white cube. Vedle slavných sbírek, budou připomenuty i osobnosti sběratelů a znalců umění.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (22.10.2019)

Cílem přednášek je obeznámit studenty s vývojem sběratelství uměleckých předmětů od antiky po současnost.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (26.08.2020)

Základní literatura:

  • Dufková Marie / Ondřejová Iva (eds.): Historie sběratelství antických památek v českých zemích. Praha 2006
  • Fučíková Eliška (ed.): Rudolf II. a Praha: císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy: Praha 1997
  • Neumann Jaromír: Obrazárna Pražského hradu. Praha 1966
  • Sklenář Karel (ed.): Velká kniha o Národním muzeu. Praha 2016
  • Slavíček Lubomír / Preiss Pavel / Vlnas Vít / Hojda Zdeněk: Artis pictoriae amatores. Evropa v zrcadle pražského barokního sběratelství. Praha 1993
  • Slavíček Lubomír: Sobě, umění, přátelům: Kapitoly z dějin sběratelství v Čechách a na Moravě 1650–1939. Barrister & Principal 2008
  • Šopák Pavel / Knapík Jiří / Olšovský Jaromír / Váhala David: Vademecum muzeologie. Opava 2012
  • Špét Jiří: Přehled vývoje českého muzejnictví I. : (do roku 1945). Brno 2003
  • Šturc Libor: Mistrovská díla Strahovské obrazárny. Praha 2016
  • Togner Milan (ed.): Kroměřížská obrazárna: katalog sbírky obrazů Arcibiskupského zámku v Kroměříži. Kroměříž 1998
  • Vlnas Vít (ed.): Obrazárna v Čechách 1796-1918. Katalog výstavy, uspořádané Národní galerií v Praze u příležitosti dvoustého výročí založení Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění v Čechách. Praha 1996
  • Wittlich Filip (ed.): Vojtěch svobodný pán Lanna. Sběratel, mecenáš a podnikatel. Katalog výstavy UPM. Praha 1996

Doporučená literatura:

  • Blažíček Oldřich: Obrazárny státních zámků. Praha 1957
  • Bouzek Jan / Čtvrtníková Magda / Ondřejová Iva: Katalog odlitků antické plastiky ze sbírky Univerzity Karlovy: Galerie antického umění Hostinné nad Labem. Praha 1978
  • Bouzek Jan: Antické umění v Československých sbírkách: Katalog výstavy. Praha 1979
  • Brožková Helena: Sběratelství. Praha 1983
  • Čech Leander (ed.): Františka Palackého Spisy drobné. Praha 1903
  • Elbelová Gabriela (ed.): Arcidiecézní muzeum Olomouc. Olomouc 2016
  • Fučíková Eliška: Obrazárna Pražského hradu: průvodce expozicí. Praha 1998
  • Honomichl Jiří: Zámek Konopiště. Frymburk 2015
  • Hrbatý Stanislav / Czajkowski Petr: Malované zbroje na Státním zámku Konopiště: poklady zbrojnic na hradech a zámcích ve správě Národního památkového ústavu. Brno 2015
  • Jakubec Ondřej / Zatloukal Pavel (eds.) Arcidiecézní muzeum Olomouc. Olomouc 2009
  • Ježková Markéta: TGM a sbírka umění pro Pražský hrad. Praha 2018
  • Josef Krása (ed.): Kramář Vincenc: O obrazech a galeriích. Praha 1983
  • Juffinger Roswitha / Walderdorff Imma: Czernin: Verzeichnis der Gemälde. Wien 2015
  • Kramář Vincenc: Stručný průvodce obrazárnou Společnosti vlasteneckých přátel umění v Čechách. Praha 1936
  • Kyzourová Ivana / Kalina Pavel: Strahovská obrazárna: od gotiky k romantismu: nově instalovaná historická expozice v klášteře premonstrátů na Strahově. Praha 1997
  • Kyzourová Ivana: Svatovítský poklad: katalog stálé výstavy v kapli sv. Kříže na Pražském hradě. Praha 2012
  • Lahoda Vojtěch / Uhrová Olga (eds.): Vincenc Kramář: od starých mistrů k Picassovi: Národní galerie v Praze, Sbírka moderního a současného umění - Veletržní palác 13.10.2000-28.1.2001. Praha 2000
  • Novák Josef: Dějiny bývalé hr. Černínské obrazárny na Hradčanech. In: Památky archeologické a místopisné, 1915, 27/3, 1-18
  • Pachmanová Martina (ed): Mít a být: sběratelství jako kumulace, recyklace a obsese. Praha 2008
  • Pachovská Anna: Kupka-Waldes. Malíř a jeho sběratel. Praha 1999
  • Slavíček Lubomír: Chvála sběratelství. Holandské obrazy 17. a počátku 18.století v českých sbírkách 1660-1939. Cheb 1993
  • Stehlíková Dana: Kabinety umění a kuriosit. Praha 1995
  • Šopák Pavel: Edmund Wilhelm Braun. Opava 2008
  • Špét Jiří: Muzea ve vývoji společnosti a národní kultury. Praha 1979
  • Šuman František: Mistrovská díla thunovské obrazárny na děčínském zámku. Děčín: Zámek Děčín, p. o. ve spolupráci s Národní galerií v Praze 2014
  • Waldes Jiří: Kupka – Waldes. Katalog. Galerie Rudolfinum (Praha, Česko) - Praha, Galerie Rudolfinum, 1999/12/07-2000/01/09. Praha 1999
  • Zápalková Helena / Šturc Libor (eds.): Speculum mundi: sběratelství kláštera premonstrátů na Strahově. Olomouc 2014
  • Žalman Jiří: Kapesní průvodce po muzeu a muzejnictví: (fiktivní rozhovor Jiřího Žalmana s muzejní elévkou). Praha 2016
  • Žalman Jiří: Příručka muzejníkova. I, Tvorba, evidence, inventarizace a bezpečnost sbírek v muzeích a galeriích. Praha 20102
  • Žalman Jiří: Příručka muzejníkova. II, Metodické pokyny pro správu sbírek muzejní povahy, vývoz sbírkových předmětů mimo celní území Evropských společenství, realizaci výpůjček a zápůjček sbírkových předmětů pro výstavní účely: metodické texty, právní normy. Praha 2006

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK