PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Latinský jazyk 1 (morfologie) - KJAZ041
Anglický název: Latin 1 (Morphology)
Zajišťuje: Katedra biblických věd a starých jazyků (26-KBV)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2016 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Markéta Koronthályová
ThLic. Mgr. et Mgr. Tomáš Matějec, Ph.D.
PhDr. Josef Šimandl, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Markéta Koronthályová
PhDr. Josef Šimandl, Ph.D.
Je korekvizitou pro: KJAZ042
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Markéta Koronthályová (14.11.2018)
Počet účastníků v jednom kurzu je limitován opatřením děkana; paralelní kurzy budou otevřeny podle potřeby.
Obsah kurzu: Výklad latinského tvarosloví a jeho procvičování se zřetelem na slovní zásobu církevní latiny. Základní gramatická terminologie, zásady orientace v lat. textu (pravidla pro překlad). Výslovnost latiny (abeceda, délka, přízvuk). Substantiva: 1. - 5. deklinace, skloňování. Adjektiva: 1. - 3. deklinace, skloňování, stupňování. Adverbia: tvoření a stupňování. Slovesa 1. - 4. konjugace: tvoření, význam a užití jednotlivých slovesných časů a způsobů: Prézentní kmen, aktivum i pasivum: prézens: indikativ, imperativ, konjunktiv, participium; imperfektum: indikativ, konjunktiv; futurum I.: indikativ. Zájmena přivlastňovací, osobní, zvratná, ukazovací, tázací, vztažná, neurčitá, záporná. Zájmenná adjektiva. Číslovky. Doplňováno četbou jednoduchých souvislých textů.
Látka kurzů KJAZ 105/KJAZ 041 a KJAZ 106/KJAZ 042 odpovídá rozsahem lekcím I. - XIII. z učebnice M. Přecechtělové: Latina nejen pro teology (kurzy T a DU dr. Koronthályové) nebo lekcím 1. - 16. z učebnice M. Šlesingera: Základy latinského jazyka pro posluchače teologie nebo lekcím 1-17 učebnice J. Zachové: Latina pro historiky a archiváře (kurzy dr. Matějce). Kurzy T jsou primárně určeny studentům teologie, kurzy DU studentům dějin křesťanského umění.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Markéta Koronthályová (14.11.2018)

Cílem čtyřsemestrálního kurzu latinského jazyka je dosáhnout u studentů takových znalostí a orientace v jazyce, aby byli schopni přeložit s pomocí slovníku neznámý latinský text střední obtížnosti. Pro studenty teologie to znamená takovou znalost, která jim umožní studium pramenů v povinných předmětech (viz Ratio studiorum ? národní rámcový program kněžské formace, vyd. ČBK 2008, str. 60).

Sekundární cíl:
Gramatická struktura jazyka. Jazyk jakožto prostředek dorozumívání. Vzájemný vztah struktury jazyka a myšlení. Etymologické souvislosti mezi latinou, češtinou a jinými evropskými jazyky. Pro studenty teologie : Latina jako mateřský jazyk církve.

Literatura
Poslední úprava: ThLic. Mgr. et Mgr. Tomáš Matějec, Ph.D. (28.10.2019)

Novotný Fr. a kol., Základní latinská mluvnice, nakl. H a H, 1992.
Quitt Z. - Kucharský P., Latinská mluvnice pro VŠ, Praha 1973.
Panhuis D., Gramatika latiny. Praha: Academia 2014.
Pražák - Novotný - Sedláček, Latinsko-český slovník, Praha 1999.
Kábrt J. a kol., Latinsko-český slovník, Praha 1999.
Quitt Z. - Kucharský P., Česko-latinský slovník, SPN, Praha 1992; Leda, Praha 2003.
Alojzy Jougan, Słownik kościelny łacińsko-polski, Warszawa 1992.
Georges K. E., Ausführliches lateinisch-deutsch Handwörterbuch, Leipzig 1998.
Missale Romanum, editio typica altera 1975, editio typica tertia 2002.
Šlesinger M., Rudimenta linguae Latinae, Praha 1997.
Kuťáková E. - Slabochová D.,Ad fontes cursus Latinus, Praha 2004.
Přecechtělová M., Latina nejen pro teology, Praha 2005.
Zachová J., Latina pro historiky a archiváře, Praha 1994.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK