PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Didaktika náboženského vzdělávání s praxí - KPED105
Anglický název: Didactics of Religious Education with Pedagogical Training
Zajišťuje: Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2015 do 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Vyučující: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Korekvizity : KPED104
Prerekvizity : KPED101
Je záměnnost pro: KPED107
Anotace
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (25.08.2019)
Povinný předmět Didaktika náboženského vzdělávání s praxí navazuje na teoretické základy pedagogiky. Předmět je zaměřen přednostně na výuku náboženství ve školách, na přípravu a realizaci jednorázových vzdělávacích programů o křesťanství ve školách a v rámci projektů určených veřejnosti. Účelem předmětu je vzájemné učení se jak komunikovat o křesťanské víře, hodnotách a kulturním dědictví křesťanství se zájemci z různých věkových skupin a různými prostředky. Výuka předmětu bude kombinací společného semináře, náslechů, přípravy a realizace vlastních vzdělávacích programů pro různé účastníky. Důraz je kladen na aktivní zapojení do výuky během semináře a na schopnost uplatnit teoretická východiska v praktické činnosti.

Cíl předmětu
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (30.08.2015)

Vytvořit nebo rozvinout pedagogické kompetence studentů v oblasti náboženského vzdělávání dětí i dospělých:

  • vytvořit samostatně scénář vzdělávacího programu na zvolené téma a pro zvolenou skupinu účastníků
  • formulovat cíle vzdělávacího programu
  • stručně popsat pojetí obsahu vzdělávacího programu (důležité body)
  • zvolit vhodné didaktické metody
  • zvolit vhodnou evaluační metodu
  • reflektovat průběh vzdělávacího programu
Literatura
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (01.07.2019)

Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice (ČBK, 2015)

Prezentace k přednáškám. 

Metody výuky
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (30.08.2015)

Seminář:

  • student se seznámí s didaktickými metodami a pomůckami pro jednotlivé oblasti a témata náboženského vzdělávání
  • studenti řeší jednoduché modelové úkoly, prezentují své návrhy a diskutují o nich

Náslech:

  • student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím tohoto předmětu vytipuje dvě vyučovací hodiny nejlépe u různých vyučujících a v různých skupinách a domluví s nimi náslech;
  • při náslechu zapíše své poznatky do připraveného formuláře a požádá učitele, v jehož třídě náslech probíhal, o potvrzení účasti;
  • vyplněné formuláře odešle nebo předá vyučujícímu předmětu
  • o svých poznatcích diskutuje s ostatními studenty během semináře

Příprava a realizace vyučovací hodiny:

  • student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím vytipuje skupinu, ve které mu bude umožněno uskutečnit výuku tématu dle domluvy s učitelem;
  • student zpracuje písemnou přípravu na vyučovací hodinu, jejíž součástí budou tyto body: cíle a obsah hodiny, uvedení žáků do tématu (motivace), prezentace nového tématu, návrh pomůcek a aktivit k samostatné práci žáků,
  • odešle písemnou přípravu vyučujícímu předmětu (konzultace e-mailem);
  • v rámci semináře zreflektuje své zkušenosti a závěry.

Příprava vzdělávacího programu pro evangelizační projekt:

  • student zpracuje seminární práci, jejíž součástí bude: výběr evangelizačního projektu a jeho stručný popis, návrh tématu a formy vzdělávacího programu, návrh postupu při realizaci a jeho zdůvodnění;
  • v rámci semináře svůj návrh stručně představí a diskutuje o něm. 
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (30.08.2015)

Předmět je zakončen zápočtem, který bude udělen po ukončení výuky a splnění všech kroků uvedených v oddíle "Metody výuky".

Sylabus
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (01.07.2019)

Didaktika náboženského vzdělávání s praxí probíhá formou semináře, individuálních náslechů a praxe.

Student učiní zkušenost s potřebnými znalostmi, dovednostmi a přístupy k přípravě vzdělávacích programů v rámci výuky náboženství ve školách a evangelizačních programů určených široké veřejnosti. Učí se uplatňovat teologické znalosti ve výuce s ohledem na účastníky programu. Student využívá teoretických poznatků z pedagogiky, psychologie a z přednášek. 

Preferovaná forma praktického vyučování, ve kterém student koná náslechy a poté si vyzkouší vlastní výuku je výuka náboženství ve škole.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (01.07.2019)

Absolvování předmětu pedagogika. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK