Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (25.08.2019)
Povinný předmět Didaktika náboženského vzdělávání s praxí navazuje na teoretické základy pedagogiky. Předmět je zaměřen přednostně na výuku náboženství ve školách, na přípravu a realizaci jednorázových vzdělávacích programů o křesťanství ve školách a v rámci projektů určených veřejnosti. Účelem předmětu je vzájemné učení se jak komunikovat o křesťanské víře, hodnotách a kulturním dědictví křesťanství se zájemci z různých věkových skupin a různými prostředky. Výuka předmětu bude kombinací společného semináře, náslechů, přípravy a realizace vlastních vzdělávacích programů pro různé účastníky. Důraz je kladen na aktivní zapojení do výuky během semináře a na schopnost uplatnit teoretická východiska v praktické činnosti.
Cíl předmětu
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (30.08.2015)
Vytvořit nebo rozvinout pedagogické kompetence studentů v oblasti náboženského vzdělávání dětí i dospělých:
vytvořit samostatně scénář vzdělávacího programu na zvolené téma a pro zvolenou skupinu účastníků
formulovat cíle vzdělávacího programu
stručně popsat pojetí obsahu vzdělávacího programu (důležité body)
zvolit vhodné didaktické metody
zvolit vhodnou evaluační metodu
reflektovat průběh vzdělávacího programu
Literatura
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (01.07.2019)
Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice (ČBK, 2015)
Prezentace k přednáškám.
Metody výuky
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (30.08.2015)
Seminář:
student se seznámí s didaktickými metodami a pomůckami pro jednotlivé oblasti a témata náboženského vzdělávání
studenti řeší jednoduché modelové úkoly, prezentují své návrhy a diskutují o nich
Náslech:
student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím tohoto předmětu vytipuje dvě vyučovací hodiny nejlépe u různých vyučujících a v různých skupinách a domluví s nimi náslech;
při náslechu zapíše své poznatky do připraveného formuláře a požádá učitele, v jehož třídě náslech probíhal, o potvrzení účasti;
vyplněné formuláře odešle nebo předá vyučujícímu předmětu
o svých poznatcích diskutuje s ostatními studenty během semináře
Příprava a realizace vyučovací hodiny:
student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím vytipuje skupinu, ve které mu bude umožněno uskutečnit výuku tématu dle domluvy s učitelem;
student zpracuje písemnou přípravu na vyučovací hodinu, jejíž součástí budou tyto body: cíle a obsah hodiny, uvedení žáků do tématu (motivace), prezentace nového tématu, návrh pomůcek a aktivit k samostatné práci žáků,
v rámci semináře zreflektuje své zkušenosti a závěry.
Příprava vzdělávacího programu pro evangelizační projekt:
student zpracuje seminární práci, jejíž součástí bude: výběr evangelizačního projektu a jeho stručný popis, návrh tématu a formy vzdělávacího programu, návrh postupu při realizaci a jeho zdůvodnění;
v rámci semináře svůj návrh stručně představí a diskutuje o něm.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (30.08.2015)
Předmět je zakončen zápočtem, který bude udělen po ukončení výuky a splnění všech kroků uvedených v oddíle "Metody výuky".
Sylabus
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (01.07.2019)
Didaktika náboženského vzdělávání s praxí probíhá formou semináře, individuálních náslechů a praxe.
Student učiní zkušenost s potřebnými znalostmi, dovednostmi a přístupy k přípravě vzdělávacích programů v rámci výuky náboženství ve školách a evangelizačních programů určených široké veřejnosti. Učí se uplatňovat teologické znalosti ve výuce s ohledem na účastníky programu. Student využívá teoretických poznatků z pedagogiky, psychologie a z přednášek.
Preferovaná forma praktického vyučování, ve kterém student koná náslechy a poté si vyzkouší vlastní výuku je výuka náboženství ve škole.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (01.07.2019)