|
|
|
||
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (16.06.2016)
Obsahem předmětu je základní přehled didaktických přístupů k jednotlivým oblastem křesťanské náboženské výchovy a vzdělávání, a to k náboženské výchově ve škole a v křesťanském prostředí (rodina, farnost, církevní škola aj.). Studenti se naučí rozlišovat mezi jednotlivými přístupy a zvolit je v praxi s ohledem na účastníky edukačních programů. The course provides a basic insight into didactic approaches to particular areas of Christian religious education: namely to religious education at school and in a Christian environment (family, parish, school and church). Students learn to distinguish between the different catechetical and didactical approaches and choose them in practice with regard to participants of educational programs. Consultations are possible in English language. |
|
||
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (14.01.2019)
Absolvováním předmětu by student měl dosáhnout těchto klíčových kompetencí:
|
|
||
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (14.01.2019)
Povinná literatura: Všeobecné direktorium pro katechezi. Praha: Sekretariát ČBK, 1998. Papež FRANTIŠEK, apoštolská exhortace Evangelii gaudium, 2013.
Církevní dokumenty a komentáře k nim: Dokumenty II. vatikánského koncilu (1964-1965), Praha, 1995. JAN PAVEL II., Apoštolská exhortace Catechesi tradendae (1978) PAVEL VI., Apoštolská exhortace Evangelii nuntiandi (1975), Praha, 1990. Všeobecné direktorium pro katechezi. Praha: Sekretariát ČBK, 1998. POLÁČEK, Jaroslav. Cestou spásy. Křesťanská akademie, Řím, 1980. (komentář ke Gravissimum educationis). Náboženský rozměr výchovy v katolické škole. Praha: Sekretariát ČBK, 1994. Vychovávat společně v katolické škole. Praha: ČBK, 2007. Uvedení do křesťanského života. Praha: Sekretariát České liturgické komise, 1987. Papež FRANTIŠEK, apoštolská exhortace Evangelii gaudium, 2013.
Odborné publikace a články: ALBERICH, DŘÍMAL. Katechetika. Praha: Portál, 2008. POLLEFEYT, D. Religious education. Course didactics. Katholieke universiteit Leuven, Faculteit Godgeleerdheid, 2009-2010. (Ke stažení z internetu) ELIAS, J. L. A History of Christian Education. Krieger publishing comp., Malabar, Florida, 2002. Články v revue Cesty katecheze (www.cestykatecheze.cz, Archiv): FOSSION, André. Perspektivy katecheze v pluralitní společnosti. Cesty katecheze, 2009, č. 2, 3. FOSSION, André. Katechumenát jako inspirativní model každé katecheze. Cesty katecheze, 2010, č. 2. FOSSION, André. Pět kompetencí katechety. Cesty katecheze, 2010, č. 4. PEŠEK, Jiří. Inkulturace. Cesty katecheze, 2010, č. 1. LAZÁREK, Pavel. Metody vedoucí k rozvoji kritického myšlení. Cesty katecheze, 2012, č. 2. CHALUPA, Petr. Biblická didaktika v náboženské pedagogice. Cesty katecheze, 2011, č. 2. KLAŠKOVÁ, Marie. Využití biblických postaviček v biblické pastoraci s praktickou ukázkou. Cesty katecheze, 2011, č. 2. KUBOVÁ, Simona. Biblické příběhy z pohledu narativní analýzy. Cesty katecheze, 2011, č. 2. ORLOVSKÁ, Martina. Výchova dětí ke slavení liturgie. Cesty katecheze, 2010, č. 4. ZIMMERMANNOVÁ, Marie. Liturgická výchova v katechezi. Cesty katecheze, 2010, č. 3. ZIMMERMANNOVÁ, Marie. Výklad mše svaté v katechezi dříve a nyní. Cesty katecheze, 2013, č. 2. ZIMMERMANNOVÁ, Marie. Modely katecheze v historii i aktuálně. Cesty katecheze, 2010, č. 4. ZIMMERMANNOVÁ, Marie. J. A. Jungmann a kérygmatický přístup ke katechezi. Cesty katecheze, 2011, č. 1. ZIMMERMANNOVÁ, Marie. Co je vnitřní motivace a jak ji lze posílit či ohrozit. Cesty katecheze, 2012, č. 3. Centro evangelizzazione e catechesi. Scuola per catechisti. Schede per la formazione personale e di gruppo. Torino, Elledici, 2010. Metodické přiručky: KOLEKTIV AUTORŮ. Praktický průvodce pro doprovázející v katechumenátu. Praha, Pastorační středisko, 1994. HECHTOVÁ, Anneliese. Přístupy k Bibli. Praha: KNA, 1997. GROM, Bernhard. Katechetické metody. Olomouc: MCM, 1992. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. ZIMMERMANNOVÁ a kol. Poselství křesťanských svátků. Hradec Králové, 2010. ZIMMERMANNOVÁ a kol. Křesťanské kulturní dědictví. Hradec Králové, 2012. |
|
||
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (14.01.2019)
Přednášky a praktická cvičení. |
|
||
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (14.01.2019)
Podkladem ke zkoušce je zpracování metodického materiálu na zadané téma pro katechezi a pro výuku náboženství. Hodnotí se uplatnění odpřednášených principů, kritérií a metod a zvláště rozlišení charakteru katecheze a vyučovací hodiny. Zkouška obsahuje písemný test k základním pojmům a principům (metodou volného psaní) a ústní konzultaci metodického materiálu a písemného testu.
|
|
||
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.01.2015)
Obsah:
|
|
||
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (12.01.2015)
Předpokládá se znalost základů pedagogiky a katechetiky, na které obsah předmětu navazuje. |