PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Didaktika náboženské výchovy - KPED102
Anglický název: Didactics of Religious Education
Zajišťuje: Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2015 do 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Vyučující: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Korekvizity : KPED101
Je korekvizitou pro: KPED106, KPED110
Anotace
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (16.06.2016)
Předmět je povinný pro studenty denního studia magisterského oboru katolická teologie.
Obsahem předmětu je základní přehled didaktických přístupů k jednotlivým oblastem křesťanské náboženské výchovy a vzdělávání, a to k náboženské výchově ve škole a v křesťanském prostředí (rodina, farnost, církevní škola aj.). Studenti se naučí rozlišovat mezi jednotlivými přístupy a zvolit je v praxi s ohledem na účastníky edukačních programů.

The course provides a basic insight into didactic approaches to particular areas of Christian religious education: namely to religious education at school and in a Christian environment (family, parish, school and church). Students learn to distinguish between the different catechetical and didactical approaches and choose them in practice with regard to participants of educational programs.

Consultations are possible in English language.
Cíl předmětu
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (14.01.2019)

Absolvováním předmětu by student měl dosáhnout těchto klíčových kompetencí:

  • charakterizovat obor didaktika náboženské výchovy ve vztahu ke katechetice a náboženské pedagogice a vysvětlit klíčové pojmy tohoto oboru; 
  • charakterizovat jednotlivé typy náboženské výchovy podle cílů, účelu a adresátů; pojmenovat, v čem se vzájemně doplňují a kde je jejich místo v pastorační praxi církve;
  • pojmenovat a objasnit základní principy náboženské výchovy (věrnost Bohu a člověku, inkulturace)
  • představit hlavní didaktické modely katecheze, vysvětlit důvody jejich vzniku, charakterizovat je a uvést příklady využití
  • představit základní didaktický model iniciační katecheze (katechumenátní model), jeho prvky a využití v pastoraci
  • charakterizovat katechezi a náboženské vzdělávání dospělých, objasnit roli katechety v nich
  • charakterizovat cíle, účel a účastníky náboženské výchovy ve škole a její místo v Rámcových vzdělávacích programech
  • charakterizovat a kriticky posoudit současné didaktické modely náboženské výchovy ve škole a roli učitele v ní
  • získat přehled o didaktických metodách pro různé typy náboženské výchovy a umět mezi nimi volit 
Literatura
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (14.01.2019)

Povinná literatura:

Všeobecné direktorium pro katechezi. Praha: Sekretariát ČBK, 1998.

Papež FRANTIŠEK, apoštolská exhortace Evangelii gaudium, 2013.

 

Církevní dokumenty a komentáře k nim:

Dokumenty II. vatikánského koncilu (1964-1965), Praha, 1995.

JAN PAVEL II., Apoštolská exhortace Catechesi tradendae (1978)

PAVEL VI., Apoštolská exhortace Evangelii nuntiandi (1975), Praha, 1990.

Všeobecné direktorium pro katechezi. Praha: Sekretariát ČBK, 1998.

POLÁČEK, Jaroslav. Cestou spásy. Křesťanská akademie, Řím, 1980. (komentář ke Gravissimum educationis). 

Náboženský rozměr výchovy v katolické škole. Praha: Sekretariát ČBK, 1994.

Vychovávat společně v katolické škole. Praha: ČBK, 2007.

Uvedení do křesťanského života. Praha: Sekretariát České liturgické komise, 1987.

Papež FRANTIŠEK, apoštolská exhortace Evangelii gaudium, 2013.

 

Odborné publikace a články:

ALBERICH, DŘÍMAL. Katechetika. Praha: Portál, 2008.

POLLEFEYT, D. Religious education. Course didactics. Katholieke universiteit Leuven, Faculteit

Godgeleerdheid, 2009-2010. (Ke stažení z internetu)

ELIAS, J. L. A History of Christian Education. Krieger publishing comp., Malabar, Florida, 2002.

Články v revue Cesty katecheze (www.cestykatecheze.cz, Archiv):

FOSSION, André. Perspektivy katecheze v pluralitní společnosti. Cesty katecheze, 2009, č. 2, 3.

FOSSION, André. Katechumenát jako inspirativní model každé katecheze. Cesty katecheze, 2010, č. 2.

FOSSION, André. Pět kompetencí katechety. Cesty katecheze, 2010, č. 4.

PEŠEK, Jiří. Inkulturace. Cesty katecheze, 2010, č. 1.

LAZÁREK, Pavel. Metody vedoucí k rozvoji kritického myšlení. Cesty katecheze, 2012, č. 2.

CHALUPA, Petr. Biblická didaktika v náboženské pedagogice. Cesty katecheze, 2011, č. 2.

KLAŠKOVÁ, Marie. Využití biblických postaviček v biblické pastoraci s praktickou ukázkou. Cesty katecheze,

2011, č. 2.

KUBOVÁ, Simona. Biblické příběhy z pohledu narativní analýzy. Cesty katecheze, 2011, č. 2.

ORLOVSKÁ, Martina. Výchova dětí ke slavení liturgie. Cesty katecheze, 2010, č. 4.

ZIMMERMANNOVÁ, Marie. Liturgická výchova v katechezi. Cesty katecheze, 2010, č. 3.

ZIMMERMANNOVÁ, Marie. Výklad mše svaté v katechezi dříve a nyní. Cesty katecheze, 2013, č. 2.

ZIMMERMANNOVÁ, Marie. Modely katecheze v historii i aktuálně. Cesty katecheze, 2010, č. 4.

ZIMMERMANNOVÁ, Marie. J. A. Jungmann a kérygmatický přístup ke katechezi. Cesty katecheze, 2011, č. 1.

ZIMMERMANNOVÁ, Marie. Co je vnitřní motivace a jak ji lze posílit či ohrozit. Cesty katecheze, 2012, č. 3.

Centro evangelizzazione e catechesi. Scuola per catechisti. Schede per la formazione personale e di gruppo.

Torino, Elledici, 2010.

Metodické přiručky:

KOLEKTIV AUTORŮ. Praktický průvodce pro doprovázející v katechumenátu. Praha, Pastorační středisko, 1994.

HECHTOVÁ, Anneliese. Přístupy k Bibli. Praha: KNA, 1997.

GROM, Bernhard. Katechetické metody. Olomouc: MCM, 1992.

SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.

ZIMMERMANNOVÁ a kol. Poselství křesťanských svátků. Hradec Králové, 2010.

ZIMMERMANNOVÁ a kol. Křesťanské kulturní dědictví. Hradec Králové, 2012.

Metody výuky
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (14.01.2019)

Přednášky a praktická cvičení. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (14.01.2019)

Podkladem ke zkoušce je zpracování metodického materiálu na zadané téma pro katechezi a pro výuku náboženství. Hodnotí se uplatnění odpřednášených principů, kritérií a metod a zvláště rozlišení charakteru katecheze a vyučovací hodiny. 

Zkouška obsahuje písemný test k základním pojmům a principům (metodou volného psaní) a ústní konzultaci metodického materiálu a písemného testu.

 

Sylabus
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.01.2015)

Obsah:

  1. Náboženská výchova: pojem, místa náboženské výchovy, přístupy k náboženské výchově (etická výchova, religionistický přístup, křesťanská výchova), vzájemný vztah mezi místem, přístupem a cílem náboženské výchovy.
  2. Vývoj náboženské pedagogiky ve 20. stol., zejména chápání pojmu "didaktika náboženské výchovy". Odlišnost a komplementarita náboženské výchovy ve škole a křesťanské výchovy ve farnosti a v církevní škole.
  3. Výchova víry ve farnosti a v církevní škole: Boží pedagogie (obsah a význam pro praxi), princip věrnosti Bohu a člověku (jeho uplatnění); základní modely katecheze (stručná charakteristika, uplatnění).
  4. Didaktika iniciační katecheze: katechumenátní model, mystagogická metoda, didaktika práce s Biblí a didaktika liturgické výchovy. Význam inkulturace. Role katechety v iniciační katechezi.
  5. Didaktika trvalé výchovy víry: obsah a metoda trvalé výchovy víry a jejich komplementarita; přístupy ke katechezi s dospělými; role katechety v katechezi.
  6. Náboženská výchova jako školní předmět: význam a cíle působení církve ve škole, platné předpisy pro školu (RVP, ŠVP, cílové kompetence žáků), samostatný předmět a podíl na obsahu průřezových témat; náboženská výchova v církevní škole; výchovný styl školy a jeho vztah k náboženské výchově.
  7. Charakteristika a kritika současných didaktických modelů náboženské výchovy ve škole: didaktika založená na zkušenosti; didaktika založená na zkušenosti a korelaci; didaktika založená na hledání smyslu; hermeneuticko-komunikativní model. Role učitele v jednotlivých modelech.
  8. Didaktické metody ve výuce náboženství. Využití metody rozvíjení kritického myšlení žáků, využití prvků pedagogiky zážitku, globální výchovy aj.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (12.01.2015)

Předpokládá se znalost základů pedagogiky a katechetiky, na které obsah předmětu navazuje.   

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK