|
|
|
||
Průpravná disciplína zaměřená na průzkum individuálních hlasových a mluvních předpokladů.
Seznámení s problematikou hlasových poruch a vad řeči. Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2020)
|
|
||
I. Hlasová výchova - psychosomatická disciplína. Hlas a řeč. Vznik hlasu, fonace, vlastnosti hlasu, typy hlasu, hlasové rejstříky, hlasové nasazení. Význam správného dýchání, typy dýchání, dechová opora, držení těla. Praktická cvičení: individuální a kolektivní, průzkum individuálních hlasových a mluvních předpokladů (práce s texty). Zadání úkolů.
II. Výslovnostní norma. Funkce samohlásek a souhlásek v mluveném projevu. Nejčastější chyby ve výslovnosti. Praktická cvičení: kolektivní a individuální, vzájemné slyšení se (použití cvičných artikulačních textů). Zadání úkolů.
III. Rezonace a její využívání, typy rezonací, prostorové cítění. Praktická cvičení: kolektivní a individuální (cvičené texty).
IV. Intonace a její význam v komunikaci. Jednotlivé složky intonace, jejich působení na posluchače. Co + Proč = Jak. Veřejný projev. Praktická cvičení: individuální, analýza, komentář připravených výstupů.
V. Hlasová hygiena, zacházení s hlasem, vlivy prostředí, hlasové poruchy, řečové vady. Poslední úprava: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2020)
|