|
|
|
||
Předmět je určen všem studentům, kteří by se rádi dozvěděli víc o systému studia biologie na PřF UK a způsobů
jeho zakončení. Kurz bude rozdělen na dvě paralely, každá paralela bude mít výuku dvě vyučovací hodiny jednou za dva týdny, konkrétní data výuky vyplynou z rozvrhových lístků. V první paralele se budeme setkávat se studenty 2. a 3. ročínků, kde z níže uvedeného sylabu budeme věnovat o něco větší pozornost přípravě a obhajobě bakalářské práce. V druhé paralele ráda přivítám studenty prvních ročníků, kteří se navíc dozví více o zápisu do studia a tvorbě studijních plánů. Dále se v kurzu budeme věnovat způsobu studia v modulovém systému, efektivnímu způsobu výběru předmětů, studia a samostudia. V druhé části kurzu se zaměříme na práci s vědeckou literaturou, výběr tématu pro bakalářskou a diplomovou práci a způsob přípravy závěrečných prací. Kurz nebude koncipován jako klasická přednáška, velký prostor bude dán všem účastníkům kurzu - v rámci kurzu budete mít možnost procvičit si práci s literaturou. Součástí předmětu je cvičení, které bude jeden den koncem semestru a bude vypisováno více paralel. Ve cvičení si vyzkoušíte odprezentovat vlastní prezentace, které budeme natáčet na video a následně rozebírat (velmi dobrá příprava na budoucí prezentaci bakalářské práce.) Kurz bude mít podporu v systému Moodle, kde pro účastníky bude řada výukových materiálů a interaktivních úkolů. Poslední úprava: Pinkr Tomáš, Mgr. (22.08.2016)
|
|
||
Předmět má svůj profil na portálu Moodle. Heslo obdrží všichni zapsaní studenti na počátku semestru. Čerpat lze také z: Pease and Pease: Řeč těla, Portál, 2008 Medlíková: Přesvědčivá prezentace, Grada, 2010 Price and Maier: Efektivní studijuní dovednosti, Grada, 2010 Poslední úprava: Macháček Tomáš, RNDr., Ph.D. (21.08.2017)
|
|
||
Zápočet bude udělován za splnění průběžných úkolů vypisovaných na systému Moodle (za plnění úkolů nutné získat min. 70 bodů ze 100 možných)a za 100% aktivní účast na cvičení (cvičení je jeden den koncem semestru a bude vypsáno minimálně sedm různých termínů, takže se nebojte, že se na vás nedostane nebo nebude možnost volby). Poslední úprava: Drda Morávková Alena, RNDr., MBA, Ph.D. (08.10.2014)
|
|
||
Efektivní studium VŠ (sylabus)
1. Kde jsem se to ocitl/a? Jak to chodí na vysoké škole a čím se liší oproti té střední? Kdo je kdo na fakultě aneb k čemu je dobrý děkan. Klíčový moment studia: kvalitní studijní plán - jak ho sestavit? Kde hledat správné informace a odpovědi na otázky, koho se na co ptát? Jakým jazykem se tady mluví?
2. Přírodovědné paragrafy. Jaké jsou povinnosti a práva studentů, ale i pedagogů? Jakými předpisy se studium řídí a jak tyto normy vznikají? Rychlý přelet nad studijní legislativou. Nejčastější trable a problémy - řešení konkrétních kazuistik.
3. Co ze mě jednou bude? Jak si budovat kariéru? Na co myslet už v počátku? Jak se prezentovat před zaměstnavatelem? Jak napsat profesní životopis - rozhodují i detaily. Malý vhled do etikety. Jak se píše email - pravidla korespondence. Kdo je kdo - hierarchie v akademických vztazích. Dress code - co to je a jak se k němu postavit? Domácí úkol 1: tvorba životopisu.
4. Zkouška je od slova zkusit, anebo ne? Jak se připravovat na zkoušky? Jak zkoušky probíhají? Co od nich očekávat? Kolik času budu potřebovat na zkoušku? Jak si plánovat čas? Státní závěrečné zkoušky - o co jde a jak probíhají?
5. Pan profesor říká, že..., ale na wiki píšou, že... Co jsou relevantní informační zdroje a na co raději zapomenout? Etika vědecké práce, citování zdrojů. Proč a jak správně citovat? Programy pro správu zdrojů a tvorbu citací. Odborná literatura, jak se v ní orientovat a kde ji sehnat.
6. Příprava bakalářské či jiné závěrečné práce a její obhajoba. Jak vybrat téma práce a školitele? Co od práce a školitele očekávám a co se naopak očekává ode mě? Jak má práce vypadat? Jaká pravidla se k psaní prací vztahují a kde je najdu? Anglicky nebo česky? Dá se bakalářka "sfouknout" za týden? Obhajoba a jak na ni. Domácí úkol 2: oponentura bakalářské práce. Domácí úkol 3: odborná esej.
7. Studentské okénko. Prostor pro Vaše dotazy, připomínky, starosti, radosti a nově nabyté zkušenosti - tato přednáška bude upravena podle potřeb a přání účastníků a zařazena v závislosti na nich a prostoru v časovém harmonogramu semestru jako samostatná nebo budou jednotlivá témata vřazena do předchozích přednášek.
8. Jak prezentovat výsledky? Blokové cvičení (proběhne jeden den koncem semestru): nácvik základních prezentačních dovedností na příkladu prezentace vlastní odborné eseje (domácí úkol 3) před kolegy s následnou krátkou diskuzí a hodnocením (ve stylu obhajoby závěrečné práce). Prezentace jsou nahrávány na kameru a projev studentů potom společně hodnocen. Poslední úprava: Drda Morávková Alena, RNDr., MBA, Ph.D. (05.08.2013)
|