|
|
|
||
Předmět "Pozorování a pokus suborganismální II" nabízí studentům praktická laboratorní cvičení vhodná pro zařazení do výuku přírodopisu a biologie na ZŠ i SŠ. Jednotlivé úlohy svým obsahem nenavazují na předmět "Pozorování a pokus suborganismální I", lze jej proto zapsat i v případě, že studenti předmět "Pozorování a pokus suborganismální I" neabsolvovali.
Jednotlivá cvičení jsou koncipována ve spolupráci KUDBi s odbornými katedrami biologické sekce, nabídnou tak studentům učitelství vhled do problematiky jednotlivých cvičení jak po odborné, tak i didaktické stránce. Po absolvování předmětu získají studenti sadu námětů biologických úloh, které budou moci sami využít při své další praxi na základních a středních školách. Součástí cvičení bude i metodika (představení vlastní úlohu, upozornění na možná úskalí související s praxí základních a středních škol a návrh možného zařazení v rámci vzdělávacího oboru přírodopis/biologie); v praktické části studenti cvičení sami absolvují, čímž získají konkrétní zkušenost s danou úlohou. Předmět je určen studentům navazujícího magisterského studia učitelství a studentům mimořádného studia k získání pedagogické způsobilosti. Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (02.07.2014)
|
|
||
Horák P., Kolářová L. (1994). Krevničky napadají člověka i v Čechách. Vesmír 73(8): 430. Kolářová L., Horák P., Sitko J. (1997): Cercarial dermatitis in focus: schistosomes in the Czech Republic. Helminthologia 34: 127-139. Kolářová L., Horák P. (1999). Cerkáriová dermatitida stále aktuální - spektrum patogenních agens a jejich vývoj v nespecifickém hostiteli. Remedia - Klinická mikrobiologie 3: 260-267. www.schistosomes.cz Kaprálek F., 1986: Fyziologie bakterií, SPN, Praha Kaprálek F., Základní mikrobiologické praktikum, SPN Praha, 1980 Čiháková K., 2008: Koloběh uhlíku a les - metodika pro učitele a plakát. Sdružení TEREZA, Praha
Internetové odkazy: http://www.vscht.cz/obsah/fakulty/fpbt/ostatni/miniatlas/mikr.htm Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (16.01.2014)
|
|
||
Požadavky pro udělení zápočtu: 1. Aktivní účast na cvičeních, povolena jedna absence 2. Vypracování a prezentace vlastního návrhu na praktické cvičení z biologie podle vzoru (mikrovyučování) 3. Odevzdání protokolů, které vzniknou při měřeních a práci během praktických cvičení (cca 2 protokoly za semestr) Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (16.01.2014)
|
|
||
Tvorba modelů z jednoduchých a levných pomůcek, modelování vybraných biologických dějů. (Vanda Janštová)
Základy diagnostiky lidského genomu. Studenti si prakticky vyzkouší práci s on-line databázemi, které je možná zdarma využívat pro bioinformatická zpracování. (Martin Kuthan)
Ukázka fluorescenčního mikroskopu a termokamery, které jsou zapůjčovány na střední školy. Teorie fluorescence. Příprava různých druhů preparátů a mikroskopování. Práce s videomikroskopem. (Vanda Janštová)
Fermentace mléka. Teorie i ukázka využití fermentace v praxi s ochutnávkou. Důkazy proběhnutí fermentace. Barvení a pozorování bakterií mléčného kvašení. Co se dá pozorovat a měřit na droždí.(Blanka Zikánová)
Pitva vybraných prasečích orgánů (srdce, ledviny, případně další), práce se modely orgánů. (Vanda Janštová)
Pitva myši jako modelového savce, práce s modely orgánů. Měření vlastního EKG. (Vanda Janštová)
Pozorování a barvení cerkárií ptačích schistozom. (Kateřina Mikešová)
Fotosyntéza a její důsledky pro klima a koloběh uhlíku na Zemi. Práce s čidly na měření koncentrace O2 a CO2. (Zuzana Lhotáková)
Poslední dvě cvičení budou věnována mikrovyučováním studentů. Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (16.01.2014)
|