|
|
|
||
Zaměření tohoto předmětu je obdobné jako v případě Pozorování a pokus organismální I, liší se však konkrétní náplň jednotlivých cvičení.
V rámci tohoto předmětu se posluchači seznámí s méně známými a atraktivními náměty na praktická cvičení, které lze zařadit do výuky přírodopisu/biologie na základní a střední škole. Cvičení jsou zaměřena především na pozorování a pokusy s biologickými objekty na úrovni celého organismu, ať už živého nebo usmrceného a fixovaného. Na cvičení spolupracují odborné katedry biologické sekce, podílejí se především na inovaci a rozšíření spektra běžně využívaných námětů. Praktikum bude vždy členěno do dvou částí- metodická část (jak se na dané praktikum ve škole připravit, kdy ho zařadit apod.) a praktická část, kdy studenti sami cvičení absolvují, aby poznali přesný metodický postup, objevili možná úskalí apod. Ke každému cvičení vyučující připravili pracovní list s podrobnými pokyny pro učitele, který je posluchačům k dispozici. Na závěr semestru studenti prezentují vlastní návrhy didaktické pomůcky s využitím přírodnin. Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (23.09.2019)
|
|
||
Cíl předmětu je obdobný jako v případe Pozorování a pokus organismální I. Snažíme se ukázat studentům - budoucím učitelům základních a středních škol, že praktická výuka biologie může být velmi pestrá a zajímavá. Řadu zajímavých pokusů lze snadno ve školách, které mají omezené laboratorní vybavení. Není třeba se omezovat na tradiční úlohy ze školních učebnic. Chtěli bychom v budoucích učitelích především probudit kreatitivu a odvahu zařazovat do výuky nové úlohy a pokud možno vytvářet i úlohy vlastní. Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (01.07.2010)
|
|
||
Altmann, A., 1972: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN, Praha. Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha. Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha Hanel L., Lišková E., 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. UK v Praze-Pedagogická fakulta, Praha. Jírovec O. a kol., 1958: Zoologická technika. SPN, Praha. Lelláková F. a kol., 1992: Zoologická technika. Karolinum, Praha.
Posluchačům kurzu jsou k dispozici návody k jednotlivým úlohám a pracovní listy pro žáky v aplikaci Moodle:
http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=721 Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (23.09.2019)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na praktických cvičeních (povolena maximálně 1 absence). Na závěr semestru musí každý student prezentovat vlastní námět na didaktickou pomůcku s využitím přírodnin. Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (08.02.2018)
|
|
||
Náměty jednotlivých praktických cviření (průběžně se obměňují):
1. Rostlinné chlupy - M. Srba 2. Pohyby rostlin - D. Bartáková 3.+ 4. Provoz vodního ekosystému (dlouhodobý pokus v akváriích) - M. Černý 5. Etologická pozorování ryb (bojovnice pestrá) - A. Exnerová 6. Využití sovích vývržků ve výuce - J. Mourek 7. Metody přípravy trvalých preparátů - použití různých typů médií - J. Mourek 8. Principy a předcházení svalových dysbalancí (včetně ukázek relaxačního cvičení) - J. Žurmanová Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (08.02.2018)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na praktických cvičeních (povolena maximálně 1 absence). Na závěr semestru musí každý student prezentovat vlastní námět na didaktickou pomůcku s využitím přírodnin. Poslední úprava: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (08.02.2018)
|