|
|
||
V rámci tohoto předmětu se posluchači seznámí s méně známými a atraktivními náměty na praktická cvičení, které lze zařadit do výuky přírodopisu/biologie na základní a střední škole. Cvičení jsou zaměřena především na pozorování a pokusy s biologickými objekty na úrovni celého organismu, ať už živého nebo usmrceného a fixovaného. Na cvičení spolupracují odborné katedry biologické sekce, podílejí se především na inovaci a rozšíření spektra běžně využívaných námětů.
Praktikum bude vždy členěno do dvou částí- metodická část (jak se na dané praktikum ve škole připravit, kdy ho zařadit apod.) a praktická část, kdy studenti sami cvičení absolvují, aby poznali přesný metodický postup, objevili možná úskalí apod. Ke každému cvičení vyučující připravili pracovní list s podrobnými pokyny pro učitele, který je posluchačům k dispozici. Závěrečná dvě cvičení jsou věnovaná prezentacím vlastních návrhů studentů na praktická cvičení. Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (23.09.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je ukázat studentům - budoucím učitelům základních a středních škol, že praktická výuka biologie může být velmi pestrá a zajímavá. Řadu zajímavých pokusů lze snadno ve školách, které mají omezené laboratorní vybavení. Není třeba se omezovat na tradiční úlohy ze školních učebnic. Chtěli bychom v budoucích učitelích především probudit kreatitivu a odvahu zařazovat do výuky nové úlohy a pokud možno vytvářet i úlohy vlastní. Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (01.07.2010)
|
|
||
Altmann, A., 1972: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN, Praha. Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha. Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha Hanel L., Lišková E., 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. UK v Praze-Pedagogická fakulta, Praha. Jírovec O. a kol., 1958: Zoologická technika. SPN, Praha. Lelláková F. a kol., 1992: Zoologická technika. Karolinum, Praha.
Posluchačům kurzu jsou k dispozici návody k jednotlivým úlohám a pracovní listy pro žáky v aplikaci Moodle:
http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=721 Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (23.09.2019)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na praktických cvičeních (povolena maximálně 1 absence). Na závěr semestru musí každý student prezentovat vlastní náměty na 2 praktická cvičení. Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (23.09.2019)
|
|
||
Obecná témata
1. Zásady přípravy pokusů a pozorování ve školních podmínkách. Základní vybavení a bezpečnost práce s živými organismy a laboratovní technikou.
2. Didaktická hodnota pozorování a pokusu, význam pro motivaci žáků, využití modelových pokusů a pozorování pro vysvětlení obecnějších zákonitostí.
3. Legislativa související s využitím biologických objektů (organismů) ve výuce.
Konkrétní náměty (výber úloh se průběžně obměňuje):
1. Vitální barvení hrotnatek - P. Janšta, J. Mourek 2. Pozorování nezmarů a pokusy s nimi - J. Mourek 3. Život v hálce - P. Janšta 4. Ektoparazité (nejen) člověka - J. Votýpka 5.+6. Mikroskopické houby, příprava živných médií (2 navazující cvičení) - O. Koukol 7. Stavba těla hmyzu - J. Straka 8. Mikroskopy v učitelské praxi - D. Svoboda
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (23.09.2019)
|